Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Naam en Faam deel 2: Groenhuijsens “Schnabbel-Gestapo” was een geintje

Deze week vertellen bekende Nederlanders over het belang van reputatiemanagement. In deel 2: Charles Groenhuijsen.

Wie: Charles Groenhuijsen (61)
Is: journalist, spreker, presentator

‘Ik zie mijn reputatie managen een beetje als een slalom: ik zorg dat mensen mij sympathiek en betrouwbaar vinden, dat is belangrijk, maar ik neem ook wel standpunten in. Anders word je een soort waterleidingsbedrijf dat precies doet wat anderen willen.

Als ik opinieverhalen schrijf, ben ik ook met mijn brand bezig. Door mijn mening krijg ik een naam en word ik gevraagd voor bedrijfscongressen. En dat doe ik graag. Wie dat niet goed vindt, vertelt het mij maar.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

"Schnabbel-gestapo"? Een geintje!

'De hoofdredactie van de NOS verweet mij dat ik klussen deed waarvoor ik geen toestemming had. Ik heb daar veel gesprekken over gehad, vond dat ze op me aan het jagen waren. Aan Hans Laroes, mijn toenmalige baas, mailde ik dat de NOS wel een ‘schnabbel-Gestapo’ leek. Geintje. Maar dat is de ellende met humor: als je het opschrijft wordt het ernstig.

Ik werd ontslagen en vond dat echt heel vervelend. Ik had 25 jaar de pestpokken gewerkt voor dit bedrijf. Ik had natuurlijk nooit het woord Gestapo moeten gebruiken. De rechter, die mij overigens in het gelijk stelde, vond de term ook niet heel fijngevoelig.'

Overdreven

'Toch kreeg ik een paar dagen later een grote spreekklus waarbij ook Gerrit Zalm en Jan Peter Balkenende aanwezig waren. Zalm vroeg schaterlachend wat er was gebeurd en vroeg zich af of hem dat ook kon overkomen.

Veel mensen hadden in de gaten dat mijn ontslag overdreven was. Dat heeft ook weer te maken met het imago dat ik heb opgebouwd als ordentelijk, fatsoenlijk type.’

Lees ook:

Deze hele week interviewen we elke dag een bekende Nederlander, die inzicht geeft in hoe hij (of zij) zijn reputatie managet. Deze interviews zijn recent ook in de printeditie verschenen. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.