1. Amazon geeft voorrang aan producten met hoge marge
Webgigant Amazon gebruikt een algoritme dat producten waar het bedrijf relatief het meest aan verdient hoger in de zoekresultaten zet. Dat meldt The Wall Street Journal op basis van interviews met ingewijden. Het beleid zorgt voor interne strijd: programmeurs zouden tegen het algoritme, dat vorig jaar werd ingevoerd, geweest zijn, maar de bedrijfsleiding was voor. Het algoritme kan het bedrijf ook in problemen brengen met autoriteiten: Amazon is exploitant van een platform waar het zelf verkoper is, maar ook derde partijen actief zijn. De Europese Commissie en de Amerikaanse Federal Trade Commission onderzoeken of Amazon misbruik maakt van die positie.
2. Opiatenmaker Purdue vraagt uitstel van betaling aan
Purdue Pharma, dat de zeer verslavende pijnstiller OxyContin maakt, heeft uitstel van betaling aangevraagd. De aanvraag is onderdeel van de schikking die het bedrijf trof met duizenden Amerikaanse, lokale overheden en 36 staten in lopende rechtszaken. De aanklagers geven Purdue (deels) de schuld van de opiatencrisis, die tussen 1999 en 2017 het leven van 400.000 Amerikanen kostte. OxyContin, dat door Purdue decennialang agressief geadverteerd werd als onschuldige pijnstiller, is vaak de gateway drug voor een opiatenverslaving. Het bedrijf heeft nu faillissementsbescherming, zodat het onder toezicht van curatoren een doorstart kan maken. De schikking gaat om 10 tot 12 miljard dollar (9 tot 10,8 miljard euro), waaronder 3 miljard dollar (2,7 miljard euro) van de Sackler-familie, eigenaar van het bedrijf. De familie erkent geen verantwoordelijkheid voor de opiatencrisis, maar doet met de schikking wel afstand van het bedrijf. Tientallen staten zijn overigens niet van plan mee te gaan in de schikking en willen hun rechtszaken voortzetten.
3. Pier Eringa bij CBR aan de slag
Pier Eringa gaat bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) aan de slag als adviseur – slechts tien dagen nadat hij als topman bij ProRail vertrok. Eringa werkt inmiddels ook als topman van OV-bedrijf Transdev Nederland, moederbedrijf van onder meer Connexxion. Bij CBR moet Eringa helpen problemen met enorme achterstanden, een falend ICT-systeem en een niet-functionerende klantenservice op te lossen.
4. Office Centre krijgt Duitse tak
Het Nederlandse Office Centre neemt 60 Duitse vestigingen van het Amerikaanse Staples over. Daarmee krijgt het bedrijf 850 nieuwe werknemers en voet aan grond in Duitsland. Het bedrijf in Almere wordt daardoor in een keer twee keer zo groot, met een nieuwe totale jaaromzet van 225 miljoen. De verkoop van de Duitse tak past binnen de strategie van het Amerikaanse Staples om zich te trekken uit Europa. Topman Frans Davelaar van Office Centre zei tegen het Financieel Dagblad dat hij wel even getwijfeld had over de overname, maar: ‘buurmans grond koop je maar één keer.’
5. Volkswagen investeert flink in software-afdelingen
Volkswagen steekt de komende drie tot vijf jaar 8 miljard euro in zijn IT-afdelingen. De afdelingen van de twaalf verschillende automerken van Volkswagen worden samengevoegd en uitgebreid, om zo de technologische efficiëntie te verbeteren. Volkswagen werkt aan een eigen besturingssysteem, vw.OS, dat de spil gaat vormen van alle auto’s die bij de fabrikant vandaan komen. Met vw.OS kunnen auto-bezitters hun wagens makkelijker updaten (zoals Tesla-bezitters dat al kunnen) en er moet integratie komen met smart homes, zodat je garagedeur bijvoorbeeld automatisch open gaat als je in je Volkswagen aan komt rijden.
6. Must read: De twee vragen die een CEO moet stellen over eigen softwareproducten
Slechts 27 procent van de CEO’s van Fortune 100-bedrijven heeft een technische achtergrond. Maar voor bedrijven waar software een centrale rol speelt in het bedrijfsmodel, is het belangrijk dat de CEO desondanks op de hoogte is van de kwaliteit en eventuele problemen met de software. Daarom moet een CEO altijd het antwoord op de volgende twee vragen weten: 1) Welke criteria werden gehanteerd om te bepalen wanneer het softwareproduct aan klanten geleverd kon worden; en 2) Wat is de status van defecten na zes maanden? Met het antwoord op die vragen kan de CEO de technische afdeling beter aansturen en de beste uitkomsten voor klanten realiseren.
7. Koffieautomaat: Tinder maakt tv-serie
Match.com, het moederbedrijf van dating-app Tinder, heeft opnames gemaakt voor een nieuwe televisieserie. Waar en wanneer die televisieserie wordt uitgezonden is nog niet bekend: het bedrijf gaat binnenkort bekend maken hoe de serie binnen de bredere strategie past, laat het aan Reuters weten. Tinder richtte vorig jaar al een lifestyle-website op, Swipe Life, waarop het artikelen over daten en relaties publiceert. De verhaallijn van de serie richt zich op een apocalyptisch evenement, maar er is ook een sub-plot over een relatie.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.