Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Air France en KLM samengevoegd; Rabobank krijgt reputatiemanager

Plus: Nog nooit zoveel bedrijven failliet, Herkemij wordt vleesboer en Facebook start met videoreclame.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Air France slokt KLM op

Om een einde te maken aan de gigantische verliezen die Air France lijdt, zal de Franse luchtvaartmaatschappij in 2014 sneller dan verwacht KLM opslokken, schrijft de Telegraaf. Dit werd gisteravond bevestigd door prominente bronnen rond de directie in Parijs, waar Nederlandse en Franse managers al sinds de zomer de samenvoeging aan het voorbereiden zijn. In een nieuwe holding zullen in totaal 7500 mensen aan de slag gaan, 2300 daarvan zijn van KLM, waarvan de adviesaanvragen op dit moment bij de verschillende ondernemingsraden liggen en eind deze week een reactie wordt verwacht. 

2. 2013: Bankroetjaar

Hoewel op tal van gebieden het jaar met een optimistische blik wordt afgerond, kunnen we er niet onderuit dat ook 2013 economisch gezien grotendeels een rampjaar was. Uit cijfers van Faillissementsdossier.nl blijkt namelijk dat Nederland dit jaar afstevent op een recordaantal faillissementen van 12.816, wat neerkomt op een stijging van ruim 6 procent ten opzichte van 2012. Met name in de detailhandel en de automatiseringssector vielen de hardste klappen. Toch is er op dit gebied niet alleen slecht nieuws te melden. In december staat de teller namelijk op 781 faillissementen, wat het laagste aantal is sinds juli 2011. ‘De kans dat het aantal faillissementen volgend jaar over de volle breedte weer extreem gaat groeien is klein’, zegt econoom en faillissementsdeskundige Antonie Kerstholt. ‘In veel sectoren zoals in de bouw zijn de zwakste broeders inmiddels weggevallen. Er is een nieuw natuurlijk evenwicht ontstaan.’

3. 'Reputatiemanager' bij Rabobank

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Zo moet de top van Rabobank hebben gedacht door het aanstellen van een heuse reputatiemanager, oftewel een directeur corporate affairs die per 1 januari aan de slag gaat. De rol van reputatiemanager zal worden vervuld door Pim Mol, de huidige directeur private banking bij Rabobank en hij zal direct rapporteren aan bestuursvoorzitter Rinus Minderhoud. Het imago van de boerenleenbank heeft in 2013 flink wat klappen opgelopen, voornamelijk veroorzaakt door de Libor-affaire, waarbij een aantal grote internationale banken fraude pleegde met onderlinge rentetarieven. Rabobank betaalde 774 miljoen euro aan binnen- en buitenlandse toezichtshouders om de zaak te schikken. Ook de dopingschandalen in de wielerpoeg van Rabobank deed het imago geen goed. 

4. 'Bitcoinmiljonair' Economisch Woord van het Jaar 2013

Volgens Van Dale, uitgever van woordenboeken en instantie die het Woord van het Jaar bekend maakt, is 'Bitcoinmiljonair' het ecnomisch woord van het jaar. Met name de laatste maanden is Bitcoin het gesprek van de dag, aangezwengeld doorde koers die binnen een paar weken van een paar honderd euro boven de 1.000 euro uitkwam. Met name nerds en gamers die in de beginfase Bitcoins hadden bemachtigd werden op deze manier in één klap (al dan niet virtueel) miljonair. Op een gedeelde tweede plaats eindigden 'Scharrelvrouw', uitgesproken door minister Jet Bussemakers over de Nederlandse vrouw die wat werk betreft maar wat aanrommelt en 'Cookiemuur', die veel websites hebben opgetrokken en die gebruikers moeten accepteren als ze verder willen surfen. Het algemene woord van het jaar is 'Selfie', wat slaat op zelfprotretten met smartphones die met name op socale media worden gedeeld.    

5. Michiel Herkemij nieuwe ceo VION

Na een jaartje rust gaat voormalig topman van DE Master Blenders (Douwe Egberts) Michiel Herkemij vanaf 15 januari aan de slag bij vleesverwerker VION uit Eindhoven. Herkemij leidde tijdens zijn 1-jarige verblijf de splitsing van DE van het moederbedrijf Sara Lee en begeleidde de beursgang in juni vorig jaar. Aan het eind van het jaar zag hij zich echter gedwongen om zijn functie naast zich neer te leggen na een meningsverschil met de raad van commissarissen, die het bedrijf sneller wilden veranderen dan hijzelf. Bij VION komt Herkemij bij een bedrijf terecht dat recentelijk in opspraak kwam, nadat het 11.000 kilo varkensvlees verkocht als biologische ham. 

6. Vertrouwen woningmarkt blijft stijgen

Nog 17 punten te gaan, dan is het consumentenvertrouwen in de woningmarkt neutraal te noemen. In ogenschouw genomen dat de Eigen Huis-marktindicator (gemaakt door Vereniging Eigen Huis en de TU Delft) vorig jaar rond deze tijd op 51 punten stond en de afgelopen twaalf maanden elke maand is gestegen, lijkt het erop dat in 2014 het neutrale niveau bereikt wordt. Deze positieve impuls wordt bevestigd door de huizenverkoop. Uit cijfers van het Kadaster werden in november 10.576 woningen verkocht, een stijging van 7,6 procent ten opzichte van november 2012 en een stijging van 6,5 procent ten opzichte van oktober 2013. Volgens Rob Mulder, directeur bij VEH, zijn deze percentages voornamelijk te danken aan de relatieve politieke rust die er heerst. 

7. KLM geeft reizigers lokale tips

Dat KLM vooroploopt op het gebied van social media is genoegzaam bekend. Niet voor niets sleepten ze eerder dit jaar de Simpliflying Award in de wacht. Het betekende niet dat KLM op zijn lauweren ging rusten om te genieten van de roem, getuige de lancering van een nieuw Twitterkanaal, @KLM_LocalEyes genaamd. Via Tweets (en een bijbehorende website) geven medewerkers van KLM bij tourbeurt toeristische tips in de steden waar ze wonen. Op dit moment is dat Simonette, die niet geheel toevallig in Amsterdam woont. Op deze manier komen reizigers tips en leuke wetenswaardigheden te weten over de stad waar ze naar toe reizen en die verder gaan waar de meeste toeristische gidsen ophouden.

Lees ook: Hoe KLM sociale media nog persoonlijker maakt 

8. Facebook start met videoreclame

De nieuwe melkkoe van Facebook is deze week live gegaan: videoreclame. Het was natuurlijk een kwestie van tijd voordat het grootste sociale medium deze vorm van reclame zou toelaten. Hoewel niet duidelijk is hoeveel Facebook adverteerders in rekening gaat brengen voor een dergelijk filmpje, is de algemene verwachting dat Facebook op termijn 1,4 miljard dollar per dag kan verdienen met deze manier van adverteren. Deze week test Facebook met videoreclame door aan een bepaalde groep gebruikers een reclamefilm van Summit Entertainment en Mindshare voor de film 'Divergent' te tonen. De video zal autamtisch afspelen. 

9. Getal van de dag: 1,49 miljoen

Dat de auto-industrie in zwaar zit, lijkt Mercedes-Benz niet te deren het afgelopen jaar. Gisteren maakte de Duitse autofabrikant namelijk bekend dat het in 2013 een recordaantal auto's van de band heeft doen laten rollen: maar liefst 1,49 miljoen. Vlaggenschip in dit geval was de S-klasse, waar verreweg de meeste auto's van werden verkocht.  

 10. Koffieautomaat: Zo verkoop je een 17 jaar oude auto

Wie wil er nu een Nissan Maxima GLE Sport juit 1996? Niemand toch?! De eigenaar van deze auto besefte maar al te goed dat hij zijn wrak aan de straatstenen niet kwijt kon, als hij niet uit een ander vaatje zou tappen. Zo geschiede en het resultaat is een verbluffend reclamefilmpje, dat zelfs een 17 jaar oude afgereden Nissan aantrekkelijk maakt. 'This vehicle can guarantee you from point A to B, most of the time.' 


 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief