Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Koppert Cress: Christoffel Columbus van de groenten

Over de hele wereld koken sterrenchefkoks met de eetbare bloemetjes en plantjes van Koppert Cress. Het geheime wapen is het fornuis Molteni Podium IV. Deel 5 in een serie over merken.


Deze tuinder uit Monster heeft het klaargespeeld van zoiets nietigs als kiemgroenten een internationaal begeerde ervaring te maken. Topkoks zweren bij zijn ‘Architecture Aromatique’. Zo strooit de Britse drie­sterrenchef Heston Blumenthal van The Fat Duck eetbare bloemetjes van Koppert Cress over zijn creaties. El Bulli-koning ­Ferran Adrià noemt baas Rob Baan ‘de Christoffel Columbus van de groenten’. Kijk, dan heb je als Westlandse tuinder toch iets goed gedaan.

De producten zijn apart. Zo’n simpel klein blaadje kan ­bijvoorbeeld krachtig naar drop smaken, naar mosterd of zelfs naar oester. De marktbenadering van het bedrijf is ­minstens zo bijzonder. De ommekeer kwam toen Rob Baan 10 jaar geleden zijn entree maakte bij de tuinder. Marketing werd de drijfveer voor het bedrijf. Meesterzet was om voortaan niet meer de klant (de groothandel) maar de eindgebruiker (koks en cateraars) te benaderen. Baan: “Wij staan op 180 beurzen per jaar. Daar maken wij de chefs gek, zodat zij bij de groothandel vragen om onze producten.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ferrrari voor de chefs

Een listige omkering van de ketenbenadering. Die kok wordt lekker gemaakt op internationale beurzen, maar mag ook in ­Monster komen koken op het spectaculaire fornuis Molteni Podium IV. “De Ferrari voor chefs”, zegt Baan. “Kostte me 250.000 euro, een rib uit mijn lijf. Maar ik heb hem in een jaar terugverdiend. De Molteni is onze lokeend.” Topkoks zijn welkom, en geregeld wordt het fornuis ingezet bij trainingen voor studenten, productpresentaties door andere bedrijven en de jaarlijkse vergaderingen van Horeca Nederland.

Social media, dat is het codewoord voor de komende jaren. Zo zijn via Twitter al ‘tweetjamsessies’ te volgen van topkoks die ­samen improviseren met ingrediënten die zij krijgen voorgeschoteld. Om met nieuwe media te knallen, haalt Baan (zelf 55 jaar oud) ­jonge medewerkers binnen. “Dat maakt ons bedrijf toch weer hipper en moderner.”

 

Foto: Yasmijn Tan

Lees ook:
Dit artikel komt uit de MT500 gids

Bestel de MT500 van 2012 online

Lees ook de serie 'mijn kapitaal':