Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5x hoe Philips met licht de wereld wil veranderen

Licht kan op verschillende manieren de wereld veranderen, denkt Philips. 5 voorbeelden toegelicht, van 3D-prints tot je eigen disco.

Heel lang geleden was Philips slechts een gloeilampenfabrikant, maar al jaren ziet het bedrijf veel meer toepassingen voor licht. Het probeerde televisies meerwaarde te geven met de ambilight-technologie en zette met de Wake-up Light een wekker in de markt die een zonsopgang nabootst. De afgelopen jaren zijn alweer volgende stappen gezet. Licht wordt opeens als een dienst verkocht, licht binnen een bepaald spectrum helpt groente in kassen sneller en energie-efficienter te groeien en wie het Philips-museum in Eindhoven bezoekt ziet een opstelling van een ziekenhuiskamer waar normaal daglicht wordt nagebootst. Het idee is dat patienten op die manier sneller herstellen, omdat ze niet meer op zo'n bedompte kamer liggen.

De L Prize voor de LED-lamp

De drijvende kracht achter de lichtgroei van Philips is de LED, die in de jaren zestig van de vorige eeuw slechts in één kleur beschikbaar was (rood, bekend van je retro-horloge), maar in de jaren negentig een boost kreeg toen een blauwe variant werd uitgevonden. Daardoor was het mogelijk een witte lichtbron te maken van LED's, maar het vergde nog wat jaren van onderzoek en investeringen voordat de LED marktklaar was. Philips heeft hierbij een voorloperspositie ingenomen. Het bedrijf won in 2011 de L Prize, een wedstrijd die door de Amerikaanse department of energy was uitgeschreven. Het lukte Philips als enige partij om een LED-lamp te maken van 60 Watt.

Alleen maar méér licht nodig

Twee jaar later is 34 procent van Philips lichtomzet LED-gerelateerd, zo vertelde Eric Rondolat, ceo van Philips Lighting, tijdens een presentatie op de beurs Light + Building in Frankfurt, eerder deze week. Dit jaar zal het volledige lichtportfolio van Philips uit LED-licht bestaan, aldus Rondolat. Volgens de topman heeft de wereld de komende jaren alleen maar méér licht nodig, waardoor er nog genoeg werk aan de winkel is voor Philips. Wat zijn de richtingen waar het bedrijf aan denkt? 5 manieren waarop Philips impact wil maken toegelicht, inclusief een blik op de andere kant, de dark side:

#1. Licht (en meer) voor je eigen kantoor

Een jaar geleden is Philips een samenwerking aangegaan met Deloitte, bij de bouw van het nieuwe kantoor van de accountants in Amsterdam. Er wordt een intelligent lichtsysteem aangelegd, die werknemers de kans biedt om de belichting van hun persoonlijke werkplek aan te passen via hun smartphone en die tegelijkertijd Deloitte de mogelijkheid geeft om in real time informatie te verzamelen over het lichtgebruik in het pand. Dit is mogelijk door het gebruik van een ethernetverbinding, waarbij een kabel wordt gebruikt die niet alleen stroom maar ook data kan versturen. 'Daardoor wordt licht een informatie-pathway', aldus Amy Huntington, ceo van Philips professional lighting solutions. 'Het systeem verzamelt data, die vervolgens kan worden geanalyseerd om betere beslissingen te nemen. Dat zorgt onder andere voor kostenbesparing en persoonlijke controle.' Het systeem van Deloitte, dat medewerkers ook zelf de temperatuur van hun werkplek laat bepalen, bevindt zich momenteel in de pilot-fase. Philips hoopt het in de loop van 2015 bij andere gebouwen te introduceren. De installatie van Philips kan momenteel alleen in nieuwe gebouwen worden toegepast, omdat de kabels bijvoorbeeld in de muren moeten worden verwerkt.

Bekijk het promotiefilmpje:

#2. 3D-geprinte lampenkappen

3D-geprinte armatuur voor HueHoe cool is dat: Philips heeft 3D-geprinte armaturen gepresenteerd voor zijn Hue-lampen (met andere woorden: lampenkappen, zie foto rechts). De designteams van WertelOberfell en Strand+Hvass hebben ieder een eigen print ontworpen, met als resultaat lamp-omhulsels die er zeer gedetailleerd uit zien en – zegt Philips – voor meer sfeer moeten zorgen. 3D-geprinte lampenkappen zouden van pas kunnen komen voor consumenten om het uiterlijk van lampen zelf te bepalen, zegt René van Schooten, ceo van light sources en electronics bij Philips Lighting. 'Op dit moment hebben wij het ontwerp laten maken door experts, maar het zal denk ik al vrij snel mogelijk zijn voor consumenten om zelf een eigen ontwerp in te sturen, waarna wij het technisch afmaken.'

Filip Jan Depauw, senior global director connected lighting bij Philips, waarschuwt echter voor teveel enthousiasme: 'Het is moelijk om een eigen ontwerp echt mooi licht te laten geven.' 3D-printen is ook nog een duur en tijdrovend proces, het printen van de Philips-lampenkappen duurt 20 uur (per stuk), daarnaast ziet het er niet naar uit dat de grondstof die gebruikt wordt voor het printen op korte termijn goedkoper wordt. Daaroor zijn de twee ontwerpen van Philips wat prijzig, ze kosten tussen de 2.500 en 3.000 euro.

#3. Iedereen zijn eigen disco

Anderhalf jaar geleden betrad Philips the internet of things met Hue (foto onder), een slimme lamp die via smartphone of tablet kan worden aangestuurd. Het product is een succes, zegt het bedrijf, al geeft het geen concrete verkoopaantallen. 'De groeicurve is vrij steil', zegt Van Schooten. 'Het product is nog een relatief bescheiden succes als je het vergelijkt met onze totale omzet, maar de groei is vergelijkbaar met andere technologiedoorbraken zoals LED.' Philips hoopt dat mensen met Hue hun eigen lichtvoorkeuren gaan bepalen en inrichten. Ontwikkelaars kunnen voor Hue applicaties ontwikkelen (en doen dat al), waardoor gebruikers de lampen bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor hun persoonlijke disco. Philips ziet vier proposities voor Hue, zegt Depauw: soft security (op afstand je lichten inschakelen en zo doen alsof je thuis bent), het biologische effect van licht (volgens Philips voelen mensen zich beter bij beter licht), licht als indicatie (de Hue kan worden gekoppeld aan het weerbericht, zodat er bijvoorbeeld blauw licht verschijnt als het gaat regenen) en sfeer-creatie.

Aangezien Hue via een hub en applicatie in verbinding staat met internet, kan Philips monitoren hoe, wanneer en waar de lampen worden gebruikt. Dan moet de data wel juist geïnterpreteerd worden, zegt Filip Jan Depauw: 'Data geven geen context, terwijl het juist belangrijk is om die context te begrijpen.' Uiteindelijk willen mensen gewoon wit licht, weet het bedrijf, dus wordt de Hue Lux op de markt gebracht. Het is een slimme lamp die alleen wit licht levert en kan worden aangesloten op het Hue-ecosysteem. Van Schooten: 'De grootste groep consumenten wil variaties van wit. Met deze versie hopen we het product meer naar de mainstream te brengen.'

De Hue van Philips

#4. Dynamiek in de fysieke retail

Het gaat niet superlekker in de winkelstraat en Philips hoopt op de malaise in te spelen met lichttoepassingen die shoppen aantrekkelijker moet maken. Uit onderzoek van het bedrijf komt naar voren dat een etalage waar beweging in zit, meer aandacht krijgt, dus brengt Philips spotjes op de markt waarmee een soort lichtshows kan worden ingesteld. Er loopt momenteel een pilot bij de Society Shop in Amsterdam, waar wordt getest welke instellingen werken bij winkelend publiek. Na drie tot vier maanden zal de etalageverlichting worden gevalideerd en – hopelijk, zegt Philips – in Q4 naar de markt worden gebracht, maar enkele retailers hebben er nu al blind vertrouwen in, zegt Judith Wolting, die bij Philips dit soort concepten ontwikkelt en naar de markt brengt. 'Hunkemöller in Antwerpen wil het al en ook het Duitse Deichmann gelooft er in. Zij denken dat de LED-verlichting zorgt voor meer dynamiek in de etalage.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook in de winkels zelf is Philips actief met licht. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld voor een filiaal van Supertrash in Amsterdam spiegels met verlichting ontworpen ('60 procent van de keuzes wordt gemaakt in de kleedkamer') en heeft voor 55 winkels van Hema spiegels gemaakt met drie soorten belichting, zodat vrouwen kunnen zien hoe de make up eruit ziet op kantoor, in de buitenlucht en 's avonds. Volgens het bedrijf is een dynamisch etalagebelichting geen grote investering, 'het is iets wat je er bijna gratis bij krijgt als je overgaat op LED', vertelt Marleen Verhagen, business segment marketing fashion bij Philips Lighting.

#5. Licht als data- en locatiebron

Philips denkt dat licht steeds meer een bron van data kan zijn. 'Connected lighting is de toekomst', zei Eric Rondolat in Frankfurt. Erik Ubels, chief information officer bij Deloitte, zei tijdens de presentatie in Frankfurt dat het lichtsysteem in het nieuwe kantoorpand kan zorgen voor leerzame inzichten hoe een gebouw wordt gebruikt. 'Schoonmakers kan bijvoorbeeld worden verteld welke ruimtes wel en niet zijn gebruikt gedurende de dag.' Volgens Amy Huntington zorgt connected licht voor nieuwe businessmodellen bij Philips: 'In deze pilot is Deloitte eigenaar van de data, maar veel bedrijven hebben hun expertise niet, dus daar kunnen wij als consultant helpen bij het monitoren en analyseren van gegevens.' Philips wil licht ook inzetten als locatiebepaling: eerder dit jaar kondigde het een systeem aan waarbij winkelend publiek via een applicatie naar het juiste winkelschap wordt geleid – dankzij het LED-licht in het plafond, dat contact kan maken met de camera van je smartphone. Medewerkers van Philips zeggen dat deze locatiebepaling nauwkeuriger is dan de huidige locatiebepaling via gps op je smartphone. 'Uiteindelijk zouden we via dit systeem ook promotie-acties kunnen pushen naar smartphones', denkt Rondolat.
 

MT500 Event 24 april 2014 Amsterdam Arena Philips-ceo Frans van Houten is één van de sprekers tijdens het MT500-event. Meer sprekers zijn o.a. Karin van Gilst (Stedelijk Museum), Miguel Milano (Salesforce) en Daan Roosegaarde.

 

bekijk het programma van MT500

Meer over Philips?