Flex-Appeal wil uitgroeien tot het standaardplatform voor medewerkers van winkelketens, restaurants en hotels. Oftewel, mensen die niet de hele dag achter een scherm bivakkeren, en die je als werkgever het liefst zo veel mogelijk benadert (zo min mogelijk afleidt) via één app. Bedrijven gebruiken de app van Flex-Appeal in het ideale geval als complete vervanger van nieuwsbrieven, Whatsapp-groepen, prikborden en intranet. Zo kunnen medewerkers makkelijker bij hun rooster en is een vervangende dienst sneller gevonden.
Wij willen de WeChat voor werk worden
Bedrijven gebruiken het (met Speakap vergelijkbare) platform ook om nieuwe krachten in te werken. “Mensen worden app-moe”, zegt medeoprichter Ruben Wieman (23, foto rechts). “Er is een beweging naar superapps, à la WeChat. Wij willen de WeChat voor werk worden.”
Flex-Appeal sloot onlangs de grootste franchiser van Jumbo aan, met 2.500 medewerkers. Volgens Wieman zat binnen 4 dagen 85 procent van die medewerkers in de app. Na een maand waren er 4.000 berichten en 30.000 privé-chats verstuurd, wat volgens Wieman voor een medewerkersapp “absurd veel” is. Flex-Appeal maakt ook apps voor onder meer Albert Heijn, Gamma en New York Pizza. Hoeveel gebruikers Flex-Appeal nu in totaal heeft, wil de startup uit concurrentieoogpunt niet delen, evenmin als omzetcijfers.
25 onder de 25
Wieman stond samen met zijn toenmalige compagnon Vincent de Wit in 2016 al eens in de Sprout 25 onder de 25-lijst met beste jonge ondernemers. Dat voelt inmiddels ontzettend lang geleden, zegt Wieman, die Flex-Appeal inmiddels runt met ‘derde co-founder’ Guido Schmitz (foto links). “Toen ik begon dacht ik: volgend jaar is het een succes. Maar we zitten echt in een enterprise-markt. Dan is het lastig om als hele jonge gasten binnen te komen. Daardoor hebben we veel energie gestoken in het product. Toch hebben we het afgelopen jaar met praktisch nul euro marketingbudget en een halve saleskracht een hoop nieuwe klanten gevonden.”
Flex-Appeal wil met een nieuwe investeringsronde van 800.000 euro dan ook vooral meer salesmensen aannemen, in de verwachting dat de groei daarna hard kan gaan. In de zoektocht naar een nieuwe investeringsronde werd het Rotterdamse softwarebedrijf op het goede spoor gezet met behulp van de Sprout Funding Toolkit, zegt Wieman. Flex-Appeal wilde vooral ervaren ondernemers vinden, en die missie is geslaagd.
Michiel Mol
Na veel grasduinen door een database met investeerders, en menig telefoontje en mailtje belandden Wieman en Schmitz aan tafel bij Michiel Mol (ex-Lost Boys). Die verwees de ondernemers door naar Marc Schröder (Route Mobiel, Tango) en Kees de Jong (Blauw Research, NLgroeit). Dat groepje stond weer in contact met Exact-oprichter Arco van Nieuwland, die met CNBB Venture Partners investeert in softwarebedrijven. Van Nieuwland was eerder de eerste investeerder in de – eveneens Rotterdamse – scaleup Bynder.
Als pure vc-speler leidde Van Nieuwland de investeringsronde in Flex-Appeal, en nam hij het voortouw tijdens de onderhandelingen en het due dilligence-onderzoek. De rest van de groep sloot zich bij hem aan. De ervaren informals helpen Flex-Appeal aan een enorm netwerk en aan potentiële nieuwe medewerkers, zegt Wieman.
Champions League
Zodra ook het commerciële team staat, kan de sprong worden gewaagd naar het buitenland, of zoals Wieman het noemt: de ‘Champions League’. Dankzij de investering verdubbelt het Rotterdamse bedrijf dit jaar van tien naar twintig medewerkers. De stap naar het buitenland verwacht hij ergens aan het einde van dit jaar maken, of begin volgend jaar.
Of de nieuwe investering een opmaat is naar een grotere ronde? Wieman: “Het doel is niet om funding op te halen. Eigenlijk geldt: hoe langer je zoiets kunt uitstellen, hoe beter.”