Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Remote nieuwste unicorn na megaronde – Grootste f*ckups geëerd met speelgoedversie

En verder: StuComm verkocht aan Amerikanen, Yoghurt Barn wordt YB want vegan, festivals 100% vergoed en Muller c.s. investeren in WorkWize.

Job van der Voort Marcelo Lebre

1. Remote haalt 150 miljoen op voor werelddominantie

Job van de Voort en Marcelo Lebre hebben maar liefst 150 miljoen dollar opgehaald voor Remote, de startup die bedrijven helpt met het aannemen en payrollen van medewerkers op afstand. De megageldronde, geleid door Accel, maakt van hun bedrijf meteen een unicorn. Ook bestaande aandeelhouders als Sequoia en Index Ventures lapten bij. Remote regelt in 32 landen lokale contracten voor bijvoorbeeld developers, maar wil dit snel uitbreiden naar 80. Remote stelt zijn systeem via een api ook aan grote hr-softwarebedrijven als BambooHR en Greenhouse ter beschikking.

Lees ook: Deze Nederlander maakt remote teams makkelijker

2. Challenger StuComm verkocht aan Amerikanen

Ronald Kouvelt en William Viveen verkopen hun edtech scaleup StuComm aan het Amerikaanse Ready Education. Dat neemt ook een Britse collega over, waarna ze wereldwijd ruim 4 miljoen studenten voorzien van apps waarmee universiteiten, hogescholen en mbo’s hun studenten op de hoogte houden. StuComm was in 2018 nog Sprout Challenger. ‘In de afgelopen zeven jaar hebben we een mooi bedrijf gebouwd dat in Nederland marktleider is geworden. Het voelt goed om samen met de gelijkgestemden uit Canada, de Verenigde Staten en Engeland verder te gaan’, aldus Kouvelt in een persbericht. Hij wordt de baas in Europa, de naam Stucomm verdwijnt na de samenvoeging.

Lees ook: Rokende servers bij Stucomm vanwege thuiszittende studenten

3. Festivals 100% vergoed, ID&T zet kort geding door

Fetstivalondernemers kunnen 100 procent van hun onkosten vergoed krijgen als corona hun feest bederft. Het kabinet heeft daar woensdag 135 miljoen euro voor toegezegd, na klachten van de branche. Duncan Stutterheims ID&T, dat een kort geding aanspande wegens het coronabeleid, noemt het geld desgevraagd ‘een doekje voor het bloeden’ en is nog niet tevreden.  ‘Het aan- en uitzetten van de branche is funest voor onze hele keten. We hopen dat de overheid inziet dat de huidige situatie voor jonge mensen niet meer houdbaar is. Ze moeten de ruimte krijgen om zichzelf te kunnen ontwikkelen. Wat ons betreft kan dat door evenementen die binnen de kaders van Fieldlab veilig worden georganiseerd. Met dit kort geding willen we een duurzame oplossing afdwingen’, zegt coo Rosanne Janmaat.

4. Rotterdams/Delfts alumni-fonds investeert in WorkWize

Graduate Entrepreneur, het fonds waarmee Michiel Muller, Frans van Houten en andere alumni van Erasmus en TU Delft startups in Delft en Rotterdam ondersteunen, heeft zijn eerste investeringen gedaan. Workwize, het inkoopplatform voor thuiswerkspullen dat vorige maand nog schitterde in de 25 onder de 25, krijg 75K. Dat geldt ook voor Focus, dat de kansen van disruptieve tech analyseert met AI, en Clickdrive: een Booking.com voor rijlessen. Graduate Entrepeneur heeft in totaal 3 miljoen klaarliggen voor nog tientallen pre-seedrondes stelt ook zijn netwerk en coaching beschikbaar.

5. Yoghurt Barn verlaat zuivel en noemt zichzelf voortaan YB

Yoghurt Barn verlaat op termijn de zuivel en gaat vegan. Wouter en Esther Staal  veranderen daarom de naam van hun zuivelbar in YB. Dat past volgens de oprichters beter bij de duurzame focus van Y(oghurt) B(arn), die op den duur vraagt om de overgang naar plantaardige producten. ‘Alles wat we nieuw doen is 100 procnet plantaardig, terwijl we onze huidige 13 Barns zo snel mogelijk omzetten zodra de producten het qua smaak en beleving toestaan’, aldus Wouter Staal in een persbericht. Sinds 2012 bouwde hij een B Corp met 13 zaken in binnensteden, stations en Schiphol.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. En dan dit: wereldberoemde f*ckups geëerd met speelgoedversie

Vooral crowdfunding heeft er veel opgeleverd: startups met producten die een hype werden maar vervolgens nooit van de grond kwamen of flopten. Test je geheugen even: de Juicero? Precies: een magische sapmachine die weinig meer deed dan plastic zakken uitknijpen. The Coolest Cooler: yep, ook wij wilden die toffe koelbox hebben, maar hij kwam er nooit. Tot nu, als speelgoedje. Internetcollectief MSCHF brengt als ode aan de fuckups dead startup toys uit, voor 40 dollar per stuk. Het eert ook Theranos met een bloedanalyse-apparaatje, de Jibo social robot en de OLPC, de One Laptop Per Child die de hele wereld online zou helpen. Een vrolijk kerkhof.

Wat we ook lazen:

  • 1 op de 5 VC-dollars gaat naar fintech (Economist)
  • Voor de vogelaar: een Shazam voor vogelgeluiden (FastCompany)
  • Jeff Bezos schenkt lucht- en ruimtevaartmuseum Smithsonian 200 miljoen dollar (Smithsonian)
  • Voor de gourmand: foie-gras wordt binnenkort in het lab gekweekt door Gourmay (Techcrunch)
  • Nadenkertje: de overmaat aan CO2 valt ook aan te pakken door kooldioxide uit de oceaan te halen (De Ingenieur)
  • Restaurants in de VS worstelen met een nieuwe epidemie: onbeschofte/ongeduldige klanten  (NYT)

Nieuw! MT/Sprout is er nu ook elke week als podcast: