Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ABN Amro schrapt tot 1000 banen; Doorstart Halfords dichtbij

Plus: 2theloo koopt Franse concurrent, RTL groeit (maar niet overal), 'AH moet likeable worden' en Bill Gates was in Nederland.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

UPDATE 12.30 uur: Gerald Schotman (Shell) is uitgeroepen tot Innovator of the Year 2014

1. ABN Amro schrapt tot 1000 banen

ABN Amro schrapt 650 tot 1000 banen bij Retail Banking tot 2018. De staatsbank wil het kantorennet verder concentreren en verbeteren door uitbreiding van het dienstaanbod van ieder kantoor. Dit maakte ABN Amro vrijdag bekend. De bank neemt hiervoor in het vierde kwartaal van dit jaar een voorziening van 50 tot 75 miljoen euro. Verder investeert ABN Amro tot 2018 een extra bedrag van ongeveer 150 miljoen euro in het versnellen van de digitalisering van de belangrijkste klantprocessen. Chief financial officer Kees van Dijkhuizen noemde het nieuws vanochtend op BNR 'absoluut een vervelend bericht'. ABN Amro behaalde in het afgelopen kwartaal een winst van 383 miljoen euro, wat 7 miljoen euro minder is dan in dezelfde periode een jaar geleden.

2. Doorstart Halfords dichtbij

Na de doorstart van Aldel gisteren hangt een doorstart van de failliete winkelketen Halfords ook in de lucht. De curatoren zeggen dicht bij een akkoord op hoofdpunten te zijn. Met welke partij zij onderhandelen, willen ze nog niet bekend maken. Ook is nog niet duidelijk wat de personele gevolgen zullen zijn. Naar verwachting komt binnen enkele dagen meer informatie naar buiten, stelt een woordvoerder van het bedrijf. Halfords, bekend van onder meer fietsen en auto-accessoires, ging begin vorige maand failliet. Retailkenners betwijfelden aanvankelijk of er wel een doorstart in zou zitten voor de onderneming. Dit omdat de winkelformule en het assortiment de laatste jaren achterhaald geraakt zouden zijn. Maar de curatoren hielden de meeste winkels gewoon open, zodat er geld bleef binnenkomen en een doorstart vergemakkelijkt kon worden. Halfords telt meer dan 100 winkels en heeft 536 mensen in dienst.

3. 2theloo koopt Franse concurrent

Het internationale toilettenimperium van 2theloo groeit en groeit. Het Nederlandse bedrijf heeft het Franse PointWC overgenomen, vertelt directeur Almar Holtz aan Sprout. Daarmee is Frankrijk nu in een keer het grootste land geworden voor 2theloo, dat al eerder winkels opende in landen als Israël, Polen en Hongarije. 2theloo heeft inmiddels 200 vestigingen waar je kunt plassen en verzorgingsproducten kunt kopen. PointWC is met 11 openbare wc-locaties relatief klein, maar die vestigingen zitten wel bij 'alle toeristische hotspots van Parijs', vertelt Holtz. Er schuilt nog een belangrijke reden achter de overname: 'We hebben PointWC overgenomen omdat we binnenkort vijftig nieuwe locaties in Frankrijk bekend gaan maken. Om in Frankrijk te kunnen opereren moesten we er gewoon een kantoor hebben, en het liefst met mensen die de business al begrijpen.’ Lees ook:

4. RTL groeit in Nederland

RTL Group heeft tot en met het derde kwartaal van dit jaar minder omzet geboekt. Ook de winst viel lager uit, ondanks betere resultaten in Nederland. Dat meldde het Luxemburgse moederbedrijf van de zenders RTL4, 5 ,7 en 8 donderdag. De omzet van RTL Group in de eerste negen maanden van het jaar kwam uit op 3,9 miljard euro, tegenover ruim 4 miljard euro een jaar eerder. Het bedrijf kampt met mindere resultaten in Frankrijk en bij FremantleMedia. De winst over de eerste drie kwartalen kwam uit op 360 miljoen euro. Een jaar eerder bleef er 593 miljoen euro over onder de streep, onder meer als gevolg van een eenmalige meevaller. In Nederland boekte RTL een omzet van 315 miljoen euro. Dat was 4 procent meer in vergelijking met een jaar eerder. De omzetgroei is vooral toe te schrijven aan de extra inkomsten uit advertenties. Bert Habets, ceo van RTL Nederland, is een van de genomineerden voor de verkiezing van Innovator of the Year 2014. De winnaar wordt vanmiddag bekend gemaakt. Hou vandaag MT.nl in de gaten voor alle ontwikkelingen.

5. Gates: 'Microsoft is doorgeschoten met vernieuwingen'

Bill Gates was in Nederland en bracht onder andere een bezoekje aan het Torentje van Mark Rutte. Ook was hij te gast bij College Tour, dat vanavond wordt uitgezonden. De oprichter van Microsoft vertelde er volgens de NOS dat het bedrijf bij de ontwikkeling van Windows 8 is doorgeschoten met vernieuwingen. 'Met Windows 8 probeerden we twee gebruikersinterfaces bij elkaar te brengen, maar het schakelen tussen de twee ging niet heel goed', geeft Gates toe. 'Met Windows 8 zijn we een beetje te ver doorgeschoten.' Hij belooft verbeteringen in de volgende versie van Windows. Gates noemde het verder moedig dat Apple-ceo Tim Cook uit de kast is gekomen en had kritiek op Apple: de producten van het bedrijf zijn volgens hem veranderd sinds de dood van Steve Jobs.

6. 'Albert Heijn moet meer likeable worden'

'Albert Heijn moet weer wat meer likeable worden', zegt ceo Dick Boer in gesprek met Het FD (achter inlog). Volgens de topman is Albert Heijn tekort geschoten op de vlakken van innovatie en vernieuwing van het assortiment. Daarnaast vindt hij dat de supermarktketen beter moet communiceren over wat wél goed gaat aan vernieuwingen. Boer ging ook in op het conflict dat zijn bedrijf met Albert Heijn-franchisers heeft. Zij eisen meer dan 200 miljoen euro, omdat er in het verleden teveel kosten zouden zijn betaald. Boer zegt dat de franchisers geen reële verwachtingen hebben. 'Albert Heijn heeft al 30 jaar lang de meest transparante franchiseformule die je je kunt voorstellen. Dan kun je wel gaan roepen dat je zoveel miljoen van iemand tegoed hebt, maar als dat niet in lijn is met de afspraken, is dat een vreemd standpunt. We hebben bijzonder heldere afspraken met elkaar. Daar moeten beide partijen zich aan houden.'

7. ING stelt proef met klantdata uit

ING gaat dit jaar nog niet beginnen met het uitbaten van klantdata. Volgens het bedrijf wegen de baten voorlopig niet op tegen de kosten. Wat waarschijnlijk ook meespeelde bij de beslissing was de ophef die eerder dit jaar ontstond toen het plan naar buiten kwam, al ontkent de bank dit. ING zegt inmiddels overlegd te hebben met klanten, consumenten- en privacyorganisaties en toezichthouders. ‘De conclusie is dat er interesse bij een grote groep klanten is, maar het gaat voorlopig toch niet gebeuren’, zegt een woordvoerder van ING. Desondanks lijkt het erop dat het bedrijf in de toekomst wel degelijk commerciële aanbiedinigen wil gaan doen aan klanten, op basis van hun betalingsgedrag. Ceo Ralph Hamers dat als banken niet in staat zijn om klanten door middel van innovatie een 'onderscheidende ervaring te geven', technologiebedrijven dat wel zullen doen.

8. Warren Buffett koopt Duracell

Investeerder Warren Buffett koopt het batterijmerk Duracell van Procter & Gamble (P&G). De betaling is ingenieus: Berkshire Hathaway, het investeringsbedrijf van Buffett, betaalt de overname in aandelen van Procter & Gamble ter waarde van 4,7 miljard dollar. Procter & Gamble krijgt dus een stukje van zichzelf terug, door een stukje van zichzelf te verkopen. Tegelijkertijd is afgesproken dat P&G Duracell voor $1,8 miljard zal herkapitaliseren. Als de deal is afgerond heeft Duracell $1,7 miljard in cash, aldus Berkshire. De deal wordt naar verwachting halverwege volgend jaar afgerond.

9. Getal van de dag: 8,5 miljoen

De boekverkopen blijven teruglopen. In het derde kwartaal werden 8,5 miljoen papieren en digitale boeken aan de man gebracht. Dat zijn er 11,4 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeker GfK. De totale omzet bedroeg daarmee 108 miljoen euro. Dat komt neer op een daling van bijna 9 procent vergeleken met een jaar eerder. Volgens GfK waren de inkomsten wel iets hoger dan in het voorgaande kwartaal. De bestedingen in de boekenbranche dalen al langere tijd. Maar de onderzoekers constateren wel een 'langzame verbetering'. Augustus was wat dat betreft de beste maand sinds januari. De eerste twee weken van oktober waarin de Kinderboekenweek viel, vertoonden zelfs een plus in verkopen. In het segment e-books zat afgelopen kwartaal wel groei. Inmiddels wordt zo'n 7 procent van alle verkochte boeken digitaal verhandeld en gedownload op een e-reader of leesapp.

 10. Koffieautomaat: De marketing van een zwaan

Vliegtuigmaatschappij KLM biedt een volledig vliegtuig aan als appartement op Airbnb. Het 'ruimtelijke vliegtuig-appartement' wordt drie nachten in november aangeboden aan gebruikers van het deelplatform en bevat onder andere 2 slaapkamers, 3 bedden, een keuken en meer dan 8 badkamers. Wie in aanmerking wil komen voor een overnachting, moet in 100 woorden omschrijven waarom hij/zij zo graag wil slapen in het vliegtuig. Het vliegtuig/hotel (oppervlakte: 366 vierkante meter, aantal ramen: 116) heeft volgens KLM 3675 keer de aarde rondgevlogen. De komende tijd staat het naast Schiphol en daar blijft het staan: bij een overnachting zit dit keer geen vlucht inbegrepen. Bekijk 6 andere opvallende marketingacties van KLM:

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief