Dit zijn de 8 bedrijven die volgens onderzoek van McKinsey-partner Marc de Jong innovatieve koplopers zijn.
Veel handen gingen er niet in de lucht, toen Marc de Jong van McKinsey tijdens het MT500-event vroeg wie tevreden was over hun prestaties omtrent de 8 pijlers van innovatie. En dat terwijl 80 procent van de aanwezigen innovatie wel degelijk tot één van de belangrijkste elementen van hun bedrijfvoering zagen. De essenties van innoveren klinken best logisch, zo gaf De Jong toe, maar alles voldoende aandacht geven is kennelijk niet zo makkelijk. De Jong: 'Uit ons onderzoek blijkt dat de kans om innovatief leider te zijn met 60 procent toeneemt, als je 6 of 7 van de pijlers op orde hebt.' Dit zijn de 8 bedrijven die volgens De Jong innovatieve koplopers zijn:
#1. Lantmännen
Een goed voorbeeld is het Zweedse bedrijf Lantmännen, aldus De Jong. Hij vergeleek het agrarische bedrijf met JF Kennedy, die in 1961 de ambitie uitsprak om binnen 10 jaar een man op de maan te brengen. Die ambitie sloeg aan bij het land, was uitdagend en meetbaar en bracht veel innovatie te weeg. Lantmännen wilde wat betreft voorbereid voedsel in marktaandeel stijgen van 10 naar 15 procent. Door alleen die ambitie scherp te krijgen en de verschillende onderdelen in het bedrijf daarop attent te maken, lukte het ook: binnen twee jaar lag het aandeel al op 13 procent.
#2. Microsoft
Een strategisch samenhangend portfolio is van wezenlijk belang, volgens De Jong. Alleen maar grote risico's nemen is niet aan te raden, net zo min als navelstaren op de zaken die je al doet. Microsoft stond eind jaren 80 op een belangrijk kruispunt. Hun MS-DOS liep als een trein en in die zin was er weinig reden om van koers te veranderen. Toch deed Microsoft het en startte een samenwerking met IBM en zorgde ervoor dat Miscrosoft Office ook toegankelijk werd voor Apple-gebruikers. Het is een van de allerbeste beslissingen ooit, volgens De Jong.
#3. Philips
Wanneer je alleen maar bestaande trends volgt, zul je nooit een winnaar zijn, zegt De Jong. Daarom is het van belang om vanuit verschillende perspectieven naar de markt te kijken: wat zijn de technische trends, wat doet de concurrentie en wat wil de klant? Wanneer je die kunt samenvoegen, dan wordt het mogelijk om die nieuwe inzichten te vertalen naar nieuwe waardeproposities. Goed voorbeeld hiervan is Philips, met hun werkzaamheden op het gebied van gezondheidszorg. Philips bracht de wensen van de klant/patiënt en de professionals bij elkaar, waardoor ze specifieke machines konden bouwen, met een snellere doorlooptijd en een 'vriendelijker' uiterlijk voor de patiënt. Lees ook: 5 innovaties van Philips die je nog niet kent.
#4. Nespresso
Als bedrijf is het belangrijk om nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen die een houdbare en schaalbare winstbron kunnen opleveren. Dat betekent dat je moet meewaaien met de markt en die ook voor moet zijn, ook als dat betekent dat je je corebusiness enigszins moet loslaten. Nespresso deed dat, door een nieuwe manier van koffiezetten te introduceren. Een gewaagde stap die ze geen windeieren heeft gelegd.
#5. ASML
Wanneer je sneller bent dan de concurrentie, dan verdien en leer je meer, is de overtuiging van De Jong. Het zogeheten firstmover-precentage is namelijk van essentieel belang. Als je de eerste was, dan behoud je voor altijd dat voordeel. ASML is zo'n bedrijf dat het van essentieel belang achtte om de concurrentie voor te blijven op het gebied van microchips. Daardoor zijn ze nu marktleider in de wereld.
#6. Zara
Wanneer je een innovatief product hebt, is het essentieel dat je het zo groot mogelijk op de markt brengt. En het liefst zo snel mogelijk. De Jong refereerde op dit gebied aan Hyves, het sociale netwerk dat eerder in de lucht was dan Facebook en in eerste instantie ook groter was in Nederland, maar dat inmiddels op de sociale mediabegraafplaats ligt. Het bedrijf dacht niet groot genoeg en werd uiteindelijk overvleugeld door een mondiale speler, die wel een schaalbaar product maakte. Zara is een retailer die dit principe van snel schalen hoog in het vaandel heeft. Zij hebben naast elke ontwerper een logistieke ontwerper zitten, zodat alle winkels onmiddellijk voorzien kunnen worden. Vandaar ook dat de kleding 'gewoon' in Europa wordt geproduceerd en niet in Azië.
#7. Marktplaats
'Samen' was het thema van dit MT500-event, dus de 7de peiler van innovatie – extend – sloot goed aan. Elk bedrijf werkt wel eens samen, maar de kunst is dat je een bedrijf wordt waar andere bedrijven het liefst mee samenwerken. Het gaat erom je bereik te vergroten buiten de bedrijfsmuren en innovatiepartners te vinden die helpen een betere return op je investering te kijken en waarvan de samenwerking ook duurzaam is. Voorbeeld hiervan dat De Jong aanhaalde was Marktplaats, dat binnen een paar jaar uitgroeide tot partij waar helemaal niemand meer omheen kon, zelfs eBay niet.
#8. Gore
Om in je bedrijf nonstop te innoveren is het volgens De Jong van wezenlijk belang dat je mensen gemotiveerd zijn, goed beloond worden en daarbij goed georganiseerd zijn. Dat is een precaire driehoek, want je wilt aan de ene kant dat mensen de vrijheid krijgen om dingen uit te proberen, terwijl ze ook resultaten moeten halen. In dat geval mag de organisatiestructuur nooit leidend zijn, terwijl het klip en klaar moet zijn wie de verantwoordelijkheid heeft. Gore, bekend van Gore Tex, is zo'n bedrijf dat ervoor zorgt dat de medewerkers continu worden gemotiveerd. Gore is een platte organisatie, waarbij medewerkers aandeelhouders zijn in het bedrijf en zelf mogen kiezen aan welke projecten ze willen meewerken.