1. Half miljoen voor oppasdienst Charly Cares
Oppasplatform Charly Cares heeft 550.000 euro gecrowdfund bij 149 particuliere investeerders. De challenger van Charlotte van der Straten en Xander Koenen wil binnen anderhalf jaar marktleider worden in Nederland. Als het maximale campagnedoel van 1,2 miljoen euro wordt gehaald (de ronde loopt nog tien dagen), komt ook internationale uitbreiding sneller in zicht. Charly Cares begon vorig jaar met een ‘oppas van de zaak’. Tot nu toe meldden 75 bedrijven zich aan voor die zakelijke service. Inmiddels wordt bijna een derde van de transacties op het oppasplatform betaald door werkgevers, wat een daling aan de particuliere kant compenseert. Ook Nanny Nina, de oppasdienst van tweelingzussen Jasmijn en Lyla Kok, merkt door de lockdown meer vraag van bedrijven naar oppassen en au-pairs.
2. Plasticrecyclaar financiert nieuwe fabriek bij Invest-NL
Plasticrecyclaar Umincorp heeft bij Invest-NL en het Energietransitiefonds Rotterdam 15 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een nieuwe fabriek. Het bedrijf van Jaap Vandehoek en Jelle Sernee verwerkt verschillende soorten huishoudelijk plastic tot grondstof voor nieuwe producten en biedt daarmee ‘alle kansen om de recyclingmarkt daadwerkelijk op te schudden’. Het geheime recept is een bad met magnetische vloeistof, waar plasticdeeltjes worden gescheiden op basis van hun gewicht. Daarmee kan zo’n 90 procent van al het plastic worden teruggewonnen, in plaats van de momenteel gangbare 60 procent. De TU Delft-spin-off bouwde al een fabriek in Amsterdam, met kapitaal van onder andere Ingka Group, het moederbedrijf van Ikea. De nieuwe fabriek komt in Rotterdam en moet eind volgend jaar in bedrijf zijn.
3. Lockdown zet druk op e-commerce
Webwinkels en consumenten moeten rekening houden met pakketjes die niet op tijd bezorgd worden, waarschuwt Thuiswinkel.org. ‘Net als bij de vorige lockdown adviseren wij webwinkels om in deze periode meer tijd te nemen voor de retourafhandeling’, raadt de webwinkelvereniging aan. ‘Communiceer hier duidelijk over zodat de klant weet waar hij aan toe is’. Volgens Thuiswinkel is de branche na de ‘absurde toename van online bestellingen’ tijdens de eerste lockdown nu beter voorbereid. Zo is PostNL in ieder geval tot half januari ‘op oorlogssterkte’, en zou er ook op andere plekken sprake zijn van extra distributie- en pakketcentra, extra personeel en extra capaciteit.
4. Ondernemers willen nieuwe voorraadcompensatie
Ondernemersorganisaties eisen compensatie voor de onverkochte voorraden waarmee ze door de lockdown blijven zitten. ‘De koelkasten liggen vol en de potjes bij ondernemers zelf zijn leeg’, stelt Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland. De overheid kwam vorig jaar voor de feestdagen met een voorraadvergoeding van 20.000 euro. Winkeliersvereniging Inretail vindt het ‘bizar’ dat die regeling er nu nog niet is. Volgens voorzitter Paul te Grotenhuis zijn ondernemers nu nog meer gedupeerd dan vorig jaar. ‘Ze hebben nog minder vet op de botten en dus is de regeling keihard nodig.’
5. Belgische bedrijven zetten prik op werkvloer
In België kunnen werknemers van negen bedrijven op de werkvloer een vaccinatie krijgen tegen het coronavirus. Het gaat om een proef bij onder meer BASF, Solvay, AGFA en ArcelorMittal. Werknemers kunnen zich vrijwillig aanmelden voor een prik. Of iemand zich wel of niet laat inenten, blijft geheim. De proef is bedoeld voor grotere bedrijven met minimaal duizend werknemers, waar thuiswerken geen optie is. Werkgeversvereniging VBO ziet naar eigen zeggen ‘veel interesse’ bij kleinere bedrijven. Ook de Vlaamse bedrijvenclub Voka wil dat de proef snel wordt uitgebreid.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. En dan dit: Tour-fietsen op Catawiki
Wielrenploeg Jumbo-Visma veilt op Catawiki 24 fietsen waarmee afgelopen zomer onder meer de Tour de France en de Vuelta (Ronde van Spanje) werd gereden. Het hoogste bod (13,250 euro) is op het moment van schrijven voor de fiets waarmee de Vlaamse wielrenner Wout van Aert tijdens de Tour de France de iconische rit naar de top van de Mont Ventoux won. Daarna volgt een bod van 9625 euro voor de Cervélo S5-fiets waarop Tom Dumoulin dit jaar in de Ronde van Zwitserland zijn comeback beleefde. Bij elkaar boden wielerfans tot nu zo’n 150.000 euro, een bedrag dat Jumbo-Visma investeert in het opleiden van nieuwe wielertalent.
Wat we ook lazen:
- ‘Finfluencers’, mensen die online informatie delen over beleggen, zijn lang niet altijd neutraal (AFM)
- Crypto-startups zijn in Silicon Valley een magneet voor werknemers van Google, Meta en Amazon. (New York Times)
- Bedrijven gaan verschillend om met de gevolgen van de vervroegde schoolsluiting (NOS)
- Een Saas-dienst voor padelspelers en -banen heeft 56 miljoen euro binnengetikt (Sifted)
- Een verkoopverbod voor tabak zou vijfhonderd supermarkten de kop kunnen kosten (Retailtrends)
- Ook Shopify duikt op NFT’s (GigLabs)