Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ABN Amro miljarden méér waard; Staatsbelang in Air France-KLM mogelijk

Plus: Nestlé geeft winstwaarschuwing, NS moet bijzaken afstoten en Tesla introduceert vandaag al zelfsturende auto.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. ABN Amro meer waard dan gedacht

De beursgang van ABN Amro kan miljarden méér opleveren dan de Staat tot nu toe heeft aangegeven, meldt het FD. Bij de emissie wordt volgens de krant gemikt op een opbrengst tussen de 17 en 19 miljard euro en dat is aanzienlijk meer dan de 15 miljard die minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën in mei aan de Tweede Kamer meedeelde toen hij de beursgang aankondigde. Hij heeft toen bewust een laag verwachtingspatroon neergelegd, aldus de krant op basis van bronnen. De beheerder van de aandelen ABN Amro namens de Staat, NLFI, stuurt aan op een beursnotering in de tweede week van november. Binnen twee weken wordt de officiële aankondiging van de beursgang verwacht, twee weken later volgt volgens planning het prospectus,

2. Nestlé geeft winstwaarschuwing

De groei over de afgelopen maanden is een stuk onder de verwachtingen uitgekomen en Nestlé ziet zich genoodzaakt om een winstwaarschuwing te geven. De autonome omzetgroei, het cijfer dat de operationele gezondheid het best uitdrukt, hapert en daarom gaat ook het geraamde cijfer voor heel 2015 omlaag: geen 'omstreeks 5 procent' omzetgroei meer, maar 4,5 procent.

3. Dijsselbloem acht belang in Air France-KLM mogelijk

Het kabinet is bereid gedurende een bepaalde periode een aandeel te nemen in luchtvaartmaatschappij Air France-KLM, als dat nodig is om reorganisatieplannen door te voeren. Dat zei minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën donderdag. De Nederlandse Staat heeft zijn belang van bijna 6 procent in KLM, de Nederlandse tak van het luchtvaartbedrijf, opgewaardeerd van ‘afbouwen’ naar ‘strategisch’, zo blijkt uit het jaarverslag staatsdeelnemingen over 2014. De Franse Staat heeft wel een belang in de holding Air France-KLM; onlangs verhoogden de Fransen dat van 15 naar 17 procent.

4. Digitaal adverteren overtreft tv-reclame in 2016

De bestedingen aan digitale advertenties gaan volgend jaar die van televisiereclame overtreffen, voorspelt Magna Global, een groot Amerikaans mediabureau annex onderzoeksinstituut. Die verwachte verschuiving is volgens het bedirjf 'een sterk symbool' van de beweging die gaande is in de advertentiemarkt. Magna Global moest zijn projecties voor 2015 en 2016 bijstellen vanwege een duidelijke terugval in de bestedingen in televisie, terwijl digitaal blijft groeien door de toename van adverteren op social media, via videokanalen enzovoort.

5. Fundix automatiseert beleggen

Onlinevermogensbeheerder Fundix vormt zich om tot een geautomatiseerd beleggingsplatform. Onder de nieuwe naam Pritle komt er geen mens meer aan te pas bij het beheren van de beleggingen. Klanten krijgen op basis van hun beleggingshorizon en risicoprofiel een portefeuille en die wordt ingevuld via indexfondsen. Tot dusver is Binck-dochter Alex de enige die een dergelijke vorm van geautomatiseerd beleggen aanbiedt.

6. NS moet bijzaken afstoten, vindt Dijsselbloem

De NS moet nadenken over het afstoten van activiteiten, vindt minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën in zijn rol als enig aandeelhouder van het spoorbedrijf. In NRC Handelsblad van donderdag zet hij vraagtekens bij de NS-activiteiten in onder meer horeca en busvervoer: 'Je moet je afvragen of dit wel verstandige keuzes zijn, gezien de investeringen en de risico's. Moet je werkelijk op elke concessie, voor elk type vervoer en overal in Europa, mee bieden?' Op stations exploiteert de NS onder meer eettenten zoals Smullers. Dat ziet Dijsselbloem niet zitten: 'De makkelijkste vraag gaat over het hamburgers bakken. Dat moeten ze niet meer doen.''

7. KFC heeft het zwaar in China

Yum Brands, het moederbedrijf van ketens Kentucky Fried Chicken en Pizza Hut, heeft donderdag een winstwaarschuwing gegeven: het bedrijf verwacht tegenvallende omzetten in zijn Aziatische markten en in het bijzonder China. in een toelichting op de derdekwartaalcijfers zei het dat de omzetgroei van de afgelopen kwartalen in de komende periode niet meer gehaald zal worden. De winst zal dit jaar 'vlak en enkelcijferig' zijn, terwijl Yum eerder nog uitging van de bandbreedte 'laag enkelcijferig' in vergelijking met vorig jaar.

8. Lufthansa en zijn piloten praten weer

Nieuwe stakingen bij de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa zijn voorlopig niet aan de orde. Het bedrijf is weer in gesprek met pilotenvakbond Vereinigung Cockpit (VC) over bezuinigingen op de arbeidsvoorwaarden van zijn vliegerskorps, lieten beide partijen donderdag weten. De onderhandelingen tussen Lufthansa en de piloten slepen zich al anderhalf jaar voort. De luchtvaartgroep wil onder meer dat de circa 5.400 piloten langer gaan doorwerken. Stakingen hebben in die periode tot de uitval van vele duizenden vluchten geleid. De schade loopt in de honderden miljoenen.

9. Getal van de dag: 8,5 miljoen

Volkswagen moet 8,5 miljoen auto's met dieselmotor terugroepen om sjoemelsoftware te vervangen. De Duitse verkeerstoezichthouder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), evenknie van onze RDW, dwong Volkswagen daartoe nadat het autoconcern eerst een vrijwillige terugroepactie had voorgesteld die in Duitsland 2,4 miljoen auto's betreft. Het gaat om auto's van de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda in 28 Europese landen. In Nederland gaat het met name om de zuinige driecilinder spaardieseltjes in de VW Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia die het grootste deel uitmaken van de waarschijnlijk 160.000 auto's die in ons land terug naar de garage moeten.

 10. Koffieautomaat: Tesla's sturen vanaf vandaag zelf

Tesla had de hardware al een tijdje in de auto's zitten, maar vanaf morgen komt daar ook de software bij die de auto zelf laat rijden: AutoPilot. Op de snelweg past de Tesla zich automatisch aan aan het overige verkeer en hij kan zelf van rijbaan wisselen. Ook kan hij helemaal zelf parkeren. Tesla zet daarmee een belangrijke stap op weg naar de zelfrijdende auto. Waar Google nog in een testfase zit en pas de markt opgaat als de auto echt alles zelf kan, kiest Tesla voor een tussenweg: nu al features aanbieden die technisch mogelijk zijn en die tegelijk passen binnen de huidige wetgeving. Zo moet de bestuurder ook als de Tesla het zelf doet, toch zijn handen aan het stuur houden. Bekijk hier een video van TechCrunch dat een stukje ging toeren met de zelfstandige Tesla:


 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief