1. Philips schrijft 1,3 miljard af vanwege slaapapneuapparaten
Philips schrijft 1,3 miljard euro af op het bedrijfsonderdeel dat verantwoordelijk is voor de slaapapneuapparaten, meldt het bedrijf zelf. Miljoenen exemplaren moeten worden teruggeroepen. Het zorgtechnologieconcern verwacht dat een mogelijke schikking wegens de kwestie in de Verenigde Staten een forse hap uit de waarde van dochteronderneming Respironics zal nemen, die de slaapapneuapparaten maakt.
Een volgende winstwaarschuwing kan dan ook niet uitblijven, waarbij het bedrijf afstevent op een fors nettoverlies. Door tekorten aan onderdelen kan Philips minder apparaten leveren dan gehoopt. De kersverse topman Roy Jakobs probeert het hoofd koel te houden: ‘We moeten verbeteren.’
Lees ook: Roy Jakobs wordt bij Philips een crisismanager: zo kan hij dat aanpakken
2. NAM vervolgd voor illegaal lozen afvalwater
Het OM gaat gasbedrijf NAM vervolgen omdat het zonder vergunning afvalwater in Groningse bodem zou hebben geïnjecteerd, meldt het FD. Het gaat om uit de Noordzee afkomstige afvalstromen, ontstaan uit gaswinning. De NAM, een joint venture van Shell en ExxonMobil, injecteert het zogenoemde productiewater in lege gasvelden, maar voegde volgens het Openbaar Ministerie bepaalde afvalstoffen toe. Welke dat zijn, is niet bekendgemaakt.
3. Zuckerberg ziet Apple als grootste vr-concurrent
Meta-topman Mark Zuckerberg ziet Apple als grootste concurrent op het gebied van virtual en augmented reality én hekelt de gesloten ecosystemen van Apple. Die zorgen dan wel voor unieke ervaringen en een strakke integratie, maar ook dat veel van de waarde van het platform uiteindelijk ‘terugvloeit naar het platform zelf’, aldus Zuckerberg tegenover CNBC.
De kritiek van Meta op Apple’s gesloten systemen is niet nieuw. Zo kunnen apps op iPhones en iPads alleen worden geïnstalleerd via de App Store, waarvan Apple de regels bepaalt en handhaaft. Ook geldt er een commissie van 15 tot 30 procent op in-app-aankopen. Apple lijkt niet onder de indruk van het ‘hypocriete’ Meta, dat zelf een veel hogere commissie rekent voor verkopen in zijn vr-platform Horizon Worlds: tot wel 50 procent.
4. ACM in actie tegen duurzaamheidsclaims van kledingmerken
Als het aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ligt, komen kledingmerken niet meer weg met greenwashing. De toezichthouder heeft een richtlijn opgesteld voor duurzaamheidsclaims die ze mogen doen over hun materiaalgebruik en gaat daarvoor samenwerken met zijn Noorse equivalent, de NCA.
De richtlijn doet aanbevelingen over de Higg Material Sustainability Index. Deze index kunnen grote kledingmerken gebruiken als onderbouwing voor hun duurzaamheidsclaims. Claims zonder context zijn misleidend voor consumenten, aldus ACM. Merken die de Higg-index gebruiken, moeten nu aan meer verplichtingen voldoen.
5. Meer bedrijven kopje onder, maar aantal blijft laag
Het aantal failliet verklaarde bedrijven is gestegen. In september gingen 25 bedrijven meer op de fles dan in augustus, meldt het CBS. Het totaal kwam uit op 164 bedrijven en eenmanszaken.
Het aantal uitgesproken faillissementen is laag, vergeleken met de periode voor het uitbreken van corona. In de eerste drie kwartalen van 2022 viel ongeveer 5 procent meer bedrijven om dan in de eerste drie kwartalen van 2021.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. TikTok profiteert van livestreams bedelende vluchtelingen
Honderden Syrische gezinnen in vluchtelingenkampen vragen in urenlange livestreams op TikTok dagelijks om online donaties. Van de opbrengst van deze smeekbedes blijkt ongeveer 70 procent direct naar TikTok te gaan. Dat blijkt uit onderzoek van de BBC.
Uit een proef bleek dat slechts 18 procent van het bedrag daadwerkelijk bij de families terechtkomt. De Britse omroep schrijft ook dat tussenpersonen geronseld zijn door wervingsbedrijven die direct gelinkt zijn aan het Chinese techbedrijf. Deze tussenpersonen leven ook in de vluchtelingenkampen.
7. Bij de koffieautomaat: Nieuw talent krijgt hoger salaris dan oude werknemer
Bijna driekwart van de werkgevers (71 procent) ziet zich genoodzaakt om nieuw talent een hoger salaris te bieden dan huidige werknemers met een soortgelijke functie of ervaring. Dat blijkt uit de Salarisgids 2023 van recruitmentbureau Robert Half.
Uit het jaarlijkse onderzoek naar de salarissen, trends en veranderingen op de arbeidsmarkt blijkt dat meer dan de helft (54 procent) de salarissen gelijk trekt na de eerstvolgende (jaarlijkse) opslagronde, 28 procent geeft aan de salarissen direct aan te passen om verschillen te voorkomen. Zogeheten counteroffers of tegenvoorstellen, waarbij een werknemer een hoger salaris aangeboden krijgt om een vertrek tegen te gaan, nemen steeds meer toe.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates