Vrouwen die een topfunctie ambiëren moeten zich meer laten zien. Dat betoogt Nancy Poleon.
Jarenlang had ze een functie als marketingprofessional in de muziek- en entertainmentindustrie. Met de verworvenheden die ze daar heeft opgedaan, stort de nu 41-jarige Nancy Poleon zich op een nieuwe categorie talenten: de vrouwen die een topfunctie willen. Met haar bedrijf BrandedU geeft ze nu masterclasses om vrouwen te helpen om zo'n toppositie te veroveren.
Als een artiest
Het lage aantal topvrouwen in Nederland ligt volgens Poleon meer aan de vrouwen zelf dan aan wat ze zelf het 'status quo' noemt; het idee dat je aan de bestaande situatie weinig kunt veranderen. Vrouwen zijn te bescheiden, vindt ze. Poleon kiest er daarom bewust voor om de oplossing bij de vrouwen zelf te zoeken; en dan specifiek in hoe ze zich presenteren. 'Ik probeer hen uit te leggen dat ze als een artiest op een podium naar voren moeten stappen. Ze moeten zich onderscheiden van de rest. Zo overwinnen ze de angst om veroordeeld te worden als iets niet goed gaat. Door te laten zien dat zij ook ideeën en een mening hebben en waardevol zijn, zie je dat ze zelfverzekerder worden en andere vrouwen om zich heen inspireren.’
Het systeem de schuld?
‘Ik zie heel veel vrouwen – van starters tot op directieniveau – die absoluut hogerop willen, maar alleen niet weten op welke manier ze verder kunnen komen. Het systeem de schuld geven werkt niet. Ik heb de status quo zelf ook overleefd; als zwarte vrouw heb ik ook de vooroordelen overwonnen en ben ik succesvol in wat ik doe.’
Personal branding: leer jezelf kennen
De aanpak op de masterclasses van BrandedU is dat succesvolle vrouwen vanuit hun eigen ervaring vertellen hoe zij werken aan hun eigen ‘brand’. ‘De eigen ervaring is heel belangrijk. Niets zo erg als een coach die je uit tekstboeken gaat vertellen hoe het moet, maar er zelf geen ervaring in heeft.’
Als een bitch
Door positieve eigenschappen te versterken en zich bewust te zijn van hoe anderen denken, kunnen vrouwen volgens Poleon de top zeker halen. ‘Stel: ik denk van mezelf dat ik goed werk lever, maar anderen zien me als een bitch. Dan krijg ik geen werk meer. Als ik weet hoe anderen over mij denken, kan ik dat veranderen en op die manier beter worden.'
Bij Pauw en DWDD
Het is daarbij de bedoeling dat de deelneemsters zich focussen op waar ze goed in zijn. 'Als je weet wat jou uniek maakt, kun je goed je verhaal vertellen en val je meer op. Waarom denk je dat er zo vaak dezelfde mensen bij Pauw en DWDD aan tafel zitten? Die presenteren zich het beste als deskundigen in hun vakgebied en worden als zodanig erkend.'
Branding loont
Er zijn al veel bedrijven die in hun branding investeren en daar profijt uit halen. Poleon: 'Neem Google. Iedereen die daar werkt vindt het fantastisch en draagt dat ook uit. Zo onthouden anderen Google-medewerkers om wat ze doen – en dat is precies wat je als bedrijf wilt; je werknemers worden ambassadeurs van je onderneming.'
Van binnenuit
Poleon heeft een hekel aan het woord 'reputatiemanagers'. Liever heeft ze het over personal branders. 'Reputatiemanagement zie ik als iets wat van buitenaf komt. Branding komt van binnen en draagt uit hoe je écht in elkaar zit. Als ik met artiesten werkte die reputatiemanagement kregen, hield dat in dat ze te horen kregen welke kleding ze moesten dragen en wat ze moesten zingen. Artiesten met een personal brand wisten dat zelf al; die hadden geen reputatiemanagement nodig.’