Aan leaserijders kleeft wel eens het imago dat ze per definitie voor de auto kiezen. Maar tegelijk is de wereld hard aan het veranderen, merken ze bij leasemaatschappij Wagenplan.
‘Overvolle wegen, een steeds sterker milieubewustzijn, dichtslibbende stadscentra, gebrek aan parkeerruimte, dure parkeervergunningen met lange wachttijden bij je huis; er zijn heel veel situaties waarin de auto niet meer het meest handige vervoersmiddel is’, somt commercieel manager Daniel Hanselaar een aantal recente ontwikkelingen op.
Zelf aan het stuur zitten
Om goed op die ontwikkelingen in te kunnen spelen, kloppen de laatste tijd steeds meer klanten bij Wagenplan aan om mee te denken over hoe het anders kan, merkt hij.
En dat blijkt dan ook vaak te kunnen. Zelf zegt hij bijvoorbeeld erg te geloven in het ‘persoonlijk mobiliteitsbudget’ als mooie oplossing voor dit probleem. ‘Het geeft medewerkers de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe zij van A naar B reizen. Of het nu met een (deel)auto is, met de scooter, het OV, een taxi of met de fiets, dat maakt niet uit. Zo komen ze zelf aan het stuur te zitten voor wat betreft hun reisgedrag.’
Niet alleen is in de praktijk gebleken dat de medewerkerstevredenheid met zo’n persoonlijk budget behoorlijk kan toenemen. Ook voor werkgevers kent een persoonlijk mobiliteitsbudget voordelen. Zoals: minder verplichtingen en vaak ook lagere kosten.
Iets afpakken
In de praktijk blijkt invoering van zo’n budget echter toch nog vaak lastig. Hoe krijg je mensen zover dat ze hun leaseauto inleveren? Geef hen in elk geval níet het gevoel dat je iets ‘van ze afpakt’, beklemtoont Hanselaar. Dan weet je zeker dat je goede bedoelingen stranden doordat alle hakken in het zand worden gezet.
Hoe het dan wel moet? Hanselaar noemt als voorbeeld een bedrijf dat gaat verhuizen. ‘Op de nieuwe locatie is slechts plek voor 50 in plaats van 150 auto’s. Wij bieden dan allereerst een mobiliteitsscan aan. Met deze scan brengen we voor elke medewerker in kaart welke alternatieve reismogelijkheden hij of zij heeft: auto, OV, fiets, scooter en alle mogelijke combinaties daarvan. En wat dat dan betekent voor hun reistijd, kosten en CO2-uitstoot.’
Door deze scan krijgen medewerkers inzicht in wat ander reisgedrag hen kan opleveren. ‘En dan blijkt de bereidheid om dat gedrag aan te passen en de auto te laten staan vaak heel groot’, zo is Hanselaars ervaring.
Om de tafel met aanbieders
Ook in de verdere uitvoering komt er nog heel wat bij kijken, als je je medewerkers meer zelf de keuze wilt geven in hun reisgedrag. Hanselaar: ‘Hoe regel je dat je medewerkers makkelijk van al die vormen van vervoer gebruik kunnen maken? Je kunt niet met alle OV-aanbieders, deelautoplatforms en taxidiensten om de tafel gaan zitten om afspraken te maken.’
Daar helpt Wagenplan zijn klanten dus ook graag mee, zegt hij. ‘Daarvoor werken wij samen met een partner die tram, bus en metro, OV-fiets, Greenwheels en andere autodeelplatforms aanbiedt. En dat allemaal op één kaart, waaraan een app is gekoppeld die realtime aangeeft hoeveel budget je nog over hebt.’
Rendement persoonlijk mobiliteitsbudget
Voordeel voor de werkgever: die krijgt via deze kaart overzichtelijke managementinformatie over hoe zijn medewerkers reizen. Zo’n meer persoonlijk mobiliteitsbudget is dan ook ontegenzeglijk de toekomst, aldus Hanselaar. ‘Je haalt er veel meer rendement mee uit je budget. Sterker nog, ik durf zelfs te stellen: als je je medewerkers binnen 5 jaar geen mobiliteitsbudget kunt bieden, heb je wel wat uit te leggen.’
Benieuwd hoe je een mobiliteitsbudget implementeert? Download het stappenplan.