Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Albert Heijn vergroot marktaandeel; Duits biotechbedrijf naar Amsterdamse beurs

Plus: Lidl wil in 2018 naar de VS, nieuwe Efteling-attractie heet Symbolica en kritiek op Starbucks na schrappen kerstsfeer.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Marktleider Albert Heijn nóg sterker

Ahold heeft een goed derde kwartaal achter de rug, zowel in Europa als in de Verenigde Staten. In Nederland realiseerden de winkels van Albert Heijn een hoger omzetvolume en méér kassatransacties, zodat het marktaandeel van de marktleider verder steeg. Met name de aandacht voor versproducten stuwde de verkopen Online ging het nog harder. Bol.com en Albert.nl boekten een omzetgroei van 30 procent. De winst van Ahold steeg ook, maar dat was grotendeels te danken aan gunstige wisselkoerseffecten.

2. Curetis naar de beurs in Amsterdam

Alle ogen zijn dezer dagen gericht op de beursgang van ABN Amro, maar ook kleinere bedrijven weten de weg naar het Damrak te vinden. Vandaag gaat het Duitse biotechbedrijf Curetis naar de beurs in Amsterdam voor 10 euro per aandeel en verwacht 40 miljoen euro op te halen. Curetis doet onderzoek naar methodes om ernstige infectieziektes sneller op te sporen. Ook eventuele resistentie tegen antibiotica kan met het onderzoek worden ontdekt. Dit jaar zijn al veel nieuwe bedrijven naar de beurs gekomen. Bekijk hier een overzicht:

3. Lidl wil in 2018 naar Amerika

Lidl wil begin 2018 de eerste winkel in de Verenigde Staten openen, zegt topman Sven Seidel in een interview met de Duitse krant Handelsblatt. Seidel wil de strijd aangaan met aartsrivaal Aldi, die al 40 jaar in Amerika actief is en daar zo'n 1.400 winkels exploiteert. Lidl heeft 200 miljoen euro uitgetrokken om de Amerikaanse markt te veroveren. Er zijn al 200 Lidl-medewerkers in de staat Virginia bezig om de stap overzee voor te bereiden.

4. Nieuwe Efteling-attractie heet Symbolica

De Efteling krijgt in 2017 een nieuwe attractie: Symbolica. Dat meldt de website Looopings.nl. Symbolica wordt een rit in een wagentje dat niet over een stalen rail rijdt, maar over de vloer glijdt langs verschillende scenes. Het thema is de nar Pardoes, die tevens de mascotte van het pretpark in Kaatsheuvel is. De attractie wordt ontworpen door Sander de Bruijn, die eerder verantwoordelijk was voor de achtbaan Baron 1898 en de paardenshow Raveleijn.

5. Aegon komt met hypotheek voor zzp'ers

Internetbank Knab en zusterbedrijf Aegon Bank komen medio november met een hypotheek voor zzp'ers. Ondernemers met een eenmanszaak die minimaal twee jaarrekeningen en een prognose voor het derde jaar kunnen tonen, kunnen in aanmerking komen. Het gaat om een hypotheek van maximaal 103 procent van de waarde van de woning. De ondernemer moet daarvoor wel een bedrag van 13 of 18 procent van de waarde van de woning op een geblokkeerde hypotheekrekening van Knab storten, als extra onderpand voor de hypotheek.

6. Starbucks krijgt kritiek na verdwijnen kerstsymbolen

Starbucks heeft besloten om dit jaar geen kerstsymbolen meer op de koffiebekers te zetten, en dat is bij veel, met name christelijke Amerikaanse klanten in het verkeerde keelgat geschoten. Geen kerstballen, hulsttakjes of sneeuwpoppen op de bekers dus, maar slechts twee verschillende kleuren rood moeten de koffiedrinker in kerstsfeer brengen. Dit vanwege de ’diversiteit’, motiveert de koffieketen. Daar maakt oud-pastoor Joshua Feuerstein zich kwaad over: 'Belachelijk. Doorgeslagen politieke correctheid', noemt hij het besluit dat Starbucks de christelijke symbolen in de ban doet. Feuerstein roept klanten van Starbucks op onder de naam ’Merry Christmas’ hun bestelling doen, zodat Starbucks-medewerkers verplicht zijn dit op de beker te schrijven om de bestelling af te ronden.

7. Carglass neemt GlasGarage over

Belron, het moederbedrijf van Carglass, neemt opnieuw een grote Nederlandse autoruitspecialist over. Deze keer is dat GlasGarage, met ruim 125 vestigingen. Eerder dit jaar kreeg Belron ook al Autotaalglas in handen. GlasGarage bestaat sinds 1993 en opereert tevens vanuit shop-in-shops binnen auto- en carrosseriebedrijven. Carglass, Autotaalglas en GlasGarage blijven na de overname onafhankelijk van elkaar opereren.

8. SABMiller verkoopt belang in MillerCoors

En weer zijn de bierreuzen Anheuser Busch-InBev en SABMiller een stap dichter bij hun fusie. SABMiller geeft volgens de Wall Street Journal zijn 58 procent-belang in de joint venture MillerCoors op door het te verkopen aan joint venture partner Molson Coors. Daar horen ook enkele biermerken uit de Miller-stal bij. De knieval van SABMiller is nodig omdat het anders door de fusie met AB InBev te machtig wordt op de Amerikaanse markt.

9. Getal van de dag: 930

Lufthansa schrapt woensdag 930 vluchten. Dat komt omdat de luchtvaartmaatschappij overhoop ligt met stakend personeel. Via een rechtszaak kon Lufthansa voorkomen dat dinsdag het werk werd neergelegd. Voor later in de week worden de rechtszaken woensdag behandeld, dus voor die dag zijn wel vluchten getroffen.

 10. Koffieautomaat: Ode aan de RS, de hardcore Porsche 911

De raspende huil van de zescilinder boxer op toeren, dat is voor de echte liefhebber een niet te versmaden geluid. In zijn meest pure vorm krijgen we dat geluid geserveerd door de RS modellen van de Porsche 911: lichter, sterker en helemaal toegespitst op ultieme snelheid en agiliteit. Autoblog.nl deed iets unieks door alle generaties van de RS bij elkaar te brengen, met dank aan Porsche Centrum Gelderland. Zelfs de zeldzame GT3 RS 4.0, de uitzwaai-editie van de 997-generatie, is erbij. Alle 8 samen, dat zie je maar hoogst zelden. Bekijk (en beluister vooral!) de samenkomst van alle RS'jes uit de 911-historie, inclusief de allernieuwste:


Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief