Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Aanval op AEX; Scheepsbouw negeert garantiefonds

Plus: RBS-topman wilde ABN niet, beleggingsclub PwC moet stoppen en supers ruziën in Veghel.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag: 

 1. TOM opent aanval op AEX 

Vandaag lanceert optiebeurs TOM een alternatief voor de AEX-index. De NL20-index bestaat uit louter bedrijven die hun oorspronkelijke beursgang in Nederland kenden. In de AEX zijn exoten opgenomen als Gemalto, OCI en ArcelorMittal en zou om die reden een betere afspiegeling zijn van de Nederlandse economie. In de nieuwe index zijn onder andere Aegon, AkzoNobel, ASML , Corio, Delta Lloyd, Fugro, Heineken en ING opgenomen. Anders dan bij de AEX-index van concurrent Euronext worden in de nieuwe index de dividenden herbelegt. Om de nieuwe graadmeter relevantie mee te geven is die 10 jaar teruggerekend. TOM werd 5 jaar geleden opgericht uit onvrede met de hoge prijzen die Euronext berekende. De alternatieve beurs zegt inmiddels 30 procent van alle opties te verhandelen. 

 2. Scheepsbouw negeert garantiefonds

Nederlandse werven maken amper gebruik van een garantieregeling van 1 miljard euro die financiering van nieuwe scheepsbouworders mogelijk maakt. Het negeren van deze 'GSF-regeling' is opmerkelijk, omdat scheepsbouwers tegelijkertijd zeggen dat de banken niet thuis geven. Daarnaast heeft de sector zelf bijna 8 jaar lang een intensieve lobby gevoerd om het garantiefonds door de overheid te laten optuigen. Het argument was dat op die manier een belangrijke poot onder de maakindustrie behouden zou blijven. Uitgangspunt van de regeling is dat door een staatsgarantie van 80% over het bouwkrediet het voor banken gemakkelijker wordt om kredieten te verstrekken. Desondanks is er vorig jaar slechts 11 miljoen euro aan effectieve garanties afgegeven. Volgens de brancheorganisatie is een belangrijke reden dat er weinig gebruik wordt gemaakt van de regeling dat reders moeite hebben de aanschaf van nieuwe schepen te financieren. De daarvoor benodigde langetermijnkredieten worden door de banken nauwelijks verstrekt. 

 3. RBS-topman wilde af van ABN-deal

De oud-topman van Royal Bank of Scotland Fred Goodwin probeerde op het laatste moment nog onder de overname van ABN Amro voor 72 miljard euro uit te komen. RBS nam in 2007 samen het Spaanse Santander en het Belgische Fortis ABN over. Dit staat in het boek 'Shredded' van journalist Ian Fraser. Toty tweemaal toe probeerde Goodwin de andere ceo's in het consortium te overtuigen om de bank niet te kopen. Die weigerden een terugtrekkende beweging omdat er al een jurisich bindende overeenkomst was. Goodwin wilde onder de deal uit omdat de ABN-dochter LaSalle apart was verkocht aan Bank of America. Volgens Goodwin was LaSalle het meest belangrijke onderdeel van ABN. De overname pakte desastreus uit. In 2008 leed RBS een verlies van 24 miljard pond. RBS werd uiteindelijk door de Britse overheid gered met een noodpakket van 45,5 miljard pond. 

 4. Beleggingsclub PwC-top moet stoppen

De beleggingsclub van 11 topmanagers van accountantsbedrijf PwC dat voor 4,5 miljoen in vastgoedprojecten heeft belegd, moet stoppen. In de beleggingsclub zitten wee leden van de raad van bestuur. Na berichtgeving in de Telegraaf meent PwC nu dat dit soort 'partnerships binnen partnerships onwenselijk' zijn. PwC gaat de verkoop van het vastgoed afdwingen. Vanaf dat moment zijn interne beleggingsclub verboden. Partners mogen wel individueel in vastgoed beleggen. De groep gebruikte de vastgoedinvesteringen om penisoen op te bouwen. Voor accountants is het beleggen in aandelen vaak verboden of aan restricties gebonden. Eerder moest KPMG-bestuursvoorzitter Jurgen van Breukelen vertrekken, mede omdat hij de drijvende kracht was achter een interne beleggingsclub was. Anders dan bij PwC speelde speculatie daar wel een rol. 

 5. Boskalis mist slepen Costa Concordia

Eigen wrak eerst! Dat Italiaans adagium kost Boskalis een uiterst lucratief contract ter waarde van 30 miljoen dollar. In ruil zou Boskalis het wrak van de het cruiseschip Costa Concordia naar een slooplocatie slepen. Die zou buiten Italië liggen, hetzij in Engeland hetzij in Turkije. Daar zijn gespecialiseerde sloopwerven. Italië gaat het rampschip – in januari 2012 kwamen 32 mensen om toen het op de rotsen liep – nu zelf demonteren. Italie geeft daarmee gehoor aan de steeds luider wordende roep om de sloop in eigen land uit te voeren. Dat stuwt de werkgelegenheid. Boskalis had al een voorlopig contract, en daar zit een afkoopsom in. Het slopen van het schip kost ongeveer 100 miljoen euro. Inmiddels zijn de kosten van de berging al opgelopen tot 1,1 miljard euro. 

 6. Etihad stapt nu echt groot in Alitalia

Air France-KLM raakt steeds meer de grip kwijt op Alitalia. Eerder weigerde het Frans-Nederlandse concern al een flinke kapitaal injectie aan de chronisch verlieslatende Italiaanse luchtvaartmaatschapij. Daarmee werd de deur open gezet voor andere investeerders. Etihad, de de kleinste van de drie Arabische carriers lijkt nu echt te happen. Een brief met de condities waarbinnen de laatste onderhandelingsfase wordt gevoerd is volgens Bloomberg gisteren verstuurd. Etihad is al een tijdje aan het kralen rijgen in de Europese luchtvaartsector. Etihad heeft belangen in Air Berlin, Air Seychelles en Air Serbia. De investering in Alitalia maakt Etihad de grootste aandeelhouder en zou de nodige financiele armslag voor de Italianen kunnen betekenen. Vorig jaar moest de luchtvaartmaatschappij nog overeind worden gehouden met een forse investering door een gelegenheidscoalitie van bedrijven waarin de Italiaanse staat een flink belang heeft. Dit omdat directe staatssteun problemen in Europa zou opleveren. 

 7. Sligro wil geen mega-Jumbo in de gezamenlijke achtertuin

Veghel is de thuishaven van zowel het snel expanderende Jumbo als van Sligro, dat eveneens actief is in de food- en supermarktbranche. Twee giganten die met een omzet van respectievelijk 7 en 2,5 miljard serieus meedoen op de Nederlandse markt, is wat veel voor één dorp. Zeker nu Jumbo de plannen lijkt door te zetten een 'foodexperience' in een 'dynamische foodmarkt' met een vloeroppervlakte van 6.000 vierkante meter, is het voor het eerst openlijk oorlog. Sligro daagt de gemeente voor de rechter. Die geeft volkomen ten onrechte – meent Sligro – een vergunning af. De angst is wel enigszins begrijpelijk. De nieuwe megamarkt moet een omzet draaien van 1 miljoen euro per week. De weekomzet van alle supermarkten in het dorp opgeteld is 1,2 miljoen groot. Toch lijkt het doorslaggevende argument gevonden te worden in de natuur. Op de beoogde verstigingsplek zouden mogelijk vleermuizen kunnen wonen. De gemeente heeft nagelaten dáár onderzoek naar te te doen.   

 8. Parkeren, parkeren, niet kopen

Het is contra-intuitief. Maar er blijkt geen enkele relatie te zijn tussen de nabijheid van parkeerplaatsen of de hoogte van het parkeertarief en de omzet van de winkeliers. Dat blijkt uit een groot onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam, schrijft Trouw. Volgens onderzoeker Giuliano Mingardo is het een 'hardnekkig Hollands misverstand' om onder druk van de winkeliers meer, goedkoop en dichtbij parkeren mogelijk te willen maken. Het slaat eigenlijk nergens op'. Deze uitkomst kwam na het koppelen van de gegevens over het winkelgedrag van 70.000 Nederlanders aan informatie over parkeren in de gebieden die ze hadden bezocht. Hij vond geen enkel verband tussen hoeveel ze kochten, het parkeertarief en de parkeergelegenheid. Dat gold zowel voor kleine als grote winkelgebieden. Wel kwam naar voren dat de voetgangers het meeste geld uitgeven.  

9. Getal van de dag: 12.000 

Google kreeg op dag 1 al 12.000 verzoeken van mensen die links met naar bepaalde persoonlijke informatie willen laten verwijderen uit de zoekresultaten. Nadat het Europees hof eerder deze maand besloot dat mensen er recht op hebben online in de vergetelheid te raken, tuigde werelds grootste zoekmachine vrijdag een pagina waar mensen een vergeetverzoek kunnen indienen. Google en andere zoekmachines moeten de resultaten verwijderen als naar informatie verwezen wordt die irrelevant of incorrect blijkt te zijn. De route naar vergetelheid is noch anoniem, noch makkelijk. In formulier moet worden aangeven welke zoekresultaten Google moet verwijderen en waarom. Daarnaast is een identititeitsbewijs verplicht. 

 10. Koffieautomaat: Alibaba berooft andere Chinezen

Het rommelt rond de beoogde beursgang van Alibaba. Het Chinese internetwarenhuis voert een assortiment van varierend van reserve-onderdelen voor Boeings tot handgerookte zalm uit Alaska. Het e-commerce bedrijf met de illustere naam boezemt vooral andere Chinese internetbedrijven met een notering in de VS angst in. Alibaba is een reus en alleen slechts 15 minder waard dan de 35 (!) andere Chinese internetbedrijven op Wall Street. De beursgang – het te verhandelen aandelenpakket van 12 procent moet circa 20 miljard opleveren – zet enorme druk op de koers van de andere Chinese bedrijven. Omdat veel fondsen een regionale risico-analyse kennen, moeten fondsmanagers die in het succes van Alibaba willen meedelen, massaal hun belang in die andere 35 bedrijven afbouwen. Hun gezamenlijke koers daalde de laatste 30 dagen al met 15 procent. 

 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

 

aanmelden nieuwsbrief