Ikea, Rabobank en de Aldi hebben het begrepen. Een sterk merk neerzetten is belangrijk, maar hoe doet u dat? Met deze tips neemt u een voorsprong.
IKEA was ook niet van de een op de andere dag een wereldbekend merk. Consult Brand Strategy, adviesbureau van Y&R op het gebied van merken, stelt vier wetten voor u op om ook zo ver te komen. En die kunt u in deze slechte tijden maar beter goed in uw oren knopen.
1. Blijf differentiëren
Er is zoveel keus; consumenten blijven allang niet meer hun hele leven trouw aan één bepaald merk. "Differentiatie van een merk wordt daarom steeds belangrijker: uniek zijn en vooral uniek blijven." Dat is niet één keer doen en klaar tot in de eeuwigheid. Easyjet en Smart werden een aantal jaar geleden betiteld als innovatieve merken, maar hun noviteit is inmiddels flink verwaterd, stelt het adviesbureau. "Wereldwijd onderzoek van Y&R over de afgelopen vijftien jaar wijst uit dat differentiatie een bepalende factor is voor merksterkte en in het algemeen leidt tot hogere winst."
2. Kijk buiten uw eigen categorie
Neem eens een kijkje buiten uw eigen straatje. Volgens Y&R dalen traditionele uitzendbureaus zoals tempo-team en startpeople bijvoorbeeld ten opzichte van internetmerken zoals Monsterboard.nl. Speciaalzaken verliezen terrein, omdat algemenere ketens verder kijken dan hun neus lang is. Zo is La Place uitgegroeid tot "een sterk merk" onder de restaurantketens en zorgt het inmiddels voor ruim een kwart van de omzet van V&D.
3. Kom beloftes na
Niet alleen merken, maar ook consumenten zijn onzeker nu de economie flink wankelt. "Doen wat je belooft is dan ook essentieel voor je merk. Illustratief hiervoor is dat steeds minder mensen vinden dat beloftes worden nagekomen door de dienstverlenende sector in het algemeen en reisbureaus, banken en verzekeraars en uitzendbureaus in het bijzonder." Bedrijven in die sectoren krijgen daardoor te maken met een daling in merksterkte. Y&R prijst Rabobank in dit opzicht. Die bank staat al jaren voor een "no-nonsense aanpak, gecombineerd met menselijkheid en leiderschap".
4. Focus op waarde en niet op prijs
Niet direct prijzen verlagen, omdat u bang bent dat uw klanten hun hand op de knip houden. Kijk liever of alles wat u aanbiedt nog bijdraagt aan de waardebeleving. "Merken die bewust bepaalde diensten of productelementen weglaten worden steeds meer favoriet", concludeert het adviesbureau. Neem een voorbeeld aan Ikea: gewoon producten rechtstreeks uit de schappen halen, want dat kan prima. Zo wordt design tenminste betaalbaar voor de kleinverdiener. Ook discount-supermarkten doen het goed. De beleving is dan wel anders – met die uiterst ongezellige producten nog in dozen – maar toch staan Aldi en Lidl inmiddels op plek twee en drie in supermarktland.