Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het Nederlandse deelsucces van SnappCar in cijfers

Na drie jaar doen 40.000 Nederlanders mee met autodeelbedrijf SnappCar. Alle feiten & cijfers die je moet kennen. 

SnappCar is de Nederlandse pionier van de deeleconomie. Particulieren kunnen er onderling hun auto delen, tegen een vergoeding waarvan ze zelf de hoogte kunnen vaststellen. Hieronder de feiten en cijfers die je moet kennen over het bedrijf. Lees ook ons interview met mede-oprichter Victor van Tol over de groei van zijn bedrijf.

* Ruim drie jaar na de start bieden 7.000 Nederlanders hun auto aan via SnappCar

* Ongeveer 33.000 mensen zijn autozoekend lid

* Er rijden op dit moment 250 miljoen auto's in Europa rond. SnappCar wil in 2017 hebben gezorgd voor een daling van 1 procent.

* De berekening erachter: voor elke auto die wordt gedeeld, verdwijnen er volgens het bedrijf 10. 250.000 deelauto's betekent 2,5 miljoen minder auto's in bezit

* Het bedrijf wil in elke stad 1 auto op 1.000 inwoners hebben

* 80 procent van de mensen wil zijn auto op dit moment niet delen, zegt Van Tol

* Het idee dat autobezit belangrijk is, zal over 30 jaar verdwenen zijn, denkt Van Tol. 'Het is een kwestie van tijd tot de nieuwe generatie aan de macht komt.'

* De gemiddelde leeftijd van zowel huurders als verhuurders bij SnappCar ligt onder de 40 jaar. Verhuurders zijn gemiddeld 5 jaar ouder dan huurders

* In eerste instantie vroeg het bedrijf een fee van 17,5 procent, tegenwoordig 10 euro per transactie. Gemiddeld levert dat voor SnappCar hetzelfde op.

* Ongeveer de helft van de fee gaat op aan verzekeringen, waarvoor het bedrijf een deal heeft met Centraal Beheer Achmea.

* Sinds januari 2013 (na de introductie van het nieuwe princingmodel) groeit SnappCar maandelijks met 15 procent, zowel in leden als in transacties. Momenteel vinden er ongeveer 1.500 transacties per maand plaats.

* In maart 2014 haalde SnappCar meer dan 250.000 euro op via crowdfunding.

* SnappCar zegt 40 procent gemiddeld goedkoper te zijn dan een normale autoverhuurder.

* 10 tot 20 procent van de SnappCar-verhuurders heeft zijn of haar auto meer dan 15 keer verhuurd.

* In januari 2014 kreeg SnappCar bijna 1.000 nieuwe auto's erbij.

* De oudste deelnemer van SnappCar is 91 jaar oud. Het is de oma van een werknemer.

* De helft van de boekingen komt via mobiele apparaten, ook al is de site nog niet geoptimaliseerd voor mobiel. In april wordt de mobiele app gelanceerd.

* SnappCar richt zich in eerste instantie op steden met meer dan 250.000 inwoners en wil vervolgens in de omliggende regio als een olievlek uitbreiden.

* Een van de duurste auto's die op SnappCar gehuurd kan worden is een Porsche 911 uit 1968. Kost je 300 euro per dag.

* Je kan ook voor 10 euro per dag een Opel Ascona huren.

* SnappCar wil in vier jaar tijd naar 80.000 auto's in Nederland, Van Tol denkt dit aantal eerder te kunnen bereiken. 'De eerste slinger aan dit model krijgen is het lastigste.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

* SnappCar maakt nog nul euro winst, maar verwacht deze zomer zwarte cijfers te schrijven.

SnappCar-oprichter Victor van Tol is een van de sprekers tijdens het MT500-event dat op 24 april plaatsvindt in Amsterdam. Meer informatie.

Meer over de deeleconomie?