Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe je gelukkiger kunt zijn door D.O.M. te doen

We zoeken allemaal naar een manier om gelukkiger te worden. Patrick van Hees, ook wel bekend als de geluksprofessor, heeft daarvoor een manier gevonden.

Hoe je gelukkiger kunt zijn door D.O.M. te doen
Ah Ma, Myles Tan, Flickr.com
Je leest nu: Hoe je gelukkiger kunt zijn door D.O.M. te doen

Iedereen wil graag meer geluk. Of het nou is in de liefde, op het werk of met je gezondheid. In zijn nieuwe boek, ‘Geluk is D.O.M.’, laat Patrick van Hees zien hoe dat werkt en wat je zelf kan doen om je geluk te vergroten.

Wat is dat, D.O.M.?

D.O.M. is de afkorting voor Doelen, Oplaadpunten en Mensen. Dat zijn volgens Van Hees de drie elementen die je nodig hebt om gelukkig te zijn.

Van Hees heeft jarenlang onderzoek gedaan naar geluk en allerlei literatuur over geluk bestudeerd. Toen hij alles voor zichzelf op een rij zette, ontdekte hij dat deze drie elementen; doelen, oplaadpunten en mensen, telkens terugkomen.

Heb je uitdagende doelen, laad je jezelf regelmatig op en onderhoud je goede relaties? Dan heb je de meeste kans op een gelukkig leven, aldus Van Hees.

Wat heb ik aan dit model?

Nou, model is een groot woord voor D.O.M. Het is meer een geluksformule, een ezelsbruggetje, een makkelijke manier om te onthouden wat de belangrijke elementen zijn voor geluk.

Hoe gebruik ik D.O.M. in de praktijk?

Je kunt de drie elementen als een checklist gebruiken. Wanneer je niet lekker in je vel zit, als je even ergens van baalt, of als je het gevoel hebt dat er meer in zit, dan kun je de drie elementen aflopen en kijken waar het aan schort. Heb je geen uitdagende doelen voor jezelf? Neem je onvoldoende tijd en rust om jezelf weer op te laden? Of heb je onvoldoende tijd kunnen besteden aan de mensen die belangrijk voor je zijn? Kijk welk thema bij jou het meest om aandacht vraagt en ga daarmee aan de slag.

Ik ben zo ongelukkig, daar kan D.O.M. me niet bij helpen.

Laten we voorop stellen: wanneer je ernstig depressief bent, dan is D.O.M. niet het ultieme middel om je uit die depressie te helpen. Daar heb je medische hulp voor nodig.

Ben je ongelukkig door een grote tegenslag in je werk, is de liefde over of kamp je met een ernstige ziekte? Dan kan D.O.M. je helpen om het leed te verzachten.

Drie tips voor meer geluk

In het boek ‘Geluk is D.O.M.’ geeft Van Hees voor alle drie de thema’s concrete tips en suggesties om ermee aan de slag te gaan. Maak je geen zorgen: je hoeft niet je hele leven overhoop te halen. Je kunt kleine stappen zetten, kijken of je blij wordt van zo’n stap en dan weer een stap zetten.
Om een beeld te krijgen aan wat voor soort stappen je kunt denken: drie tips.

#1 Kies meerdere doelen voor de verschillende rollen in je leven

Vaak gaat veel van onze tijd zitten in één groot doel, bijvoorbeeld die promotie op je werk, of de grote deal die je wilt sluiten. Hierdoor gaat al je energie en aandacht naar dat grote doel, en vergeet je de andere doelen die je ook in je leven hebt: die van echtgenoot, vader, vriend of teamgenoot.

Kijk eens welke rollen je in je leven hebt, en vraag je eens af welk doel je voor die rol hebt. Wat wil je in die rol betekenen? Het hebben van doelen helpt je om keuzes te maken. Bovendien helpt het je een tegenslag te relativeren. Misschien dat het in de ene rol niet meezit, maar gaat het in je andere rol op rolletjes.

#2 Zorg voor afwisselende oplaadpunten

Om gelukkig te zijn is het vaststellen van doelen niet voldoende. Je moet ook er ook voor zorgen dat je voldoende energie hebt. Jouw oplaadpunten zorgen voor die energie.
Oplaadpunten zijn voor iedereen anders. De een wordt blij van meditatie, de ander gaat schilderen of naar een museum.

Zorg ervoor dat je weet waar jij energie van krijgt, en maak daarvoor tijd. Plan het in je agenda.

#3 Breng meer tijd door met je vrienden

De belangrijkste bron voor geluk is het hebben van positieve relaties met andere mensen.
Breng meer tijd door met mensen die er voor jou toe doen en je zult merken dat je je al snel gelukkiger voelt.

Misschien zinkt de moed al in je schoenen. Heb je al een volle agenda, en dan moet je nog meer acties formuleren. Dan heb ik nog een laatste tip voor je: je kunt de acties prima met elkaar combineren.
Krijg je energie van hardlopen? Vraag je buurman eens mee te gaan. Word je blij van een bezoek aan het museum? Ga dan samen met je vriendin naar een mooie expositie. Heb jij als doel gesteld om een aantal kilo kwijt te raken? Vraag aan je vrienden of ze je willen helpen. Je zult zien, daar worden jullie allemaal een stukje gelukkiger van.

Yolanda van Heese, auteur van dit artikel, coacht leidinggevenden en hun teams naar een betere samenwerking. Tevens is zij een van de oprichters van Leaders Online en schrijfster van het boek Leaders Online, social media voor leiders die willen bijblijven.