Wanneer je als ondernemer groeikansen ziet en op zoek gaat naar nieuwe business modellen, gaat dat altijd gepaard met spanningen, volgens Prof. dr. Jaap van Muijen. In het zoeken naar het nieuwe, moet namelijk de veiligheid van het oude ter discussie worden gesteld. Wanneer dat gebeurt, kunnen er tegengestelde belangen of zelfs conflicten ontstaan. Hoe kun je als manager omgaan met spanningen binnen het bedrijf?
Volgens Jaap van Muijen krijgt spanning vaak een negatieve lading. Dit is volgens hem te eenzijdig. Van Muijen: ‘Aan spanning zit niet alleen een minpool, er is ook een pluspool. Partijen kunnen er baat bij hebben een spanning te exploiteren en om te zetten in ruimte voor vooruitgang. Zo kan spanning de motor zijn van verandering en leiden tot innovaties.’
Verschillende soorten spanningen
Er zijn verschillende redenen te noemen waarom spanningen ontstaan in het proces van innovatie:
- wanneer organisaties gaan samenwerken;
- organisatieveranderingen;
- bestaande spanningen binnen teams;
- spanningen tussen individuelen.
En als het aankomt op innovatie en veranderprocessen, heb je vaak te maken met spanningen op al deze vlakken.
Situationeel leiderschap
In onderstaande video vertelt Jaap van Muijen meer over het leiderschap dat nodig is bij groeikansen: situationeel leiderschap. Volgens Muijen zou elke leidinggevende namelijk moeten kijken naar drie elementen: de medewerkers, betekenisgeving en het beteugelen van de eigen ego.
Leidinggevenden hanteren vaak een stijl. Zo gaan ze zich bijvoorbeeld cognitief gedragen: ze veranwoorden zich en gaan uitleggen waarom iets moet. Dan let je alleen op de ratio en niet meer op emotie. Dat werkt averechts en werkt juist spanningen in de hand. Het zorgt er bovendien voor dat groeikansen niet gegrepen worden.
Essentieel voor groeikansen
Muijen geeft het voorbeeld dat een pianiste die een verkeerd stuk heeft voorbereid, wanneer zij met het orkest moet spelen in het Concertgebouw. Wat doe je dan als leidinggevende? Je hebt een dubbele rol. Je hebt een orkest, dus je bent directief. Maar als je directief zou zijn naar die verbijsterde pianiste, dan vergroot je verbijstering alleen maar.
Het enige wat je als leidinggevende en dirigent kunt doen, is het zelfvertrouwen gaan versterken. Hij wordt heel ondersteunend. ‘Hij zegt: ‘Je kunt het. Je hebt het vorig jaar gespeeld, het zit in je hoofd. Je bent goed. Kom op, laat het horen.’ En hij blijft vrolijk. Hij laat zien dat hij geen moment in de stress schiet. De dirigent houdt het orkest strak, terwijl hij de pianiste heel erg steunt.
Als leider kun je je leiderschapsstijl dus aanpassen naar wat op dat moment nodig is. Voor groeikansen is dit essentieel, omdat je als manager dan niet vastgeroest blijft in een vaste leiderschapsstijl.
Opleiding Business Development
Waar liggen de échte kansen in de markt? Deze collegereeks aan Nyenrode geeft inzicht in hoe je waarde creëert en nieuwe zakelijke kansen kunt realiseren.
lees verder