Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5x wat ABN Amro met de deeleconomie wil

Wat kan (of moet) een grote bank met de trend die deeleconomie heet? Dit zijn de 5 denkrichtingen van ABN Amro.

#1. De we-weten-het-eigenlijk-niet-richting

Eigenlijk weet ABN Amro helemaal niet wat het bedrijf allemaal kan (of moet) met de deeleconomie, zegt Céline Pessers, innovation manager bij de bank. Dat is met opzet zo, want veel belangrijker is volgens haar dat het bedrijf daar samen met andere bedrijven en partijen achter wil komen. Zo voert ABN Amro al een tijdje gesprekken met verschillende deelbedrijven, maar ook met ShareNL, een platform dat de deeleconomie wil stimuleren. Pessers: 'We willen betrokken partijen in een vroeg stadium uitnodigen, om samen te achterhalen waar wij als bank iets kunnen toevoegen. De eerste vraag daarbij is niet waar wij geld kunnen verdienen, maar wat het fenomeen nodig heeft om beter te worden en hoe wij daarin een rol kunnen spelen.' (Lees meer over hoe de bank onderzoekt op welke manier het een rol kan spelen.)

#2. De informeer-je-klanten-richting

ABN Amro heeft, zoals alle grote banken, een flinke waslijst aan belangrijke klanten. En die klanten kunnen allemaal geraakt worden door de deeleconomie, zegt Menno van Leeuwen, teamlead ideation bij het Innovation Centre van ABN Amro. 'Autodeelbedrijf Snappcar daagt de complete auto-industrie uit, en daar zitten vaak weer grote klanten van banken tussen. Alleen al om onze adviesrelatie naar grote klanten te verstevigen moeten we dus begrijpen welke invloed dit soort modellen hebben op bedrijfsvoeringen.'

#3. De signaleer-de-nieuwe-klanten-richting

Je hoeft alleen maar naar een organisatie als Airbnb te kijken om te weten dat beginnende bedrijven die een deelconcept in de markt zetten, uiteindelijk kunnen uitgroeien tot een nieuwe grootmacht. En die hebben hoogstwaarschijnlijk ook een bank met de daarbijhorende diensten nodig. ABN Amro zoekt al in een vroeg stadium de verbinding met nieuwe, startende bedrijven. Om van te leren, maar zeer waarschijnlijk ook in de hoop dat daarmee een toekomstige grote klant kan worden binnengehaald. Van Leeuwen vertelt bijvoorbeeld over Peerby, een dienst waar je spulletjes onderling kunt uitlenen. ABN Amro is met dit soort bedrijven in gesprek om te kijken of er behoeftes zijn die met financiele diensten kunnen worden ingevuld. Dit kan uiteenlopen van verzekeren en betalen tot identity- en reputatiecheck.

#4. De doe-niet-alles-zelf-richting

De deeleconomie zorgt dat 'topdown' wordt vervangen voor 'decentraal', vertelt Van Leeuwen. 'Het zorgt ervoor dat we productiecapaciteit anders gaan gebruiken. Wij zijn nu bijvoorbeeld bezig om applicaties te ontwikkelen, zowel voor intern als extern gebruik. Vroeger zou je dat allemaal zelf doen, maar als je het slimmer organiseert, zoals Apple ons heeft geleerd, dan laat je anderen meebouwen. Zo zouden wij een wereldwijd platform kunnen ontwikkelen, waar medewerkers zelf hun apps in plaatsen. Als er dan iets moois voorbij komt, kan ik hem er gewoon uitplukken. Dat is ook de deeleconomie, het delen van dat soort diensten.' De decentrale structuur zorgt trouwens altijd weer voor een centrale vraag, stelt Van Leeuwen. Hoe producten te verzekeren, bijvoorbeeld. Zie ook punt 3. Of: hoe dit aan te sturen? In dit scenario dus met een app-store.

#5. De zoek-de-nieuwe-realiteit-richting

Als de deeleconomie doorzet, zal er een andere interactie tussen consumenten en producenten ontstaan, zegt Pessers. En dat zorgt voor nieuwe vragen. Zoals: hoe wordt alles in de toekomst betaald? Wordt dat gedaan met geld, of met tijd? Hoe wordt het verzekerd? Welke infrastructuur hoort erbij? Hoe weet je wie je moet vertrouwen? Pessers: 'Als mensen steeds meer gaan betalen met andere valuta, dan krijg je misschien ook andere kredietsystemen. Misschien krijgen consumenten wel een online profiel met hun data, een paspoort voor de deeleconomie, waarmee ze weer korting kunnen krijgen op andere diensten. En misschien wordt het voor banken interessanter om naar dat profiel te kijken dan om een BKR-toetsing te doen. Al deze zaken raken aan de expertises die wij als bank hebben.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kom naar de tweede editie van het MT500 Event!

MT500 Event 24 april 2014 Amsterdam ArenaDatum: 24 april 2014
Thema: #SAMEN
Locatie: Amsterdam Arena
Prijs: € 499,- (MT-abonnees ontvangen € 100,- korting!)

Meer informatie over MT500 Event

Meer over de deeleconomie?