Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Apple introduceert Apple Watch en iPhone 6; Koopkracht meeste Nederlanders stijgt

Plus: Supermarkten hebben het zwaar, Air France-KLM investeert in Transavia en Chinezen drinken minder Franse alcoholica.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Apple introduceert Watch en iPhone 6

Apple heeft zijn langverwachte Apple Watch geïntroduceerd. Tijdens de presentatie gisteravond noemde Apple-topman Tim Cook de Apple Watch 'het meest persoonlijke apparaat dat we ooit hebben gemaakt'. Het horloge, dat met spraaksturingssysteem Siri werkt, is begin volgend jaar verkrijgbaar vanaf 349 dollar. Naast het geavanceerde horloge liet Cook zoals verwacht ook grotere iPhone's zien: de 6 en de 6 Plus. Die heeft een groter scherm dan de iPhone 5 en is vanaf 19 september verkrijgbaar. Gedurende de presentatie ging de aandelenkoers van Apple aanvankelijk omhoog naar een winst van 4,8 procent, maar daarna dook het aandeel naar een min van 1,7 procent, en sloot 0,38 procent lager op 97,99 dollar. Het bedrijf introduceerde ook een nieuwe betaaldienst, Apple Pay. Lees verder:

Een 3D-impressie van de Watch:

2. Supermarkten hebben het zwaar

Supermarkten hebben het zwaar. In 2013 zijn hun bedrijfsresultaten gemiddeld met 30% gedaald, blijkt uit de jaarlijkse Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van Deloitte. Er was sprake van een volumedaling van meer dan 1% en een kostenstijging van 2,25%. Personeelskosten zijn de grootste kostenpost voor de zelfstandige supermarktondernemer, stelt Deloitte. Omdat de productiviteit stabiliseert of zelfs daalt, leidt dat tot hogere loonkosten. In verhouding tot 2007 is de gemiddelde brutomarge gedaald van 20,7% naar 19,5%. De combinatie van dalende marges, stagnerende omzetten en stijgende loonkosten leiden tot een enorme druk op het resultaat, aangezien dit niet meer wordt goedgemaakt door stijging van de omzet, aldus Deloitte.

3. Koopkracht meeste Nederlanders stijgt

De meeste Nederlanders gaan er volgend jaar in koopkracht op vooruit, blijkt uit cijfers die RTL Nieuws wist te bemachtigen. Alleenstaande ouders die moeten rondkomen van een minimumloon gaan er het meeste op vooruit, met maar liefst 10 procent bij. Alleenstaande ouders met een modaal inkomen krijgen volgend jaar gemiddeld 1,75 procent meer te besteden. Het meest getroffen zijn alleenverdieners met kinderen en een modaal salaris. Zij gaan er 2,75 procent op achteruit. AOW'ers met een aanvullend pensioen leveren eveneens in.

4. Air France-KLM investeert 1 miljard in Transavia

Air France-KLM wil 1 miljard euro investeren in budgetdochter Transavia in de komende 5 jaar, zei topman Alexandre De Juniac in een interview met de Franse krant Les Echos. De topman presenteert donderdag zijn groeistrategie voor de periode tot en met 2020 en daarin speelt Transavia een grote rol. Transavia moet de strijd aangaan met prijsvechters als Ryanair en easyJet.

5. Vier Koops Furness Volvo-vestigingen maken doorstart

Vier vestigingen van de failliete autodealer Koops Furness maken een doorstart onder een nieuwe eigenaar. Het gaat om Volvo-dealerschappen in Zwolle en Meppel die worden overgenomen door autobedrijf Nieuwenhuijse. Vestigingen in Hengelo en Almelo komen in handen van autobedrijf Harrie Arendsen. De overnames betekenen de redding van ongeveer 50 arbeidsplaatsen. Een vijfde Volvo-vestiging, die in Enschede, zal niet meer open gaan.

6. Concentra neemt Limburgse kranten over

De Belgische uitgever Concentra neemt de Limburgse kranten De Limburger en het Limburgs Dagblad over van het Britse Mecom. De overname volgt op een eerdere voorlopige overeenkomst tussen de partijen. De twee titels komen in een nieuwe onderneming, Concentra Media Nederland, waar de Limburgse Investeringsmaatschappij (LRM) een minderheidsbelang in neemt. Concentra is in België onder meer uitgever van Het Belang van Limburg, de Gazet van Antwerpen en de Belgische Metro. In Nederland waren de Belgen al actief als eigenaar van de regionale omroep TV Limburg en huis-aan-huisbladenuitgever A&C Media. Concentra speelt ook een rol bij de gesprekken over de overname van NRC Handelsblad, omdat het aandeelhouder is van het Belgische bedrijf Mediahuis dat in gesprek is met NRC.

7. Proqr naar Nasdaq

Het Nederlandse biotechbedrijf Proqr krijgt een beursnotering aan de Nasdaq. De Leidse onderneming heeft deze week zijn prospectus ingediend bij de Amerikaanse toezichthouder SEC. Proqr wil 6,25 miljoen nieuwe aandelen uitgeven voor tussen de 11 en 13 dollar. Daarmee hoopt het bedrijf 68,75 miljoen dollar op te halen, Dat kan zelfs 93 miljoen dollar worden als het 900.000 extra aandelen uitgeeft. Proqr werkt aan een geneesmiddel voor taaislijmziekte en is 2012 mede-opgericht door de Nederlandse ondernemer Henri Termeer. Hij stond eerder aan het hoofd van biotechbedrijf Genzyme dat hij in 2011 voor 20 miljard dollar verkocht aan Sanofi-Aventis. Meer over Nederlandse biotecht:

8. Driemiljoenste New Mini loopt van de band

In de fabriek in Oxford is de driemiljoenste Mini van de band gerold. Getooid in de Britse Union Jack werd een nieuwe vijfdeurs Mini Coopers S feestelijk onthaald als de mijlpaal. BMW lanceerde de New Mini 13 jaar geleden en inmiddels zijn we toe aan de derde generatie van het model dat de oerklassieker uit 1959 opvolgde onder regie van de Duitsers. De jongste generatie van de Mini wordt sinds deze zomer ook in Nederland gebouwd, in de Nedcar-fabriek in Born. Lees ook:

9. Getal van de dag: 30 procent

De export van Franse wijnen en sterke drank is in het eerste halfjaar van 2014 sterk gedaald. De export naar China zakte maar liefst 30 procent. Door de lagere vraag uit China kelderden de prijzen met 7,3 procent, blijkt uit cijfers van de Franse branchevereniging van drankexporteurs. De klap in China is het gevolg van strengere regels voor relatiegeschenken voor overheidsfunctionarissen die de Chinese autoriteiten vorig jaar hebben ingesteld. Het afgelopen kwartaal ging het weer wat beter en de Fransen hebben goede hoop dat de vraag uit China de komende tijd weer zal aantrekken.

 10. Koffieautomaat: Amerikanen leren van Duitsers

De Amerikanen van de International Carwash Association keken hun ogen uit in Duitsland tijdens een tripje naar hun collega's. Ze waren op bezoek in Stuttgart bij een autowasstraat die 'meer beton en staal bevat dan tien wasstraten bij ons', aldus de verbaasde voorzitter. Nu is Stuttgart, thuisstad van Mercedes-Benz en Porsche, ongetwijfeld de plek waar men meer dan gemiddeld een blinkende bolide wil hebben, maar de Amerikanen konden veel leren van de aanpak van hun Duitse collega's. Al is de investering van 40 miljoen dollar die de twee verdiepingen tellende Stuttgarter wasstraat kostte nog wat te veel voor ze.
 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief