Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 trends voor al je grijze kentekens

Als je meerdere bedrijfswagens hebt rondrijden, is het zaak goed op te letten: voor je het weet lopen anders de kosten uit de klauwen. Hoe toekomstbestendig is jouw wagenpark? 7 trends in de wereld van het grijze kenteken.

grijze kentekens bedrijfswagenpark
Foto: Getty

De wereld van mobiliteit is altijd in beweging. Wat speelt er allemaal op het gebied van bedrijfswagens? We signaleren 7 trends.

#1. Van bezit naar gebruik

Wilde je vroeger als ondernemer meerdere auto’s met een zogeheten grijs kenteken hebben rondrijden, dan moest je daarvoor vaak naar de bank. Je leende dan geld of je gebruikte eigen kapitaal voor de aanschaf van bijvoorbeeld bestelauto’s en/of (kleine) vrachtwagens.

Tegenwoordig zie je steeds meer bedrijven kiezen voor andere opties, zoals operational lease. Belangrijk argument: de kosten worden zo veel beter voorspelbaar. Daardoor kun je ook beter begroten en sta je minder snel voor een onaangename verrassing.

Waarom zou je een bestelwagen eigenlijk in eigendom willen hebben? Tenzij je bijvoorbeeld een koeriersbedrijf hebt, is rondrijden zelden een expliciete bedrijfsactiviteit. Je hebt die wagens alleen nodig om het échte werk van je bedrijf te kunnen doen: om materiaal, gereedschap en mensen te kunnen vervoeren.

Het gaat dus niet zozeer om het bezit van de auto’s, maar om het gebruik ervan. Dan is aanschaf dus ook niet echt nodig en kun je het geld daarvoor beter investeren in verdere innovatie of opleiding in je eigen vakgebied.

#2. Het draait om Total Cost of Ownership

Een tweede trend is het toenemend belang van de zogeheten ‘Total Cost of Ownership’. In de zogeheten TCO-benadering kijk je naar alle kosten die je hebt rondom bedrijfswagens: van aanschaf tot afschrijving, en van gebruik tot reparatie, onderhoud en banden.

Bezuinigingen op bijvoorbeeld onderhoudskosten leiden in deze benadering bijvoorbeeld tot meer kans op panne of andere ellende. Dan staat jouw auto met mensen en materiaal langs de kant van de weg. Dat kost meestal aanzienlijk meer dan het tijdige onderhoud zou hebben gekost.

‘Een auto met mensen en materiaal langs de kant kost meer dan tijdig onderhoud zou hebben gekost’

Wie kiest voor gebruik in plaats van bezit – dus voor operational lease – loopt dat gevaar niet. De investering en het risico zijn dan voor de leasemaatschappij, het onderhoud wordt op tijd en grondig uitgevoerd en dat houdt de auto in goede conditie.

De leasemaatschappij heeft bovendien een schaalvoordeel: grote aantallen drukken de kosten van aanschaf en onderhoud. Dat scheelt jou, als gebruiker van die auto’s, uiteindelijk ook in maandelijkse kosten aan de leasemaatschappij.

#3. Minder CO2-uitstoot

Over de conditie van het grijs kenteken gesproken: moderne bestelwagens beschikken over technologie die (onder meer) aanzienlijk schoner is dan die van hun voorgangers. Onderzoek van CE Delft heeft uitgewezen dat bestelauto’s van middelgrote ondernemingen verantwoordelijk zijn voor liefst 40% van de fijnstofuitstoot. Bovendien is een groot deel van dat wagenpark al van vóór 2011 en beschikt dus niet over een roetfilter.

De huidige stand der techniek zorgt voor een veel lagere uitstoot. Een belangrijk argument, bijvoorbeeld als je wil meedingen in een aanbesteding. Dit is echt anders dan pakweg 10 tot 15 jaar geleden. Overigens niet enkel omdat die nieuwe technologie voor veel minder uitstoot zorgt, maar zeker ook omdat nieuwe auto’s veel zuiniger rijden en dus lagere brandstofkosten meebrengen.

Bovendien zijn er tegenwoordig in elk segment wel alternatieven voor de traditionele dieselmotor: van elektrisch tot hybride. En daar is veel winst te halen, zegt bijvoorbeeld Rinke Timmermans, wagenparkbeheerder bij Sialtech. ‘Onze bestelauto’s waren verantwoordelijk voor 95 procent van onze totale CO2-uitstoot. Daarom zijn we gaan leasen en hebben zo ons wagenpark verjongd. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen: de reductie bedraagt 7 procent per kilometer. En dat voel je ook in de portemonnee.’

#4. Big Data aan boord

Elke moderne auto zit tegenwoordig bomvol telematica. Dankzij die ict-technologie, gecombineerd met geavanceerde autotechniek, weet je meer dan ooit wat er ‘onder de motorkap’ gebeurt. Letterlijk, maar ook figuurlijk. Door de data uit die moderne technologie goed te gebruiken, weet je precies hoe je personeel met je bestelwagen omspringt en hoe de kosten en het onderhoud zich verhouden tot andere wagens.

‘Een veel lagere uitstoot is een belangrijk argument als je een aanbesteding doet’

Met zulke data kun je medewerkers aanspreken. Niet om hen op de vingers te tikken, maar wel om hen meer bewust te maken van de voordelen van ander rijgedrag: minder bekeuringen, minder brandstofverbruik, minder onderhoudskosten en daardoor ook minder leasekosten. Wie goed omgaat met al die gegevens, kan daarvan al snel de vruchten plukken.

#5. Geen onnodige financiële risico’s

Als ondernemer ben je gewend risico te nemen. Zonder durf bereik je immers niets. Maar aan de andere kant wil je natuurlijk geen onnodige risico’s lopen met alle mogelijke gevolgen voor je bedrijfsactiviteiten van dien.

Je zuurverdiende of -geleende geld steken in de aanschaf van een (flink) aantal bedrijfswagens is zo’n risico. Door professionalisering van risicomanagement is uitbesteding in veel organisaties een vanzelfsprekendheid geworden. Je kent dan immers je risico precies, en legt het zelfs buiten de eigen organisatie.

Dat geldt ook als het gaat om de afweging voor de aanschaf, het beheer en het onderhoud van een wagenpark vol met grijze kentekens. Door de dienstverlening daaromheen uit te besteden aan een derde partij vermijd je (financiële) risico’s en beschik je toch altijd over een passend en operationeel bestelwagenpark.

#6. Op elk moment een bedrijfswagen beschikbaar

Permanente beschikbaarheid en flexibiliteit is belangrijker dan ooit. Elke onderneming wil – letterlijk – kunnen blijven meebewegen met de markt. Dan iets meer, dan iets minder. Dat geldt voor je personeel, maar net zo goed voor de bedrijfsmiddelen die je inzet. En dus ook voor je grijze kentekens.

‘Als de kosten beter voorspelbaar worden, sta je minder snel voor een onaangename verrassing’

Maar hoe weet je nou precies hoeveel je wanneer nodig hebt? Dat vraagt om inzichten in trends en ontwikkelingen, zowel in je eigen markt als in die van de mobiliteit. Hoe zit het met jouw kennis van de dynamiek in mobiliteit? En in hoeverre kun je met jouw onderneming inspelen op die dynamiek? Is die specifieke kennis echt in huis aanwezig?

Voor leasemaatschappijen zijn dit soort ontwikkelingen hun core business. Zij weten als geen ander hoe hiermee flexibel om te gaan. De zekerheid die ze daarmee bieden is voor veel organisaties een belangrijk pluspunt bij een aanbesteding, De opdrachtgever kan er dan immers vanuit gaan dat de opdrachtnemer altijd een wagen klaar heeft staan mocht het nodig zijn.

#7. Afstemming naar behoefte

Te veel laadvermogen, te weinig, te groot, te klein, te hoog, te laag, te kort, te lang, het aantal passagiersplaatsen: er zijn nogal wat uiteenlopende specificaties waaraan een bestelwagen kan voldoen.

Niet één business is hetzelfde en binnen één bedrijf is de behoefte ook zelden constant. Maar als je besluit tot aanschaf van bedrijfswagens heb je wel met zulke constanten te maken. Je bedrijfswagen is dan eenmaal wat hij is: groter of kleiner kun je hem dan niet meer maken.

Om hierin de juiste keuze te maken, is het verstandig ook de gebruikers te betrekken. Zij kennen de praktijkbehoefte als geen ander. Kun jij hen duidelijk maken dat het niet nodig is om bepaalde specificaties af te stemmen op pieken of bijzonder gebruik? Dan kunnen zij best aangeven waaraan de wagen in de meeste gevallen in elk geval wél moet voldoen. Dat vermijdt onnodige kosten, overbodige voorzieningen en ontevreden gebruikers.

Je bent nu bijgepraat over de laatste trends die bepalen hoe toekomstbestendig jouw wagenpark met grijze kentekens is en welke kosten en baten daarmee samenhangen. Wil je meer weten over de voordelen van een toekomstbestendig bedrijfswagenpark? Vraag het gratis e-book ‘Toekomstbestendig bedrijfswagenpark’ van Wagenplan aan.