Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de 5 punten waarop excellente leiders zich onderscheiden

Excellente leiders onderscheiden zich op vijf punten radicaal van ‘gewone leiders’, blijkt uit onderzoek. Daarmee halen ze niet alleen het beste uit zichzelf, maar vooral uit hun team - en daar gaat het om.

Foto: Getty

Heb jij ooit een leidinggevende gehad die uit jou het beste wist te halen? Iemand die maakte dat je beter presteerde dan je zelf ooit dacht? Iemand die je inspireerde en voor wie je graag die extra mile ging? Waarschijnlijk denk je nu direct aan die ene leidinggevende die met kop en schouders boven de andere managers uitstak. Wat deed die persoon anders dan alle anderen?

Charlotte Staats en Anja Hilgers, auteurs van het boek De Weg naar Excellent Leiderschap, stelden deze vraag aan honderden deelnemers in hun leiderschapsworkshops, en kregen zulke bijzondere verhalen te horen dat zij op zoek gingen naar die speciale leidinggevenden. Ze interviewden hen en ontdekten dat zij zich op 5 thema’s radicaal onderscheiden van ‘gewone’ leidinggevenden.

#1 Excellente leiders starten met een stevige basis

Excellente leiders starten met een stevige basis. Zij nemen ruim de tijd om ‘de mens achter de medewerker’ te leren kennen. Wat drijft die persoon? Welke activiteiten geven hem energie? Deze leiders werken actief aan het opbouwen van vertrouwen en dat zit in kleine dingen. Een van de geïnterviewden, een wethouder, vertelt: ‘Ik heb de parafencultuur doorbroken. Ik wist: als ik op alle stukken mijn paraaf moet zetten, dan wemelt het van de taalfouten, en erger nog, dan gaan mensen zelf niet goed nadenken. Ik zeg tegen mijn medewerkers: het is jouw stuk, ik vertrouw erop dat je het goed doet, stuur maar uit. En als het fout gaat? Ja, dan is het uiteraard mijn fout, daar sta ik voor.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#2 Ze benutten verschillen

Excellente leiders benutten verschillen, vanuit de overtuiging dat resultaten beter worden als teamleden actief gebruik maken van elkaars sterke punten. Zoals een directeur zegt: ‘We hebben met elkaar een klus te doen. Ik ben altijd op zoek naar de goede combinatie van mensen waarbij er chemie en flow ontstaat. Ik richt me daarbij vooral op waar mensen goed in zijn. Dan hoef je er maar 2 procent energie in te stoppen om er 120 procent uit te krijgen.’

#3 Ze creëren echte betrokkenheid

Echte betrokkenheid ontstaat als medewerkers zich committeren aan de resultaten die je met elkaar wilt bereiken. Excellente leiders zorgen daarom voor urgentie. Of dat nu is uit noodzaak (‘Als we onze resultaten niet bereiken verdwijnen we’) of uit ambitie (‘We kunnen beter dan dit’), excellente leiders geven binding en richting, zodat mensen hen volgen. En zij maken gebruik van ontevredenheid in het team, of dit nu van de notoire klager of de jonge hond komt. Deze leiders zoeken actief naar de kern van waarheid bij die ontevredenheid en gebruiken dat om tot nieuwe oplossingen te komen.

#4 Ze stimuleren eigenaarschap

Iedere manager wil dat zijn teamleden hun verantwoordelijkheid nemen. Hoe fijn zou het zijn als je die ene medewerker niet steeds achter de broek hoeft te zitten, en hoeveel tijd zou je dan voor andere dingen overhouden? Er zijn meerdere manieren om het pakken van eigenaarschap te stimuleren. Wees expliciet over waar verantwoordelijkheden liggen. Daag mensen uit om buiten hun comfortzone te stappen. Maak ruimte voor fouten. En neem niet te snel over als het fout of juist goed gaat.

#5 Ze focussen op teamresultaat

Onthoud één ding: het gaat niet om jou als leidinggevende. Het gaat om het resultaat dat jouw team moet bereiken. Excellente leiders maken ruimte voor buitengewone prestaties. Dat doen zij door scherp te prioriteren, door gebruik te maken van jobcrafting en, het meest belangrijk, door de lat hoog te leggen. Medewerkers houden ervan als de manager hen uitdaagt en prikkelt, als er een intense sfeer heerst. Dan boren mensen hun beste denkkracht aan en komen met oplossingen te komen die nog door niemand bedacht zijn.

Dit kun je vandaag al doen

  • Geef zo min mogelijk zelf antwoorden. Daag je medewerkers uit om zelf na te denken en beloon dat gedrag.
  • Ga op onderzoek uit wat de sterke punten zijn van elke medewerker. Kijk hierbij niet alleen naar wat iemand goed kan, maar ga vooral ook eens in gesprek over waar iemand energie van krijgt.
  • Laat mensen een ervaring opdoen en zo zelf de noodzaak tot verbetering ontdekken. Denk aan een klanteninterview of een bezoek aan een bedrijf in een vergelijkbare branche. Zorg dat je medewerkers zich gaan verbazen. Daarmee ontstaan nieuwe oplossingen.
  • Zorg dat medewerkers weten waar je naartoe wilt. Gebruik hierbij een beeld om je richting duidelijk te maken, een (ludieke) afbeelding zegt vaak meer dan duizend woorden.
  • Maak het niet makkelijk. Neem niet te snel genoegen met het eerste beste voorstel van een medewerker. Zorg dat mensen elkaar en jou scherp houden. Positioneer je medewerkers zo dat zij een essentiële bijdrage kunnen leveren.

Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.