Hoe zij dat zo zeker weten? Karlgaard en Malone zijn allebei journalist. Maar niet alleen dat, ze zijn ook investeerders in en bestuurders van verschillende start-ups uit SIlicon Valley. Zo hebben ze veel bedrijven gezien. Karlgaard en Malone wilden weten wat de sleutels zijn voor een succesvol team. Wat bepaalt nou het verschil tussen een gewoon en een bijzonder goed team?
Als investeerders gingen ze op zoek naar het antwoord op die vraag. Om te kunnen beoordelen of een investering de moeite waard is, lazen ze wetenschappelijke onderzoek en spraken met vele managers. Als journalist zetten ze hun onderzoeksresultaten samen met hun persoonlijke ervaringen en inzichten op een rij in het boek ‘Team Genius. De nieuwste kennis over topteams in de praktijk‘.
Karlgaard en Malone gaan in het boek in op vele facetten van teambuilding, met name over de vorming en opbouw van een nieuw team. Ook lopen Karlgaard en Malone in een aantal hoofdstukken de mogelijke soorten teams met je door en hoe je daaraan het beste leiding kunt geven: van duo’s tot teams van 1.500 personen en meer. Want de heren maken geen onderscheid tussen (tijdelijke) projectteams, afdelingen of volledige bedrijven: voor elke vorm van samenwerking in groepsverband zochten ze de succesfactoren. Ze vonden vier sleutels voor succes.
#1 Houd je team klein
Maak je team zo klein als de taak dat toelaat. Of het nou gaat om een team van drie man of een divisie van 1500 FTE: maak een team of afdeling niet groter dan strikt noodzakelijk. Het aantal verbindingen tussen teamleden neemt immers exponentieel toe met elk extra teamlid – en dat zorgt voor ruis in de communicatie. Bovendien is ieders bijdrage in een groot team minder zichtbaar en kennen de teamleden elkaar minder goed. De schrijvers gebruiken de getallen van Dunbar voor het optimaliseren van de omvang van een team.
Masterclass: Pimp je Team
Soms wil je van je team meer initiatief, meer energie, meer creativiteit, meer ondernemerschap. Maar hoe pak je dat aan? Leer hoe je met eenvoudige interventies veel kunt bereiken.
lees verder#2 Zorg voor diversiteit in je team
Breng in je team zoveel mogelijk diversiteit aan. Kijk daarbij niet met de standaard bril van diversiteit, naar de verhouding van man/vrouw, of jong/oud, maar richt je op de diversiteit in denkwijze. Ga op zoek naar verschillen in studie, cultuur, kennis, vaardigheden en specifieke talenten. Hoe diverser je team, hoe beter het is. Met een divers team kun je de oplossingen vinden voor de complexe vragen van vandaag de dag. Daar ligt gelijk ook een uitdaging voor de manager: hoe diverser een team, hoe belangrijker je rol als leidinggevende. Want je moet al die persoonlijkheden zien te verenigen tot een geheel.
#3 Een kleine managementlaag
Ik noemde het al: Karlgaard en Malone zijn groot voorstanders van het beperken van het aantal managementlagen in teams. Want: managers verhogen wel de effectiviteit, maar niet perse de productiviteit van een team. De beste teams hebben weinig leidinggevenden en een platte structuur, aldus Karlgaard en Malone. Dus: zorg voor weinig managers en managementlagen.
#4 Uitstekende communicatie
Voor optimale resultaten is goede communicatie cruciaal. Zorg daarom dat de teamleden bij elkaar in de buurt zitten. Is dat niet mogelijk? Faciliteer dan de communicatie met moderne instrumenten en maak afspraken over de communicatiewijze.
Theorie of praktijk?
De heren pleiten voor een systematische aanpak van de opbouw en vorming van een team: je zou een team volgens een ideaalbeeld moeten inrichten om zoveel mogelijk kans op succes te hebben – garanties geven de schrijvers niet. Maar hoe vaak heb je als leidinggevende nu echt volledig een vrije keuze in de samenstelling van je team? Je hebt immers te maken met medewerkers die al in een team of afdeling zitten, en kunt meestal slechts beperkt variëren. Gelukkig zijn de inzichten en recente wetenschappelijke onderzoeken die Malone en Karlgaard aanhalen ook dan de moeite waard.
Yolanda van Heese coacht leidinggevenden en hun teams naar een betere samenwerking. Tevens is zij een van de oprichters van Leaders Online, waar zij leidinggevenden laat zien hoe je social media kunt inzetten om je resultaten te verbeteren.