Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Bevorder de productiviteit van je team met de juiste feedback

Schrikt feedback geven óf ontvangen je af? Niet nodig. Wanneer het van beide kanten goed ontvangen wordt, kan het de prestaties van je bedrijf verbeteren.

feedback geven Getty
Je leest nu: Bevorder de productiviteit van je team met de juiste feedback

Veel managers gaan het geven van feedback uit de weg. Het is ongemakkelijk, moeilijk en tijdrovend. Daarnaast wordt feedback steeds minder gegeven naarmate men hoger stijgt op de carrièreladder. En dat terwijl feedback zo nuttig is. Het verbetert prestaties, de betrokkenheid en de productiviteit. Tenminste, wanneer feedback op een goede, stimulerende manier wordt aangeboden. Maar hoe doe je dat?

Feedback is zinvol

Christine Porath, associate professor management aan Georgetown University, is een expert op het gebied van feedback. Ze deed er veelvuldig onderzoek naar en schreef het boek Mastering Civility: A Manifesto for the Workplace. Volgens haar is het geven van feedback erg zinvol. Porath: ‘Wanneer feedback op de juiste manier wordt aangeboden geeft het een richtlijn, het helpt mensen zich op termijn te verbeteren, zich meer zeker te voelen over hun gedrag en het geeft ze meer zelfvertrouwen in hun eigen competentie. Aandacht besteden aan de sterke kanten van een werknemer kan helpen bij het genereren van een gevoel van voldoening en motivatie.’

Betere resultaten

Het belang van goede feedback wordt nogmaals onderstreept door een recente IBM WorkTrends enquête gehouden onder 19.000 werknemers uit verschillende organisaties in 26 landen. Uit deze enquête blijkt dat werknemers die dankzij feedback erkenning voor hun werk krijgen, 3 keer meer betrokken zijn dan degenen die geen feedback ontvangen. Reden? Erkenning verhoogt het plezier dat werknemers hebben in hun werk. En het zou zelfs volgens de enquête gelinkt kunnen worden aan betere bedrijfsresultaten.

Een paar tips om op een goede stimulerende manier feedback te geven:

#1. Wees voorzichtig met negatieve feedback

Bij het geven van feedback is het wel handig in het achterhoofd te houden dat mensen vele malen sterker reageren op negatieve kritiek dan op positieve. In het onderzoek Experience sampling mood and its correlates at work uit 2005 van professor Andrew Miner van de Universiteit in Minnesota, merkt hij op dat werknemers maar liefst 6 keer heftiger reageren op een negatieve interactie met hun baas, dan op een positieve interactie. Negatieve feedback kan daarom volgens Miner een flinke impact hebben op het welzijn van de werknemer. Enige voorzichtigheid bij het geven van negatieve feedback is daarom wel geboden.

#2. Let op hoe je iets zegt

Daarbij blijkt ook de mimiek van belang te zijn, ontdekte onderzoeker Marie Dasborough, assistent professor aan de University of Miami. In haar studie uit 2008 onderzocht ze de effecten van de wijze waarop feedback wordt geleverd. Ze bekeek 2 groepen. De ene groep kreeg negatieve feedback, terwijl positieve emotionele signalen werden afgegeven zoals glimlachen en bemoedigend toeknikken. De andere groep ontving positieve feedback die vergezeld werden met norse blikken en fronzen. De groep die de positieve feedback op een negatieve wijze ontving, gaf aan dat ze zich slecht voelde over hun presteren. Veel meer dan de groep die negatieve feedback kreeg op een positieve manier. De wijze waarop feedback wordt gegeven, moet dus bepaald niet onderschat worden.

#3. Wees gerust ook corrigerend

Hoezeer het er misschien ook op lijkt dat werknemers én managers gruwelen van negatieve feedback, uit onderzoek van het Amerikaanse consultancybureau Zenger/Folkman blijkt dat niet alle kritiek meteen zinloos is of leidt tot verminderde inzet. Jack Zenger en Joseph Folkman interviewden 900 werknemers, voor de helft Amerikaans en de andere helft internationaal.

Het merendeel (57%) houdt weliswaar van lof voor hun werk, maar heeft een voorkeur voor zogeheten corrective feedback, oftewel: opbouwende kritiek. De reden? Als deze feedback goed wordt geleverd, ga je beter presteren – en dat is weer goed voor je carrière. Van de werknemers die Zenger/Folkman ondervroegen, gelooft 72 procent dat hun prestatie verbetert als hun manager regelmatig goede corrigerende feedback zou geven. De crux is dus uiteindelijk hóe die feedback precies geleverd wordt.

#4. Behandel mannen en vrouwen hetzelfde

Hoe belangrijk heldere feedback is, blijkt ook uit de studie van Shelley Correll, hoogleraar sociologie en organizational behavior aan Stanford en Caroline Simard, eveneens verbonden aan Stanford. De twee merken in hun onderzoek op (uitgevoerd op basis van werkevaluaties) dat er een behoorlijk verschil zit in de feedback die mannen en vrouwen ontvangen. Correll: ‘Uit onze research blijkt dat vrouwen systematisch minder specifieke feedback ontvangen. Of het nu gaat om een compliment of voor verdere ontwikkeling. Mannen krijgen veel meer een helder beeld voorgespiegeld van datgene wat ze goed doen en hoe ze het volgende niveau in hun carrière kunnen bereiken.

Van streek raken
Kritische feedback geven is lastig. Het is echter ook een bewezen tool om prestatie en productiviteit mee te verbeteren. Correll en Simard werpen de suggestie op dat mannelijke managers misschien bezorgd zijn over hoe hun opbouwende kritiek door vrouwelijke werknemers wordt ontvangen. Het falen in het geven van goede feedback wordt hierbij toegeschreven aan de bezorgdheid dat de ontvanger misschien van streek raakt door de kritiek. Deze vorm van protective hesitation levert volgens Correll en Simard jammer genoeg een hinderlijke barrière op voor gesprekken die de carrières van vrouwen juist kunnen bevorderen.

#5. Kijk naar de toekomst, niet het verleden

Hoe graag je de werknemer ook wil vertellen dat hij er een puinhoop van heeft gemaakt, houd vooral voor ogen dat het doel van de feedback is dat hij beter gaat presteren. Als een werknemer zich in de hoek gedrukt voelt, kan het nadelige gevolgen hebben voor de productiviteit van het bedrijf. Zo bleek uit enquêtes die Christine Porath 14 jaar lang onder werknemers uitvoerden samen met haar collega Christine Person, hoogleraar global leadership aan de Thunderbird School of Global Management.

Het merendeel van de werknemers gaf aan dat ze minstens één keer per week lomp door hun baas behandeld worden. De helft van deze gekrenkte werknemers besluit als reactie hierop direct een stuk minder hard te gaan werken, waardoor de productiviteit daalde. Feedback is goed, maar probeer het altijd toekomstgericht te houden en niet zo zeer negatief terugkijkend naar het verleden.

Dit artikel is een herplaatsing van een artikel dat eerder bij MT verscheen.