Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 nieuwe topvrouwen bij C&A – Houd moed: economische groei verwacht voor 2021

En verder: obligatiehouder sleept Hema voor de rechter, verlaging winstbelasting op losse schroeven en digitale reclameborden zijn moordenaars.

1. C&A slaat drieslag met 3 topvrouwen

Niet 1, niet 2 maar 3 topvrouwen treden aan bij C&A. Het retailbedrijf van de familie Brenninkmeijer laat de diversiteitsmeter flink uitslaan met de Nederlandse Giny Boer, die overkomt van Ikea en per 1 januari 2021 Edward Brenninkmeijer opvolgt als CEO van C&A Europe, Birgit Kretschmer als nieuwe CFO van C&A Europe per dezelfde datum, terwijl Maëlys Castella sinds 1 juli extern directeur binnen de bestuursraad van C&A AG is. Brenninkmeijer zat tijdelijk op de CEO-stoel en laat weten dat het tijd is voor een ‘succesvolle leiderschapstransitie’. Boer begint volgende maand al met haar werk.

2. CPB: we gaan weer groeien in 2021

De coronaklap voor de economie is ’ongekend hard’, maar het Centraal Planbureau (CPB) is in zijn augustusraming optimistischer gestemd dan eerder dit jaar. Het gaat uit van 5,1 procent economische krimp dit jaar, gevolgd door herstel in 2021, dat een plus van 3,2 procent te zien zou kunnen geven. Eerder was de min voor 2020 6 procent. Belangrijke caveat voor wie de champagnekurken wil laten knallen: dit is het basisscenario dat ervan uitgaat dat een tweede golf uitblijft. Mét die golf krimpt de economie ook in 2021, met meer dan 3 procent. De werkloosheid komt dan uit op 10 procent, in plaats van 6,5 procent in het basisscenario. Mondkapjes op!

3. Obligatiehouder sleept Hema voor de rechter

Beurshandelaar Alco Pieren sleept Hema, en zijn raad van bestuur voor de rechter, schrijft De Telegraaf. Volgens Pieren is Hema rentebetalingen op achtergestelde obligaties verschuldigd, en heeft de warenhuisketen voldoende geld in kas om deze te betalen – alleen gebeurt dat niet. De multimiljonair hoopt het verkoopproces van Hema te kunnen blokkeren totdat de rentebetalingen zijn voldaan. Gerechtelijke procedures lagen voor Hema al in de lijn der verwachting, volgens een woordvoerder van de keten. Hema is dan ook niet onder de indruk van Pierens actie en zegt vertrouwen te hebben in een goede afloop van de rechtszaak.

4. 13 ‘Nederlandse’ bedrijven in Global 500

Het Amerikaanse zakenblad Fortune heeft zijn jaarlijkse Global 500 met grootste bedrijven ter wereld gepubliceerd en – tromgeroffel – daarop staan 13 Nederlandse bedrijven. Geen verrassing: Shell is daarvan de vaandeldrager op een trotse 5e plek, met Aegon (124), Ahold Delhaize (128) en Unilever (185) in zijn kielzog. ING, Heineken en Randstad (nr. 479) horen ook nog bij de Global 500. En als u niet tot 13 komt, klopt dat: zo Nederlands zijn Airbus, EXOR Group en Louis Dreyfus niet.

5. Lagere winstbelasting op losse schroeven

In de aanloop naar Prinsjesdag wordt het voornemen van het kabinet om de winstbelasting te verlagen met de dag wankeler. Als gevolg van de coronacrisis zal de eerder afgesproken daling van het Vpb-tarief in 2021 ‘opnieuw tegen het licht worden gehouden’, bevestigen bronnen rond de coalitie tegen onder meer het AD. Het zou voor grote bedrijven van 25 naar 21,7 procent gaan, maar gezien de miljarden aan steun die het bedrijfsleven in deze periode al ontvangt, is het draagvlak voor de VVD lovebaby een stuk kleiner. De linkse partijen in de Kamer waren sowieso al geen fan van de lastenverlichting.

6. Webwinkels houden groei aantal bedrijven overeind

Ondanks de coronacrisis is in de eerste helft van dit jaar het aantal nieuwe bedrijven in Nederland per saldo gegroeid. Dat komt onder meer door de explosieve groei van het aantal nieuwe webshops, blijkt uit cijfers van Graydon. Het totale aantal bedrijven in Nederland groeide in de eerste jaarhelft met 81.000. Dat is wel minder dan in de eerste zes maanden van vorig jaar, toen er per saldo 87.000 bedrijven bij kwamen. In totaal werden 137.000 bedrijven gestart en staakten er 56.000 hun activiteiten. Het aantal starters lag in het tweede kwartaal, wel een stuk lager dan in het eerste.

7. Koffieautomaat: digitale reclamemasten zijn dodelijk, weg ermee?

Vereniging Verkeersslachtoffers (VVS) en Veilig Verkeer Nederland (VVN) willen af van de reclamemasten van onder meer Ocean Outdoor. Dat vertelde Nelly Vollebregt van de Vereniging Verkeersslachtoffers (VVS) tegen onder meer Hart van Nederland. Haar vereniging doet een beroep op Rijkswaterstaat, gemeenten en provincies om geen nieuwe vergunningen meer te verlenen voor dit soort reclame-uitingen. “Vooral de led-borden waarvan de wisselfrequentie hoog is, met vel licht, zijn gevaarlijk. Als er dan ook nog eens een reclame te zien is die jou als automobilist aanspreekt dan ben je zeker voor een paar seconden afgeleid.”

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief