Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijfscultuur past niet bij deze tijd

De business uit het nieuws van nu: bedrijfscultuur niet van deze tijd, groeiloos decennium dreigt en Arabische carriers aan banden.

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van MT, Sprout, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.

1. Bedrijfscultuur niet meer van deze tijd

Topondernemers en bestuurders van zakelijk Nederland vinden dat de bedrijfscultuur en de organisaties waar ze zelf leding aan geven niet meer passen bij de huidge tijd. De crisis is de nieuwe werkelijkheid en dat vraagt om een culturele aanpassing. Dat is de uitkomst van het jaarlijks onderzoek 'De mindset van de business leader'. De resultaten daarvan worden later openbaar. De businessleiders vinden dat de bedrijfsorganisatie en -cultuur niet aansluiten bij hun eigen doelen, die ze typeren met de woorden groei, vernieuwen en aanvallen. De businessleiders zijn dit jaar minder bezig met kostenbeheersing, maar richten zich vooral op innovatie en sales.

2. 'Decenium zonder groei dreigt'

Europa moet direct beginnen met de schoonmaak van de Europese bankensector. De eerste stap is de onmiddellijke oprichting van een bankenunie, met een gezamenlijke pot om banken te ondersteunen en de afwikkeling van faillissementen uit te betalen, zei supereconoom Bas Jacobs zondag in een uitzending van Buitenhof. 'Banken moeten nu hun verliezen openbaren en afschrijven en zich herkapitaliseren, anders krijg je zombiebanken die niets uitlenen en ontstaat er in Europa een verloren decennium zonder economische groei', zei de hoogleraar Openbare Financiën. Banken met verborgen verliezen verlenen geen kredieten en knijpen de economie af. Jacobs onderschrijft daarmee de opvattingen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), dat al jaren hamert op een grote schoonmaak onder de banken.

3. Arabische luchtvaartmaatschappijen aan Europese ketting

Arabische luchtvaartmaatschappijen mogen niet profiteren van dezelfde voordelen als hun Europese concurrenten. Daar moet de Europese Unie op toezien. Dat zegt bijna vertrekkend topman van Air France-KLM, Jean-Cyril Spinetta, in the Financial Times. De Europese luchtvaartbranche pleegt 'zelfmoord', als partijen als Etihad toegang krijgen tot dezelfde gunstige regelingen als bijvoorbeeld zijn eigen AF-KLM. De doorn in het oog is dat Etihad veel lagere tarieven betaalt op zijn thuisbasis in Dubai dan Air France in Parijs. Verder hebben de Arabische staatsmaatschappijen toegang tot goedkoper krediet. Spinetta zegt te vrezen dat de Europese luchtvaart 'verdwijnt' door het Arabisch geweld.

4. Turkse economie remt hard af

Na de gieriende groei in 2010 (9%) en 2011 (8,5%) is de Turkse economie vorig jaar slechts 2,2 procent gegroeid. Het is een beetje eigen schuld. Uit angst voor oververhitting trok de Turkse centrale bank de monetaire teugels flink aan en verhoogde de rente een aantal maal. Dat lijkt nu wat te veel van het goede te zijn geweest. Inmiddels zijn de remmende maatregelen weer versoepeld. Mede hierdoor zegt de Turkse minister van Financiën Mehmet Simsek erop te vertrouwen dat economische groei in 2013 de vier procent ruimschoots zal halen.

5. Geen grap: 68 pensioenfondsen korten uitkeringen

Op 1 april is nieuws meestal een geintje om eerst te schrikken en dan te lachen. Maar voor velen is dat dit jaar anders. De eerste massale korting op de pensioenuitkeringen en -aanspraken werd gisteren van kracht. In totaal 68 pensioenfondsen korten met een percentage tussen de 0,5 en 7,0 procent. Ook het grootste fonds van Nederland, het ABP, ontkomt niet aan het verlagen van de eerder beloofde uitkeringen. Al is daar de schade beperkt, met 'maar' 0,5 procent. De Telegraaf heeft hier een lijst met de 60 bekende fondsen en hun percentage.

6. Apple zegt 'sorry'

Apple heeft in een Chinese brief op de website excuses aangeboden aan consumenten over de eigen communicatie en dienstverlening. De handtekening eronder is van ceo Tim Cook. De excuses worden gemaakt voor een gebrek aan communicatie met klanten. Deze keer zijn het niet sociale media die een corporate tot nederigheid bewegen, maar de Chinese staatsmedia. Die leverden de afgelopen weken scherpe kritiek op de dienstverlening van Apple. Het Amerikaanse concern zou onder meer garantieperiodes proberen te begrenzen en met het klantenservicebeleid Chinese consumenten discrimineren. Apple heeft beloofd de dienstverlening en de communicatie aan te passen.

7. Gehandicapten onbekend, quotum onwerkbaar

Zowel bedrijven als overheden komen in de problemen als ze komende jaren veel vacatures moeten invullen met arbeidsgehandicapten, blijkt uit onderzoek van Trouw. Het plan van staatssecretaris Jette Klijnsma, dat onderdeel is van de Participatiewet, behelst dat bedrijven met meer dan 25 werknemers in 2021 minimaal vijf procent arbeidsgehandicapten in dienst moeten hebben. Als dat niet lukt, betalen ze 5.000 euro boete per missende gehandicapte. Bedrijven hebben een probleem. Ze weten namelijk niet hoeveel gehandicapten ze nu al in dienst hebben. Privacywetten verbieden registratie op basis van handicap.

8. Arriva vindt politieke steun

Het Fyra-drama kan zomaar betekenen dat de NS zijn duurbetaalde recht om de hogesnelheidstrein te exploiteren gaat verliezen. Arriva, dat al met de NS concurreert, zegt bij te kunnen dragen aan een oplossing voor de niet-rijdende trein tussen Amsterdam en Brussel. Nu krijgt het bedrijf, dat eerder geen poot aan de grond kreeg, steun in de Kamer. Het CDA vindt dat verantwoordelijk staatsecretaris Mansfeld met hen om de tafel moet en in ieder geval moet bekijken of Arriva wel in staat is de treinen te laten rijden. Aanstaande donderdag debatteert de Kamer over de prestaties van de NS en spoorbeheerder Prorail. Dan zal ook het Fyra-drama op de agenda staan.

9. Getal van de dag: -100 miljoen euro.

Het koude weer en de recessie laten hun sporen na. Dit jaar waren er circa 750.000 buitenlandse toeristen met de paasdagen Nederland. Dat zijn er 100.000 minder dan vorig jaar. Daarnaast waren er 225.000 Nederlanders in eigen land op het toeristisch pad en nog eens 175.000 zochten hun heil over de grens. Alle toeristen in Nederland besteedden ruim 500 miljoen euro. Dit is 100 miljoen minder dan vorig jaar. De meeste buitenlandse toeristen kwamen dit jaar uit Duitsland.

10. De koffieautomaat: smaakmakers van de autoindustrie, Apple en Google

Wie heeft de meeste invloed op de publieke opinie binnen de auto-industrie? Logischerwijze zouden de grote automerken een belangrijke rol spelen. Of de meest vooraanstaande media die zich op vier wielen concentreren. Tijdens de New York Auto Show werd vorige week een opmerkelijk rapport vrijgegeven: "Is Tech Swallowing Auto?". De vraag stellen is hem blijkbaar beantwoorden, Apple en Google behoren tot de opinieleiders en top-beïnvloeders binnen de markt. Wat we echt belangrijk vinden bij een nieuwe auto lijkt dus vooral te zitten in het gebruiksgemak en de connectie met andere technologie. Apple is belangrijk vanwege zijn algehele design en tech reputatie. Google ontleent zijn status en inpact vooral aan Maps.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief