Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Kees Koolen wil CEO Eneco worden – iPhone-apps niet transparant over dataverzameling

En verder: Uitzender Olympia wil 'race to the bottom' stoppen, North Face maakt marketinguitglijder en Blokker gaat niet keihard saneren.

Kees Koolen wil CEO Eneco worden – iPhone-apps niet transparant over dataverzameling
Je leest nu: Kees Koolen wil CEO Eneco worden – iPhone-apps niet transparant over dataverzameling

1. Kees Koolen wil CEO Eneco worden

Het Groene Consortium, een groep ondernemers onder leiding van Kees Koolen, wil koste wat het kost Eneco overnemen. Het Consortium werd vorige maand in het biedingsproces aan de kant gezet door zakenbank Citibank, volgens Koolen ‘om een of andere vage reden’.”Eerst had men twijfel of we wel genoeg vermogen hadden. Dat hebben we nu aangetoond met een beschikbaar eigen vermogen van drie miljard euro. Dat heeft ons vanzelfsprekend tijd gekost. Nu zegt men dat we te laat zijn om ons te kwalificeren”, aldus Koolen tegen Sprout. In een nieuw voorstel werpt de voormalig bestuursvoorzitter van Booking.com zich op als nieuwe CEO van Eneco. In weerwil van zijn achternaam wil Koolen van Eneco een ‘groene kampioen’ maken. De ervaren bestuurder is bereid om een stap op zij te doen, want hij noemt het ‘geen noodzaak’ om zelf CEO te worden.

2. Groot deel iPhone-apps niet transparant over dataverzameling

Apple CEO Tim Cook mag er graag op wijzen dat klanten bij zijn bedrijf, in tegenstelling tot bij Facebook, niet het product zijn. Uit onderzoek van The Wall Street Journal blijkt dat een groot deel van de iPhone-apps veel data van gebruikers verzameld. Twee techredacteuren selecteerden 80 apps, grotendeels apps die door Apple worden gepromoot als ‘Apps we Love’. Op een na bleken alle apps trackers te bevatten die gebruikersinformatie verzamelen. Het gemiddelde lag op vier trackers per app. De journalisten concluderen verder dat veel apps niet transparant zijn over welke informatie zij verzamelen en met wie zij deze delen. Ook zou is het als consument niet altijd mogelijk om controle te houden over je eigen data, mede omdat apps meerdere methodes gebruiken om data te verzamelen.

3. Uitzender Olympia wil breken met ‘race to the bottom’ en test nieuw verdienmodel

‘Opdrachtgevers zien flex als middel om kosten te drukken. Daarom zitten we eindeloos te praten over uurtarieven’, constateert Steven Gudde, directeur arbeidsmarkt bij uitzendbedrijf Olympia in Het Financieele Dagblad. Volgens hem worden uitzendkrachten hiermee tekort gedaan. Zij maken bedrijven weerbaarder en nemen risico’s weg. ‘Dat zou in de vergoeding tot uitdrukking moeten komen, maar dat gebeurt dus niet.’ Zijn bedrijf wil daarom af van het uurtje-factuurtje-model om een eind te kunnen maken aan ‘the race to the bottom’ op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Een optie zou zijn om opdrachtgevers een vast bedrag per maand te rekenen voor het beheer van de flexibele schil.

4. North Face maakt uitglijder met ‘advertenties’ op Wikipedia

Outdoorkledingmerk North Face dacht op een handige wijze hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Op drukbezochte Wikipedia-pagina’s van populaire vakantiebestemmingen vervingen zij het bestaande beeldmateriaal door foto’s van dezelfde locatie, maar dan met sportievelingen met North Face-producten in beeld. Het bedrijf pochte aanvankelijk met het succes. In een filmpje wordt uitgelegd hoe het bedrijf voor nop bovenaan Google Image Search is geraakt. Hoewel in de video van een ‘samenwerking’ met Wikipedia werd gesproken, waren ze bij de online encyclopedie not amused over de actie. Daarop moest het outdoorkledingmerk door het stof. North Face zegt te geloven in de missie van Wikipedia en verontschuldigd zich voor de actie, die was bedacht door een ingehuurd Braziliaans marketingbureau.

5. Blokker wil niet keihard saneren

Voor het eerst sinds de overname spreekt Blokker-topman Michel Witteveen met de pers over zijn plannen. In Het Financieele Dagblad vertelt de CEO die in april de winkelketen overnam van de familie dat er twee andere kandidaten waren om Blokker over te nemen. Eén van de kandidaten wilde de salarissen met 30% verlagen. Dat werkt volgens Witteveen niet, onder meer vanwege cao-afspraken. Hij besloot daarom zelf de onderneming te kopen. Witteveen zegt ervan overtuigd te zijn ook met het huidige personeelsbestand een succes te kunnen maken van de onderneming. De topman ontkent ook dat Blokker uit België vertrekt. Volgens hem wordt juist ingezet het ‘verbelgen’ van de Blokker daar. Daarnaast is Witteveen van plan om de naam van de Blokker Holding te veranderen, om verwarring met de winkelketen te voorkomen.

6. Must-read: McMindfulness, de vercommercialisering van spiritualiteit

Meditatie- en mindfulnessapps als Headspace, Buddhify en Calm zijn populair onder drukbezette carrièretijgers die even het hoofd leeg willen maken. Critici stellen dat dergelijke apps juist bijdragen aan een systeem waarin burn-outs en depressies aan de orde van de dag zijn. Meditaties worden een lapmiddel. Een pleistertje op de voortetterende wond, zo vat NRC de kritiek samen. De krant citeert managementhoogleraar Ronald Purser van die deze zomer het boek McMindfulness verschijnt. Mindfulness zou ‘een banale vorm van kapitalistische spiritualiteit’ zijn. Veel apps zouden bovendien vooral gericht zijn op het vergroten van (werk)productiviteit, wat haaks zou staan op de oorspronkelijke doelen van meditatie.

7. Koffieautomaat: Anoniempje tikt $4,7 miljoen af voor lunch met Warren Buffett

Een lunchbuffet met Warren Buffett en je beste vrienden? Dat is mogelijk. Ieder jaar kun je bieden op een lunch met de beleggingsgoeroe. De opbrengsten gaan naar een organisatie die zich bezighoudt met armoedebestrijding in San Francisco. Dit jaar bood een anonieme bieder $4.567.888 om een vorkje te prikken met de Buffett. Hij mag voor dit bedrag zeven vrienden meenemen. In de 20 jaar lunchen heeft de superbelegger uit Omaha zo’n $33 miljoen opgehaald voor het goede doel.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van vrijdag. 

Leiders zijn op de hoogte

Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland en vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.

Aanmelden nieuwsbrief