Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Zo ga je een positieve dialoog aan met je medewerker

Veel werknemers voelen zich onvoldoende gezien, gehoord en gewaardeerd. Effectief leidinggeven betekent tijd vrijmaken om de dialoog aan te gaan met je medewerkers. Creëer daarbij een vertrouwde sfeer, geef ruimte aan je medewerker, neem oordeelvrij waar en laat blijken dat je hebt geluisterd.

Ga een positieve dialoog aan!
Getty Images
Je leest nu: Zo ga je een positieve dialoog aan met je medewerker

Energielek

Regelmatig signaleer ik dat managers en medewerkers elkaar in de rede vallen, zinnen voor de ander afmaken, ongevraagd suggesties aandragen, reageren met ‘ja maar’, van de hak op de tak springen of in details vervallen. Het zijn haperende dialogen – dagelijks voorkomende gevallen van gemankeerde communicatie. Zelden komen daar goede oplossingen uit voort.

Als de communicatie geblokkeerd raakt, ontstaat er onbegrip, frustratie en irritatie. Dit zijn gevoelens die een energielek opleveren. Je medewerkers doen hun werk hoogstwaarschijnlijk nog wel, maar raken gedemotiveerd en prikkelbaar, en worden vatbaar voor lichamelijke klachten. Ze gaan veel te hard werken of zich juist passief gedragen. Ze kunnen ook manipulatief gedrag gaan vertonen. Dit zijn natuurlijke overlevingsreacties; als je niet op een positieve manier aandacht krijgt, ga je onbewust aandacht vragen op een negatieve manier.

Gemis aan erkenning

HR-medewerker Thomas is toegewijd, zorgvuldig en kritisch in zijn werk. Hij vindt het belangrijk om de tijd te nemen om zijn werk goed te doen. Als hij onder druk staat, richt hij zich op wat er niet klopt. Hij ziet steeds nieuwe verbeterpunten, waardoor hij nog meer tijd kwijt is aan zijn werk. HR-manager Marscha begrijpt niet dat Thomas zo lang over zijn werk doet en vindt dat zijn werktempo drastisch omhoog moet. Ze zegt tegen Thomas: ‘Kijk op hoofdlijnen en houd je niet bezig met onbelangrijke details!’ Thomas voelt zich overrompeld en denkt: ‘Ik schiet tekort in haar ogen.’ Hij mist erkenning voor zijn zorgvuldige manier van werken. Om het werk gedaan te krijgen, werkt hij 60 uur in plaats van 40 per week, en door het gemis aan erkenning pakt hij steeds meer werk op. Vrije tijd heeft hij niet meer. Hij wil Marscha niet nog meer teleurstellen en zegt daarom niets tegen haar.

Ontdekkingsreis

De dialoog is een cruciaal onderdeel van effectief leidinggeven en coachen. Een goede dialoog kenmerkt zich door verbinding en wederzijdse beïnvloeding. Dit betekent dat beide partijen voor elkaar openstaan en zich door de ander durven laten raken. In een dialoog heb je je aandacht in het hier-en-nu. Daardoor ben je mentaal, emotioneel en fysiek betrokken tijdens het gesprek. Als je met elkaar in dialoog gaat, ga je samen op ontdekkingsreis. Je wisselt ervaringen, gedachten, gevoelens, behoeften en opties uit. Je exploreert wat er bij jezelf, bij de ander en tussen jou en de ander gebeurt. Zo kun je verschillen en overeenkomsten boven tafel krijgen, en leer je elkaars gedrag te begrijpen.
Marscha en Thomas kunnen samen gaan onderzoeken waarom het voor Thomas belangrijk is om zijn werk zorgvuldig te doen en waarom het voor Marscha belangrijk is om in een kort tijdsbestek veel werk te verzetten. Zo kunnen ze er samen achter komen wat hun verschillen zijn en waar hun worstelingen zitten. In deze uitwisseling staat wederzijds contact centraal.

Energierijke werksfeer

Door een dialoog kun je een helder beeld krijgen van de sterke punten en de problemen van je medewerkers. Laat blijken dat je luistert door je positief op te stellen en verder door te vragen op de punten die je medewerkers inbrengen. Laat je waardering zien voor wie je medewerkers zijn en wat ze hebben gedaan. In welke situatie je ook bent, je hebt altijd de keuze om gesprekken met je medewerkers met aandacht voor jezelf en de ander positief te laten verlopen, ongeacht de uitkomst. Uiteindelijk levert dat een plezierige en energierijke werksfeer op!