Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Activistische belegger bouwt belang op in Philips

En verder: Curatoren Imtech slepen KPMG voor de rechter; ArcelorMittal neemt Ilva over en Unilever neemt cosmeticabedrijf Hourglass onder zijn hoede

Philips Metro Centric
Je leest nu: Activistische belegger bouwt belang op in Philips

1. Third Point bouwt belang op in Philips

The Sunday Times berichtte zondag dat activistische belegger en miljardair Dan Loeb een belang op aan het bouwen is in Philips. Dit middels zijn beleggingsvehikel Third Point. Op het nieuws ging Philips gisteren op de beurs flink hoger met een plus van 6,4 procent. Volgens de Britse krant zou het kunnen gaan om een miljardenbelang, maar in de registers van de AFM komt Third Point niet voor als Philips-aandeelhouder. Dit betekent dat de Amerikanen nog onder de meldingsgrens van 3 procent zitten. Third Point is in Nederland beter bekend als aandeelhouder van DSM. De activisten wilden in 2014 het chemiebedrijf opsplitsen in een voedingsdivisie en een materialentak. DSM verzette zich daartegen, maar verkocht in 2015 alsnog een deel van zijn chemische activiteiten.

2. Curatoren Imtech slepen KPMG voor de rechter

De curatoren van het failliete installatiebedrijf Imtech spannen een kort geding aan tegen accountantsfirma KPMG. Via de rechter willen de curatoren afdwingen dat KPMG hen inzage geeft in de controledossiers uit de jaren 2011-2014. Die documenten zouden kunnen verklaren wat de oorzaak was van de financiële problemen die Imtech in 2015 de kop kostten. Ook willen zij van het accountantskantoor de ongecensureerde versie van een boetebesluit van toezichthouder AFM van vorig jaar. Grote delen van de tekst van het boetebesluit zijn zwart gemaakt. Daardoor is niet duidelijk voor de controle van welke bedrijven KPMG de boete kreeg. Ook is niet duidelijk op welke onderdelen van de controle KPMG onvoldoende werk heeft verricht. Het kort geding dient morgen voor de Amsterdamse rechtbank.

3. ArcelorMittal neemt Ilva over

Staalproducent ArcelorMittal neemt samen met partner Marcegaglia de Italiaanse branchegenoot Ilva over voor 1,8 miljard euro. Ilva is eigenaar van de grootste staalfabriek van Europa in de Zuid-Italiaanse stad Tarente. ArcelorMittal en Marcegaglia willen de productie van het bedrijf opvoeren en tevens een nieuw onderzoekscentrum bijbouwen. De synergievoordelen zijn volgens Arcelor zo’n 310 miljoen euro per jaar tegen 2020.

4. Unilever koopt cosmeticamerk Hourglass

Cosmeticamerk Hourglass wordt over genomen door Unilever. De Nederlands-Britse producent van verzorgings- en voedingsmiddelen maakte dat gisteren bekend. Financiële details werden daarbij niet gemeld. Hourglass, met de hoofdvestiging in Singapore, kende afgelopen boekjaar een jaaromzet van omgerekend 450 miljoen euro en een winst van 31,5 miljoen euro. Het krijgt een plek in het zogeheten prestige-portfolio van Unilever. De overname moet in het derde kwartaal van dit jaar zijn afgerond.

5. Manager van de dag: Nicolas Petit

Nicolas Petit is met onmiddellijke ingang benoemd tot nieuwe marketingdirecteur van telecom- en kabelconcern Altice. Petit is afkomstig van Microsoft alwaar hij de rol van General Manager, Global Marketing & Operations vervulde. Ook was hij eerder coo en cmo bij Microsoft Frankrijk. Hij krijgt de leiding over onder meer de wereldwijde marketingstrategie van het bedrijf en zal rapporteren aan topman Michel Combes van Altice. Altice liet gisteren ook weten dat het heeft de verkoop van zijn activiteiten in België en Luxemburg, SFR BeLux, af heeft gerond. Het onderdeel dat eerder bekend stond onder de naam Coditel is voor 400 miljoen euro overgegaan naar het Belgische Telenet Group.

6. Tweet van de dag: Italië

De Italianen mogen dan bijzonder fier zijn op de Italiaanse keuken, een hoop ingrediënten komen toch echt van Nederlandse bodem. Het CBS meldt, naar aanleiding van het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima dat vandaag van start gaat, dat Nederlandse bedrijven in 2016 voor 18 miljard euro naar Italië exporteerden. In totaal 2 procent meer dan in 2015. Vooral de exportwaarde van voedingsproducten naar Italië nam toe, met 12,8 procent tot bijna 2,8 miljard euro.

7. Koffieautomaat: Paris Air Show

Gisteren is op het Parijse vliegveld Le Bourget de Paris Air Show van start gegaan. Een groot commercieel evenement, met als hoofddoel potentiële klanten over te halen.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief