Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sarah Gagestein over framing #2: ‘Bij de gekozen framingstrategie gaat het mis’

Bij framing gebruik je specifieke taal om jouw boodschap over te brengen. Framingspecialist Sarah Gagestein legt uit waarom het vaak niet misgaat op de inhoud, maar in de gekozen framingstrategie.

framingstrategie
Foto: GettyImages

Is framing dan niet manipulatief? Want je leert om iets op zo’n manier te zeggen, dat de ander er precies uitpikt wat jij belangrijk vindt of wat jij van de ander verwacht. ‘Als ik het zo zeg, dan horen ze dit!’ Gagestein krijgt deze vraag vaker en bestempelt het als ‘niet helemaal onwaar’.

The good guys

De taalexpert legt uit dat ze graag opkomt voor the good guys. ‘Er zijn heel veel organisaties en veel mensen die echt een goed verhaal hebben, een perspectief dat de moeite waard is, maar die niet worden gehoord.’ Gagestein helpt juist die mensen om de juiste woorden te vinden, zodat hun ideeën wel gehoord worden.

Om gelijk te krijgen heb je natuurlijk de juiste gronden en de juiste argumenten nodig, zodat de ander jou ook gelijk kan geven. Het werkt volgens Gagestein vaker de andere kant op: dat je weet dat je gelijk hebt en dat ook zonder problemen kunt aantonen, maar dat je het niet krijgt van de ander. Op dat moment gaat het niet zozeer mis op de inhoud, maar blijkbaar ergens in de gekozen framingstrategie.

Het frame wordt de waarheid

MacDonalds die adverteert voor sport, is dat ook een frame? Zij proberen de negatieve associaties te vervangen met positieve associaties. Evenals Shell die adverteert voor duurzame energie. Gagestein denkt van wel. ‘In de eerste plaats roept het natuurlijk weerstand op’, legt de framingexpert uit. Je associeert Shell immers niet direct met duurzaamheid, het zijn in die zin the bad guys.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het frame is volgens Gagestein dan ook het makkelijkst te zien wanneer je het er niet mee eens bent. Want zodra je het er wel mee eens bent, zie je de randen van het frame niet meer. Dan zie je het als de waarheid. Zo is het toch? Daarom is het makkelijker om eerst eens te kijken naar frames waarvan je denkt: ‘Huh? Maar dat klopt toch niet?’

Afgenomen weerstand

Maar hoe vaker je een frame hoort, ook al ben je het er in eerste instantie niet mee eens, hoe normaler het wordt. ‘Hoe dieper het paadje als het ware in ons brein wordt uitgesleten, hoe groter de kans wordt dat die weerstand uiteindelijk afneemt.’ Je ziet dan dat het tegenovergestelde ‘mis’gaat: de gekozen strategie zorgt voor uiteindelijke overtuiging, terwijl de inhoud misschien (nog) niet helemaal klopt.