Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Arend Ardon: ‘Niets zo motiverend als zichtbare progressie’

Veel veranderinitiatieven doven uit omdat het lastig is om mensen gemotiveerd te houden. Volgens Arend Ardon is daar een oplossing voor: het beïnvloeden van het 'progress principle'.

Hoogleraar Teresa Amabile deed onderzoek naar motivatie en stuitte op het ‘Progress Principle’: mensen blijven gemotiveerd als ze zichtbare vooruitgang boeken in zinvol werk. ‘Daar zitten een aantal beïnvloedbare aspecten in’, zegt Arend Ardon in de bovenstaande video.

Zinvolle bijdrage

Merk je dat je medewerkers steeds opnieuw moet overtuigen in het veranderproces, dan moet je wellicht een stapje terug doen. Ga na: hoe zinvol vinden ze hun werk? Stoppen mensen ergens energie in, dan willen ze het gevoel hebben dat ze iets belangrijks bijdragen. Voelt dat niet zo, dan pakken ze het nooit uit zichzelf op.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De aanstekelijkheid van succes

Mensen willen zichtbare vooruitgang boeken, breek het plan daarom op in kleine stapjes. Liever veel korte sprints, dan een lange marathon. Oftewel: beter iedere week een kleine stap vooruit dan anderhalve maand toewerken naar de eerste mijlpaal. Maak daarnaast de successen zichtbaar voor iedereen. Niet is zo aanstekelijk als succes, mensen willen daar graag bij horen en zullen er uit zichzelf op inspringen.

Lees ook:

3 tips om collega’s mee te krijgen in verandering
Collega’s overtuigen van jouw idee? Laat het viral gaan