De Goudhaantjes zijn bekend. Wie moet u in de gaten houden? Wie zijn de managers van de toekomst?
Ontmoet de ceo's van morgen. Toekomstige raad van bestuursleden zijn te herkennen aan het ogenschijnlijk gemak waarmee hun carrière zich ontwikkelt. We stellen 100 toptalenten met C-potential aan u voor.
> Lees ook: Dit zijn de Goudhaantjes van 2009
Carla Smits-Nusteling (41)
Directeur Corporate Control KPN
Deze bedrijfseconome en controller is de hoogst geplaatste vrouw bij KPN en levend bewijs van het feit dat een tijdje terugschakelen vanwege de kinderen een topcarrière niet in de weg hoeft te staan. Ze heeft er vier, maar besloot in juli 2006 weer vol gas te geven. Smits was tijdens de turnaround-jaren van Scheepbouwer verantwoordelijk voor het weer op pijl brengen van het werkkapitaal. In anderhalf jaar wist ze een structurele verbetering van 1 miljard te bewerkstelligen. Gaat het om de betrouwbaarheid van de cijfers binnen het concern, dan is zij de eindverantwoordelijke. Ze stuurt 4 teams van gezamenlijk 35 mensen aan om dat te bewerkstelligen en legt maandelijks de stand van zaken voor aan de raad van bestuur. Ambieert een CFO-positie bij een groot beursgenoteerd bedrijf.
Erik van Houwelingen (43)
Chairman Executive Committee Asset Management, Aegon
Van Houwelingen is een echte Aegon-man en zit al sinds begin jaren ‘90 bij de verzekeraar. In de periode dat Kees Storm het bedrijf uitbouwde tot een wereldspeler, werd gepromoveerd econoom Van Houwelingen gevraagd of hij een van de architecten wilde zijn van een nieuw op te zetten afdeling asset management. Aegon beheerde al enorme sommen geld (premie-inkomsten) op de kapitaalmarkt, maar manifesteerde zich nog niet in de markt als een partij die dat voor klanten deed. Van Houwelingen is ondertussen – sinds vorig jaar zomer – de wereldwijde beleggingsbaas van Aegon. Op dat moment betekende dat nog een verantwoordelijkheid voor zo'n 270 miljard euro, maar ondertussen is dat bedrag ongetwijfeld flink geslonken. Of Van Houwelingen ceo-kandidaat is, is nog maar de vraag. De nog maar kort geleden van Zwitserleven overgekomen Marco Keim gooit hoge ogen, maar is iets te oud voor deze lijst.
Aloys Kregting (41)
Chief Information Officer, DSM
Dit is een man van wie je je met recht kunt afvragen of hij nog in deze lijst thuishoort. Kregting gaf bij het immens succesvolle Numico onder Jan Bennink leiding aan de wereldwijde ICT-organisatie en wist die van een concernonderdeel dat achter de groei aanrende, om te smeden tot een activiteit die verdere groei stimuleerde. Op de ijle hoogte waar strategie en ICT-architectuur samenkomen voelt deze automatiseringsmanager zich thuis. Dus na de alleszins fortuinlijke verkoop van Numico aan Danone, wist chemiereus DSM hem vorig jaar wel te vinden. Bij DSM gaat hij hetzelfde kunstje herhalen, maar dan voor een concern met een bijna vier maal zo hoge omzet en 270 vestigingen in 49 landen. In Kregtings woorden: bouwen aan DSM 3.0. Hij rapporteert rechtstreeks aan de raad van bestuur.
Bianca Tetteroo (36)
Director Corporate Strategy, Business Development & Operations Fortis Insurance, Fortis
Accountant van opleiding en de eerste jaren van haar carrière ook als auditor actief, is Bianca Tetteroo zich steeds meer gaan ontwikkelen als een mensenmanager. En dat is nuttig: iemand die goed met mensen is en ook nog van de cijfertjes weet. Rond het jaar 2000 zette ze haar eerste schreden in de wereld van het grote management, toen ze eerst marketing en sales ging doen bij investment management en vervolgens toetrad tot het global operations team bij de toen nog hard groeiende bankverzekeraar. Daarna smeedde ze dochters Amev, Stad Rotterdam en Woudsend samen tot één geheel, om vervolgens via ‘Leven individeel' (700 fte) door te groeien naar haar huidige positie, waarin ze wereldwijd verantwoordelijk is voor implementatie van de nieuwe strategie. Niet gek voor een 36-jarige.
Nick Jue (43)
Bestuursvoorzitter ING Retail Nederland
Nog zo iemand die nauwelijks meer op deze lijst past. Deze sinds kort BN'er heeft het blauw van de Postbank door zijn aderen stromen; hij begon er zijn carrière als Hoofd Marketing Sparen. 1 Januari 2007 werd hij eindverantwoordelijk voor de gang van zaken bij diezelfde Postbank, en dus ook voor het vervangen van de blauwe leeuw door een oranje exemplaar. Makkelijk heeft hij het niet: hij moet 2.700 banen wegbezuinigen en hopelijk blijft het daarbij. Opvallend: Jue is een van de weinige topmanagers die doorbraken vanuit een communicatiefunctie. Van 2003 tot 2006 was hij hoofd Corporate Communications & Affairs bij ING. In Jue's directie zit overigens nog een aantal mensen die zo in deze lijst hadden meegekund, maar wij moesten kiezen.
Eric Hageman (38)
CFO KPN Mobile International, hoofd Mergers & Acquisitions en Investor Relations
Hageman is CFO van een complete concerndivisie en dat mag voor een 38-jarige toch een bijzonder wapenfeit heten. Begin vorig jaar is Hageman in deze multi-functie benoemd. Hoofd Investor Relations was hij al. Als CFO rapporteert hij aan RvB-lid Stan Miller en vanuit zijn andere twee verantwoordelijkheden aan de grote Scheepbouwer zelf. Hageman kwam in 2005 naar KPN. Tot die tijd werkte hij de financiële sector, waar hij voor Deutsche Bank en ABN Amro in Londen zat. Studeerde economie in Maastricht en haalde een MBA aan de London Business School.
Jitka Beukenkamp (38)
Managing Director Outsourcing Services, LogicaCMG
Nooit geweten dat het vak Europese Studies een goede vooropleiding is om het te gaan maken in de IT-wereld. Maar dat is precies wat Jitka Beukenkamp heeft gedaan. In het Nederlandse managementteam van de automatiseerder is ze sinds vorig jaar april verantwoordelijk voor de wereldwijde outsourcing services; een al enkele jaren onstuimig groeiende business, op de vleugels van globalisering en het toenemende onderwijsniveau in opkomende economieën. Ze geeft leiding aan 80 man en outsourcet, offshoret of nearshoret als het moet naar waar dan ook op deze aardbol, getuige het volgende citaat : ‘Als onze klant een vestiging in Siberië opent en wil dat wij daar leveren, dan is dat binnen een paar maanden geregeld.'
Jilko Andringa (42)
CEO Manpower
Na 4,5 jaar voor Randstad in de Verenigde Staten te hebben gezeten, heeft deze Fries uit Grou zich vorig jaar laten strikken voor de hoogste functie in Nederland bij concurrent Manpower. Andringa wordt alom gezien als een topper in uitzendland. Voordat hij naar de VS vertrok zat de fervente zeiler al in het directieteam van Randstad Nederland; het retourtje VS werd alom gezien als ticket naar hogere regionen bij thuiskomst. Dat hij voor Manpower gevallen is, zal er bij Randstad niet goed in zijn gegaan. Maar gezien zijn eerste baan bij Esso, zijn de wegen van deze bedrijfseconoom nu eenmaal ondoorgrondelijk.
Olaf Sleijpen (38)
Directeur Institutional Clients / lid directie Cordares (APG Groep)
Het goudhaantje van de grootste belegger van Nederland. Sleijpen heeft al een aantal functies doorlopen bij wat vroeger het ABP heette en lijkt nog lang niet op zijn eindpunt aangekomen. Begon zijn carrière bij De Nederlandsche Bank onder bankdirecteur Wim Duisenberg en volgde hem als persoonlijk assistant naar de ECB. Hij werd driekwart jaar geleden gekozen tot Young Captain van 2008 en staat ook academisch gezien zijn mannetje. Hij promoveerde als econoom in Groningen, maar studeerde in Maastricht, waar hij momenteel een part-time aanstelling heeft als bijzonder hoogleraar European Economic Policy.
Jose van Dijk (41)
Senior Director Global Customer Value Chain Operations, Cisco
Ze heeft wereldwijde verantwoordelijkheden, maar is gestationeerd in Nederland, zodat we José van Dijk in deze lijst niet wilden missen. Is binnen de zogenaamde customer value chain management van Cisco verantwoordelijk voor een aantal sleutelinitiatieven die erop gericht zijn producten te ontwikkelen voor niet-westerse markten als Rusland, Brazilië en Mexico. Ze is en passant verantwoordelijk voor de landenorganisaties in die laatste twee landen. Begonnen bij Apple, trad Van Dijk in 1997 bij Cisco in dienst. Ze heeft de hele wereld over gereisd; kantoren opgezet in Singapore, Korea, China, Tokio en Sidney en een outsourcing-organisatie in India. Hoe ze haar huidige baan vanuit Nederland invult bij de internetgigant, is misschien op zich al een studie waard.
Danielle Schuur (37)
Vice-president datacenters Getronics
Ze is nog maar net benoemd bij Getronics, maar voordat ze besloot over te stappen maakte Danielle Schuur vlot carrière bij IBM. Zowel in Nederland als over de grens bekleedde ze er verschillende sales- en marketingfuncties. Schuur is al enkele jaren een postergirl voor de grote automatiseerder in Nederland; we kunnen ons dan ook nauwelijks voorstellen dat er bij IBM geen zure gezichten waren toen ze haar vertrek aankondigde. Op dat moment had ze het al geschopt tot director Global Technology Services business line. Bij Getronics houdt de doctoranda in de beleids- en organisatiewetenschappen zich met vergelijkbare zaken bezig; waarschijnlijk heeft ze een mooie klapper gemaakt.
Jeroen van Breda-Vriesman (41)
Directievoorzitter Achmea Zorg (Rabo-Eureko)
Na een lange carrière bij ING kwam deze jurist in 2004 bij Eureko – het moederbedrijf van Achmea – terecht. Hij werd er verantwoordelijk voor de business unit Sociale Zekerheid en deed dat zo goed dat hij in 2006 de aartsmoeilijke divisie Zorg mocht gaan leiden, precies in het jaar dat de grote herstructurering van het zorgverzekeringsstelsel zijn beslag moest krijgen. Maakte in dat jaar weliswaar enkele publicitaire schoonheidsfoutjes, maar die kunnen niet voorkomen dat Van Breda-Vriesman bij Eureko wordt gezien als de coming man die straks topman Willem van Duin wel eens zou kunnen gaan vervangen.
Ravi Sankaranaryanan (42)
Ceo Retail and Commercial Markets Europe and Middle East, Royal Bank of Schotland (RBS)
Al in zijn studententijd bleek deze Hollandse Indiër een commercieel talent te bezitten. In de VS verkocht hij succesvol huis-aan-huis-verzekeringen. Zijn eerste echte baan was terug in Nederland, bij farmaceut Eli Lilly. In 1995 stapte hij over naar Aegon, om zes jaar later de stap te maken naar ABN Amro. Het was toen 2001 en vanaf dat moment kreeg zijn carrière pas echt vaart. In 2006 bereikte hij de positie van Head Consumer Banking, Business Unit Europe, waarin hij onder andere het beleid uitzette voor Centraal- en Oost-Europa, maar bijvoorbeeld ook de consumentenbank uit de grond stampte in Rusland. Ging vorig jaar met zijn business mee naar RBS, maar zou gezien de problemen daar binnenkort wel weer eens ouderwets voor het nieuwe ABN Amro kunnen werken. Is overigens niet de enige goede Nederlander bij RBS: in de Nederlandse directie zitten nog een paar ABN Amro-toppers en de al langer voor de Schotten werkende Kees Hoving. Allen komen in aanmerking voor deze lijst, maar Sankaranaryanan gooit de hoogste ogen.
Daniel Ropers (36)
Algemeen directeur Bol.com
En nog een ex-McKinseyaan. Ropers kreeg als broekie bij McKinsey de consulting-opdracht om voor de Duitse uitgeefgigant Bertelsmann een businessplan te schrijven voor een nieuwe internetwinkel: Bertelsmann On Line, ofwel Bol. De opdracht liet hem niet meer los. Hij nam zelfs 18 maanden onbetaald verlof op om aan de realisatie van het plan te werken. En vervolgens trad hij bij de Nederlandse Bol in dienst, als tweede man. Ropers had namelijk het idee dat zijn managementvaardigheden nog niet voldoende waren om een bedrijf te leiden. Maar na anderhalf jaar vertrok zijn baas en werd hij alsnog gevraagd de hoogste positie op zich te nemen. Deze keer hapte Ropers wel toe, and the rest is history. Negen jaar later is Bol marktleider in Nederland, met een omzet van 224 miljoen euro per jaar.
Ritchy Drost (36)
CFO UPC Nederland
Deze man willen we u niet onthouden. Drost vomt sinds 2006 samen met ceo Diederik Karsten de directie van UPC Nederland, dat de grootste buitenlandse dochter is van het Amerikaanse Liberty Global van notoire ijzervreter John Malone en tegenwoordig jaarlijks een omzet laat zien van ongeveer een miljard euro. Zei het volgende over zichzelf in het personeelsblad van UPC: "Op de middelbare school zei een leraar tegen mij: ‘jij moet op de markt gaan staan.' Dat heb ik gedaan. Maakte niet uit met wat, als het maar handel was. Ik ben een regelaar. En cijfers, geld, een bedrijf sturen, leek me toen al mooi." Zijn tempo is adembenemend. Voor het einde van z'n studie economie ging hij werken bij een accountantskantoor en op z'n 33e werd hij CFO. ‘Onstuitbaar' lijkt het goede woord.
Sander van der Laan (39)
CEO Giant-Carlisle, Ahold
Een van de felst stralende sterren aan het Ahold-firmament. Startte als directeur commercie een supermarktoorlog waaruit hij zegevierend tevoorschijn kwam. Ook de strijd om de hearts and minds van de supermarktconsument werd door Van der Laan met glans gewonnen. Samen met Dick Boer werd hij gezien als het creatieve brein achter de succesvolle herpositionering van Albert Heijn. Volgens retail-watchers was Van der Laan, en niet CEO Boer, de echte baas bij Albert Heijn. In de zomer van 2008 dreigde het grutterstalent voor Ahold verloren te gaan, toen Van der Laan in de race was voor de toppositie bij concurrent Schuitema. Men wist het gevaar af te wenden door hem een baan aan te bieden als hoogste baas van de Amerikaanse Ahold-dochter Giant-Carlisle, dat in omzet de helft zo groot is als AH. Daar mag Van der Laan weer gaan doen waar hij goed in is: herpositioneren. Als hij ook deze klus klaart, is er voor Van der Laan eigenlijk nog maar één logische carrièrestap denkbaar. Hij heeft lang genoeg op de kleintjes gelet, het is tijd voor het grote werk.
John van Haaren (41)
CEO Corio Nederland
Nyenrodiaan. Financieel talent met uitstekende communicatieve vaardigheden. Begon zijn carrière bij Campina Melkunie, waar hij door Tiny Sanders zelf werd binnengehaald. Vertrok daarna naar Spanje waar hij voor Nedloyd ging werken. Net dertig, gaf hij als CFO leiding aan 250 medewerkers, in een taal die hij zich in korte tijd eigen moest maken. Toen Nedloyd haar Spaanse activiteiten verkocht aan Deutsche Post (later DHL), bleef Van Haaren aan om een paar lastige klussen te klaren. Eerst de financiële integratie Nedloyd en DHL-dochter Danzas in Zwitserland, toen het financiële toezicht op een Baskische pakjesbezorger waar Deutsche Post een minderheidsbelang in had genomen. De laatste opdracht bleek een mission impossible.
Van Haaren wilde desondanks niet weg uit het zonnige Spanje en greep zijn kans toen de retail-vastgoedinvesteerder Corio in 2000 een Spaans filiaal opende. Hij werd er CFO en uiteindelijk CEO. Van een start-up met vier man personeel bouwde hij Corio Spanje uit tot een middelgrote speler op de plaatselijke retail-vastgoedmarkt. Een passende beloning kon niet uitblijven. Ik 2008 volgde hij Gerard Groener op als CEO Corio Nederland. Van Haaren is nu verantwoordelijk voor een ontwikkelportefeuille van 1 miljard, met daarin een aantal van Nederlands bekendste winkelcentra. Grootste uitdaging: "Van Hoog Catharine het mooiste winkelcentrum van Nederland maken." Enig minpunt: het negatieve imago van de vastgoedhandel. Van Haarens oplossing: "Ik zeg liever dat ik investeer in winkelcentra."
Herna Verhagen (42)
Managing Director Group HR, TNT
Het moet raar lopen wil Verhagen niet eindigen in de raad van bestuur van het bedrijf waarvoor ze al sinds haar studietijd werkt. Ze bezette een aantal belangrijke lijn- en staffuncties. Als directeur Key Accounts was ze verantwoordelijk voor de allergrootste klanten en als commercieel directeur van TNT Post voor honderden postbodes en 2,8 miljard euro omzet. Sinds 2007 is Verhagen de hoogste HR-baas van het concern. Dat lijkt misschien een stap terug, van een lijnfunctie naar een staffunctie, maar TNT-watchers zien dat anders. Verhagen wordt klaargestoomd voor een plek in de raad van bestuur, gaat het verhaal. Zelf houdt ze een slag om de arm: "Als je naar mijn carrière kijkt, kan de vraag voor een positie in een raad van bestuur wel of niet komen. Of ik een dergelijke positie zou aanvaarden, hangt ook af van de portefeuille die me zou worden aangeboden."
Marie-Louise Bots (44)
Managing director Reed Business
Talenwonder en multitasker met weinig scrupules. Maakte carrière in de tabaks- en drankindustrie en ging vervolgens de door die producten aangerichte schade te lijf als – achtereenvolgens – VP Marketing & Sales Oral Healthcare en VP Skincare bij Philips. Werkt sinds een jaar voor Reed Business, waar ze leiding geeft aan zes business units: Food & Horeca, Logistiek & Mobiliteit, Bouw, Industrie & Infra, Vakdocumentaire Uitgaven en Portfolio en International Sales. Je vraagt je af of er ook markten zijn waarvoor Bots níet verantwoordelijk is. Ze geeft leiding aan 250 medewerkers en rapporteert aan CEO M. van Leeuwen. Sinds haar aantreden heeft ze zich onderscheiden door het stroomlijnen van de business units en het reduceren van kosten.
Alexandra van Huffelen (40)
Directeur Business Unit New Energy Essent en directeur Deutsche Essent
Zwaargewicht. Was tot voor kort een fervent aanhanger van Jack Welch en paste zijn management by fear met groot enthousiasme toe bij Essent. Ze hield het volgens eigen zeggen zo'n anderhalf jaar vol voordat ze tot inkeer kwam. Niet de slechte prestaties van haar managers bleken het probleem, maar haar eigen stijl van leidinggeven. Van Huffelen gaf haar fout ruiterlijk toe en probeerde samen met haar team een uitweg te vinden uit de impasse. Het resultaat was een cultuurverandering en betere resultaten.
Door haar fouten toe te geven toonde Van Huffelen zich een ware leider. Dat bewezen leiderschap werd ook herkend door de Raad van Bestuur van Essent, die haar twee zware functies gaf. Van Huffelen is verantwoordelijk voor alle Duitse Essent-activiteiten, samen goed voor een omzet van 1,5 miljard euro. Daarnaast geeft ze leiding aan de Business Unit New Energy, waar alle innovatie van Essent is ondergebracht. New Energy heeft een omzet van ruim 100 miljoen per jaar. Het is te hopen dat al die leuke, innovatieve projecten ook in de smaak vallen bij nieuwe ‘partner' RWE.
Ronald Tol (40)
Directeur AM Utrecht
Inhoudelijk sterke manager en creatieve ondernemer. Zeker geen doorsnee vastgoedman. Zijn hobby's zijn toneel, moderne schilderkunst en oceanografie. Als kind van een zeeman zwierf Tol tijdens zijn jeugd over de hele wereld. Hij woonde onder meer op Jamaica en in Pakistan. Voor school wilde hij niet deugen. Liever ging hij, net als pa, naar zee. Hij monsterde als matroos aan op de grote vaart. Eén reis was genoeg om hem tot inkeer te doen komen. Hij ruilde de zee in voor de stenen. Via een studie planologie kwam hij terecht bij HBG Vastgoed. Toen dat werd overgenomen door BAM stapte hij over naar projectontwikkelaar AM (omzet 2007: € 574 miljoen), waar hij opviel door geslaagde herontwikkelingsprojecten en gebiedsontwikkelingen. Tol ziet zichzelf wel eindigen in een Raad van Bestuur, maar wil ook graag in het buitenland werken. In dat geval moet hij gaan solliciteren, want sinds de verzelfstandiging van Multi Vastgoed heeft AM geen buitenlandse activiteiten meer.
Jochem de Jong (33)
Senior vice president en general manager Discovery Networks Benelux
Tien jaar geleden was hij nog stagiair bij TMF, nu is hij de baas van een zendergroep. ‘Jochem de Jong zal nog menigeen verbazen in zijn groei', voorspelt een tipgever. De Jong laat niets aan het toeval over. Meten is weten bij deze omroepmanager. Om de doelgroep van Discovery Channel (mannen tussen 20 en 49 jaar) beter te leren kennen, startte hij het onderzoek ‘Species', waarin het leven van de moderne man van minuut tot minuut wordt gevolgd. Ook laat De Jong de kijkcijfers van alle special interest kanalen van Discovery Networks Benelux meten. Alles om de concurrentie voor te blijven. "Wat Talpa niet lukte, doen wij met dertig man", vertelde hij aan vakblad Broadcast Magazine. Over zijn eigen carrièreperspectieven is De Jong wat minder stellig: "Over een aantal jaar wil ik de focus verleggen naar het buitenland. Dat lijkt me echt een uitdaging. Ook een baan bij de publieke omroep zou ik ooit interessant vinden." Jochem, doe dat nou niet!
Mark van den Biggelaar (40)
CFO Samas
Hij vindt ‘moeilijke dingen doen' leuk. Dat is maar goed ook, want makkelijk gaat het komende jaar niet worden voor Samas. De kantoorinrichter uit Houten boekte in het eerste halfjaar van het gebroken boekjaar 2008/2009 een nettoverlies van 12,7 miljoen euro. In het gebroken boekjaar 2007/2008 bedroeg het nettoverlies 38,5 miljoen euro. Volgend jaar vertrekt hij bij Samas. Hij ziet geen rol voor zichzelf in de nieuwe strategie van het bedrijf. Dat moet een flinke teleurstelling zijn voor Van den Biggelaar, die eerder in de directie van Rasndstad zat en daar op weg leek naar de Raad van Bestuur. Botte pech, want aan de talenten van Van den Biggelaar heeft het niet gelegen. Hij geldt als een van meest getalenteerde CFO's van Nederland, met een aantal succesvolle operaties op zijn palmares.
Maxine Moor (38)
Chief Purchasing Officer Philips Lighting (Business Group Luminaries)
Log
Michel Lamie (42)
Bestuursvoorzitter De Goudse
De eerste tien jaar van zijn carrière heeft Michel Lamie bij KPMG doorgebracht, waarvan één jaar in Londen. Vervolgens werd deze econoom en accountant CFO bij de Benelux-organisatie van de Britse verzekeraar Royal & Sun Alliance, om nooit meer uit de verzekeringswereld te vertrekken. Via twee functies bij Achmea kwam hij in 2005 bij de Goudse terecht; een van de kleinere verzekeraars in Nederland, met een jaarlijks premie-inkomen van zo'n 640 miljoen euro en dik 800 medewerkers. Per april is hij bestuursvoozitter in Gouda. Formeel een eindstation natuurlijk, maar wij zien geen enkele reden waarom het dat voor deze gestage carrièremaker in werkelijkheid ook zo zou moeten zijn.
Eugenie Krijnsen (40)
Lid Raad van Bestuur Friesland Bank
Krijnsen is al jaren een van de grootste talenten in de financiële wereld. Rond haar dertigste werd ze de jongste toezichthouder ooit bij de De Nederlandsche Bank, daarna had ze een paar jaar een belangrijke rol in de DSB-bank van Dirk Scheringa om via drie jaar bij Rabo Securities uiteindelijk in 2005 bij de Friesland Bank uit te komen. Daar kreeg ze aanvankelijk de rol van change manager toegedicht, maar op 1 januari 2007 trad ze toe tot de Raad van Bestuur. Net als Merel van Bevervoorde bij ING, lijkt Krijnsen in rustiger vaarwater terecht te zijn gekomen. Maar ook voor haar geldt dat een RvB-positie bij een grootbank nog altijd tot de mogelijkheden behoort.
Siebe Geerdsema (39)
Commercial Director Integrated Facility Services, ISS
Het Deense schoonmaakbedrijf ISS lijkt nou niet de meest voor de hand liggende plek om op zoek te gaan naar de topmanagers van Nederland. Maar met rond de 25.000 mensen in dienst is het een van de grootste werkgevers van ons land. Binnen ISS is de Groninger Geertsema verantwoordelijk voor de business waar ISS zijn toekomst aan heeft opgehangen: Integrated Facility Services. ISS biedt immers al lang niet alleen schoonmaakdiensten meer aan, maar ook zaken als gebouwbeheer, groenvoorziening, catering en beveiliging. En juist in de combinatie van al die diensten ligt de waarde. Geerdsema – afkomstig uit de cateringwereld – is juli vorig jaar speciaal aangenomen om daar harde omzet van te maken.
Ernst Jan Stigter, (36)
Director Business, Marketing & Operations, Microsoft Nederland
Vorig jaar is hij nogal eens in de media te bewonderen geweest als propageerder van ‘het nieuwe werken'. Stigter is onder Theo Rinsema de belangrijkste man in de Nederlandse organisatie van Microsoft, waar zo'n 700 mensen werken. Dat is ook wel te zien aan de titel van z'n baan, die suggereert dat Rinsema eigenlijk niets te doen heeft. Hij werkt al sinds 1999 bij de softwaregigant en heeft in die tien jaar vlot carrière gemaakt. Veel van zijn collega's in het MT rapporteren aan hem, terwijl hij een van de jongeren is in het gezelschap.
Arjo Blok, (41)
Directeur Rabo International
Blok zit sinds afgelopen juli in de directie van Rabo International en is daar het jongste lid, verantwoordelijk voor de portefeuille Global Financial Markets. Hij is een van de mensen die ABN Amro verlieten toen die bank opgesplitst werd. Hij werkte er sinds 1992 en was onder andere verantwoordelijk voor verschillende lokale markten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
Melanie Schultz-van Haegen (38)
Directeur Zorginkoop Achmea Zorg (Rabo-Eureko)
Na haar staatssecretariaat voor de VVD op Verkeer en Waterstaat, dat in februari 2007 met het verdwijnen van het vorige kabinet ophield, gaf Melanie Schultz aan dat ze verder wilde in het bedrijfsleven. Maar ze wilde wel werk met enige maatschappelijke relevantie. Als inkoopbaas bij de grootste zorgverzekeraar van Nederland – de baan die ze sinds april van dat jaar bekleedt – heeft ze die relevantie in ruime mate gevonden. Ze rapporteert aan Van Breda-Vriesman, die haar voor de baan wist te strikken. Dat haar Haagse netwerk daarbij een flinke pre was, mag duidelijk worden verondersteld.
Jeroen Hoencamp (42)
Director Enterprise Business Unit, Vodafone
In de directie van Vodafone Nederand zitten twee kandidaten voor deze lijst. Maar omdat Bart Hofker – die de consumentenbusiness onder zijn hoede heeft – al 44 jaar is, hebben we gekozen voor deze Jeroen Hoencamp, die de algehele verantwoordelijkheid heeft voor de zakelijke markt; een onderdeel met een jaarlijkse omzet in Nederland van 700 miljoen euro. Deze bedrijfskundige besloot na zijn studie aan Nyenrode eerst het leger in te gaan – hij was twee jaar 1e luitenant bij het korps mariniers op Curaçao. Daarna haalde hij zijn MBA aan de universiteit van Georgia, om zich vervolgens met name via marketing- en salesfuncties omhoog te werken op de corporate ladder. Sinds 1998 is hij werkzaam voor Vodafone. Hij heeft in de tussentijd alweer wat managementcursussen (waaronder finance) gevolgd aan het IMD in Lausanne en bij ‘Enterprise' een turnaround bewerkstelligd. Lijkt nog lang niet uitgemarcheerd.
Joost Otterloo (40)
Vice president Unit Out of Home and In Store, CSM
Otterloo is afkomstig van Unilever, waar hij een flinke serie HR-functies heeft doorlopen, die hem naar de Scandinavische landen brachten en uiteindelijk naar Londen. In de Britse hoofdstad, op het corporate center, heeft hij vanaf 2005 meegewerkt aan het ontwerp van de nieuw gecreëerde Global Foods Category – organisatie. En toen die klus geklaard was, mocht hij zelf de wereldwijde HR-functies bekleden voor de ijsdivisie, de dranken en de r&d-organisatie. Bij CSM, waar hij januari 2007 aantrad, was Otterloo verantwoordelijk voor het ombouwen van de organisatie van een financiële holding naar een strakker gemanaged bedrijf met een duidelijke, op het marktleiderschap afgestemde focus. Otterloo is een echte generalist. Want hoewel al jaren vooral HR-verantwoordelijk, is hij in Tilburg opgeleid tot controller. Die combinatie van vaardigheden maakt dat hij vanaf 1 april een Europese business unit mag gaan leiden. Zijn eerste lijnfunctie.
Paul Kuipers (35)
Head Corporate Finance The Netherlands, BNP Paribas
Deze bedrijfskundige (Erasmus universiteit Rotterdam) startte 13 jaar geleden bij BNP Paribas – een van de grootste banken van Europa. Een Franse bank, want hij had familie in Frankrijk wonen en kwam daar graag. Kuipers heeft er meerdere functies bekleed, in Parijs, Brussel, Amsterdam en Londen, in private equity en corporate finance. In zijn huidige baan – weer gestationeerd in Amsterdam – werd hij in mei 2008 benoemd; daarvoor zat hij acht jaar in Londen, gespecialiseerd in de sectoren media en telecom. Zijn stiel ligt nogal onder vuur momenteel, maar Kuipers is vast van plan het marktaandeel van zijn bank in Nederland te vergroten. En blijkens zijn betrokkenheid bij de miljardendeals rond zowel Nuon als Essent, gaat hem dat aardig af.
Gijs Weterings (43)
President Douwe Egberts Coffeesystems Nederland
Per 1 januari is deze man verantwoordelijk voor de grootste sloot koffie die dagelijks in Nederland geschonken wordt: alle DE-automaten op kantoren, in winkels en waar dan ook iemand behoefte zou kunnen hebben aan een bakkie. Weterings is als marketeer afkomstig van Unilever. Hij stuurt nu 1.100 mensen aan die een jaaromzet genereren van meer dan 300 miljoen euro. Hij laat weten bewust in de foodservice-markt te zijn gestapt, omdat hij die creatiever en professioneler vindt dan de platte retail. Plannen richting de top? "Nou, deze baan lijkt me voorlopig ruim voldoende."
Albert Voogd (43)
Directeur Commercie AH (Ahold)
Viel in zijn vorige functies op door zijn doortastende optreden. In Amerika, van 1995 tot 1998, wist hij voor Ahold de inkoop te centraliseren van de non-resaleables – alles wat niet aan de klant wordt doorverkocht, van energie tot paperclips. Hij realiseerde daarmee een besparing op jaarbasis van 25 miljoen dollar. Als directeur Winkelorganisatie was hij van grote waarde als adjudant in de supermarktoorlog. Hij liet zich van zijn sociale kant zien door op verzoek van de politiek AH-vestigingen te openen in Vogelaarwijken. Voogd, die ook een tijdje wedstrijdzeilboten bouwde, spreekt graag in nautische metaforen. In een interview vergeleek hij Albert Heijn met een mammoettanker. Groot en robuust, maar niet erg wendbaar. Sinds een jaar staat hij op de brug als Directeur Commercie. Daar wacht hem een zware taak. Kan hij de indrukwekkende prestaties van voorganger Sander van der Laan evenaren?
Ed van de Weerd (39)
VP Buying & Merchandising Central Europe, Ahold
Zij-instromer. Ingenieur met MBA op zak. De meeste managementsterren van Ahold leggen een lange weg af door de gremia van het bedrijf voordat ze topposities mogen bekleden. Ed van de Weerd deed het anders. Hij maakte eerst carrière bij Procter & Gamble en Vodafone. Bij dat laatste bedrijf zat hij in een zeer goed aangeschreven Global Leadership-klasje. Vodafone stuurde hem naar Australië om daar de mobiele marketing unit nieuw leven in te blazen . Van de Weerd zag kennelijk toch te weinig kansen down under, want in 2006 vloog hij zijwaarts in bij Ahold. Sinds begin dit jaar krijgt hij de kans om zich te bewijzen in een voor Ahold belangrijke groeimarkt. Er wordt veel van hem verwacht.
Hans Böhm (40)
Innovation Manager Western Europe Heineken
Niet alleen goed, scherp en analytisch sterk, maar ook vreselijk aardig. Onderscheidt zich volgens insiders door zijn menselijkheid binnen de lichtelijk corporale bedrijfscultuur van Heineken. Praat even gemakkelijk met de telefoniste als met de directie en vergeet daarbij niet te luisteren. Zoals een informant het samenvat: ‘Hij is wel een haantje, maar niet van het klassieke soort. Een authentieke leider. Hij heeft er geen probleem mee om anderen te laten scoren.' Böhm zag inmiddels alle hoeken van het bedrijf – hij heeft zijn ‘vinkjes' gehaald, heet dat in het jargon. Hij begon zijn reis door Heineken als Junior Brand Manager, was een tijdje National Account Manager en vervulde zijn buitenlandse dienstplicht in Egypte, als CCO bij het filiaal in Cairo. Is sinds een jaar Innovation Manager Western Europe, een niet te onderschatten positie.
Georgette Schlick (37)
CEO DutchView
Bonafide talent. Favoriet van headhunters, die haar steevast omschrijven als ‘kanon' en ‘supertalent'. Deze juriste begon haar carrière bij een tv-producent, maar speelde zichzelf pas echt in de kijker toen ze eigenhandig de juridische tak van detacheringsbedrijf Brunel uit de grond stampte. Verklaarde eerder tegen MT dat ze zichzelf nog wel eens CEO zag worden. Die wens is vervuld. Vorig jaar volgde ze Bernard Kobbes op als hoogste baas van DutchView, de verzelfstandigde facilitaire tak van het oude NOB. Dutchview is eigendom van investeringsmaatschappij Nimbus. Schlick is dus terug bij de televisie. Het is de vraag of dat een goede keuze is geweest. Op Mediapark is niet iedereen enthousiast over haar, hoewel het te vroeg is om conclusies te trekken. Prestaties in het verleden bieden geen garantie op succes in de toekomst, maar garanderen haar wel een plek in deze lijst.
Hugo Koppelaars (42)
Director Solutions & Commercial – Global Account Management, TNT Express
Voormalig Varsity-roeier en econoom. Veelzijdig manager. In 2007 finalist voor de Young Captain Award. Als roeier was hij een perfectionist, gebrand op techniek. Bij TNT doet hij het met de riemen die hij heeft en dat zijn er tegenwoordig heel wat. Hij is verantwoordelijk voor een internationale klantenportfolio van meer dan een miljard euro. Boekte successen met de invoering van een nieuw logistiek systeem en met het binnenhalen van grote klanten. Loodste zijn afdeling zonder kleerscheuren door een pijnlijk reorganisatie. Rapporteert rechtstreeks aan de raad van bestuur.
Johan Krijgsman (36)
Directeur Waal Bouw en Waal Ontwikkeling, Waal Groep/ASVB
Alweer een vernieuwer in de bouw in deze lijst. Waal is sinds eind jaren ‘80 onderdeel van de ASVB-groep van de Twentse bouwer Anton aan de Stegge. ASVB heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om innovatie. Krijgsman draagt daar zijn steentje aan bij. Hij veranderde Waal Bouw (omzet ca. 90 miljoen euro op jaarbasis) binnen een paar jaar van een traditionele stenenstapelaar in een meedenkende bouwpartner. Hij ontwikkelde daarvoor onder meer samen met de TU Twente een methode die het mogelijk maakt om beter in te spelen op de wensen van de opdrachtgever. Niet alleen de opdrachtgevers van Waal zijn daarover te spreken, maar ook de bouwrecruiters, die Krijgsman nauwgezet in de gaten houden. Gaat hij het hogerop zoeken?
Fred Bosch (43)
Algemeen directeur CoopCodis
Voormalige Ernst & Young-accountant. Trad in 2003 vrij onverwachts aan als financieel directeur van de CoopCodis Holding. Is sinds oktober 2008 de hoogste baas van de in totaal 186 Coop-supermarkten. Vooralsnog geen enorm ingewikkelde klus, want voorganger René van Klooster liet een gezond bedrijf achter. Bosch kondigde aan de koers van zijn voorganger voort te zetten en verder te gaan op het ingeslagen overnamepad. Wat nou crisis? Bosch ziet ‘kansen in het huidige klimaat voor lokaal ondernemerschap.'
Erik Hermsen (43)
Directeur Strukton Integrale Projecten en Strukton Finance
Bruggenbouwer, letterlijk en figuurlijk. Man met diplomatieke kwaliteiten. Kan veel ballen tegelijkertijd in de lucht houden. Voordat hij bij Strukton aan de slag ging, was Hermsen jarenlang accountant bij PriceWaterhouseCoopers. Zijn rekenknobbel komt hem goed van pas in zijn huidige functie. Hermsen is specialist op het gebied van publiek-private samenwerkingen. Een gewild specialisme, want deze zogenaamde pps-concessies worden voor de bouw steeds belangrijker. Bovendien zijn het aantrekkelijke contracten in een tijd waarin bij particuliere opdrachtgevers weinig te halen valt. Het belang van de divisie Integrale Projecten voor NS-dochter Strukton (totale omzet in 2008: €1,25 miljard) is dan ook groot. Hermsen doet dit nu ruim vijf jaar. Tijd voor meer verantwoordelijkheid?
Arnoud Kamerbeek (35)
Directeur Business Development & Projects en directeur Exploratie & Productie, Nuon
Energiespecialist. Schoolvoorbeeld van een very high potential. Studeerde chemical engineering aan de TU Delft, deed Insead en werd als jonge twintiger door Shell uitgezonden naar Oman, waar hij in vier jaar tijd opklom tot Field Development Manager. Werd daarna ingelijfd door McKinsey, dat hem twee jaar na Boston stuurde. Landde een jaar geleden bij Nuon, waar hij inmiddels leiding geeft aan twee van de vijf divisies. Kamerbeek zoekt naar gas op de bodem van de Noordzee, maar is ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van energiecentrales, windparken en gasopslagfaciliteiten. Hij rapporteert rechtstreeks aan Øystein Løseth, de voorzitter van de Raad van Bestuur.
Rob Eijkelenkamp (40)
Directeur Telegraaf Media Nederland
Ajax kopen gaat hem ‘net te ver', vertelde hij twee jaar geleden aan vakblad Adformatie, maar verder sluit Eijkelenkamp weinig opties uit in zijn missie om Telegraaf Media Nederland op te stoten in de vaart der volkeren. Eijkelenkamp, die eerder chief synergy officer was, wil van Telegraaf Media een multimediale uitgever maken. Nou zeggen alle uitgevers dat tegenwoordig, maar hij maakt echt werk van zijn missie. Eijkelenkamp is geen ouderwetse krantenman. Hij denkt in platforms, content, en de ‘communicatiebehoefte van de adverteerder'. Journalisten willen daarbij nog wel eens de wenkbrauwen fronsen, maar bij analisten en – niet onbelangrijk – de Raad van Bestuur van TMG gaan die ideeën erin als Gods woord in een ouderling. Kom maar op met die televisiezender voor de Telegraaf! Het is natuurlijk wel even afwachten hoe Eijkelenkamp de huidige onrust in medialand doorstaat. Als Telegraaf Media straks fier overeind staat als het stof is opgetrokken, dan zit Eijkelenkamp geramd. Die Ad Swartjes gaat toch bijna met pensioen?
Bert Habets (38)
CEO RTL Nederland
Lef kun je Bert Habets niet ontzeggen. Als opvolger van topman Fons van Westerloo, die vorig jaar opschoof naar de Raad van Commissarissen, wachtte hem geen gemakkelijke taak. Aandeelhouders en medewerkers volgen zijn verrichtingen bijzonder kritisch, nadat Van Westerloo het bedrijf nogal onrustig had achtergelaten. Habets liet zich niet uit het veld slaan en begon slagvaardig aan de wederopbouw. Hij sneed in het management en investeerde in nieuwe media. De verwende sterren uit eigen stal kregen nieuwe contracten, die hen verplichtten om zich ook voor andere programma's te lenen. Tot opluchting van velen verdween Jensen van de buis. Er wordt hier en daar wat gemord, maar Habets houdt de wind er goed onder. De financiële man heeft zich ontpopt tot een people manager.
Arthur van Wylick (44)
General Manager Service & Sales, Essent
Van Wylick is de man die de klanten van Essent moet uitleggen dat ze zich geen zorgen hoeven maken over de overname door het Duitse RWE. Hier kan zijn Insead-cursus ‘Delivering Outstanding Service' nog goed van pas komen, alsook de cursus van De Baak: ‘Omgaan met irrationele & disfunctionele processen in organisaties.' Goed, beetje flauw. En we doen Van Wylick ermee tekort. Dit is geen doorsnee communicatiemanager. Van Wylick heeft zich bewezen als een solide en breed inzetbare manager. Zowel logistieke als financiële processen zijn bij hem in goede handen. Wordt bij Essent gezien als groot talent. Is hij al in beeld bij RWE?
Marijn van Tiggelen (41)
Chairman Unilever Vietnam
Van Tiggelen heeft alle 63 steden van Vietnam en alle 58 provincies persoonlijk bezocht. Gewoon, omdat hij dat leuk vindt. Unilevers man in Ho Chi Minh City werkt sinds 2001 in Zuid-Oost Azië en is behoorlijk verknocht aan de regio. Niet voor niets studeerde hij drie jaar Japans aan de Erasmus Universiteit. Sinds 2005 geeft Van Tiggelen leiding aan de organisatie in Vietnam. Dat doet hij naar verluidt met verve. Zelfs 2008 sloot hij af met dubbele groeicijfers. De afgelopen jaren slaagde hij erin om de logistieke operaties te verbeteren en de export naar de regio te vergroten. Ook werd onder leiding van Van Tiggelen serieus werk gemaakt van de maatschappelijke doelstellingen van Unilever. Wil hij ooit nog weg uit Azië?
Peter ter Kulve (44)
Chairman Unilever Benelux
Vers van de pers: per 1 april is Peter ter Kulve Unilevers belangrijkste man in de Benelux. Het zat eraan te komen. Ter Kulve geldt al jaren als een van de grote talenten van de multinational. Hij begon zijn carrière bij Iglo-Ola in Utrecht en kreeg vervolgens een aantal marketing, sales en general management-posities in Oost-Europa. Net dertig, mocht hij zes jaar naar China om ijs te verkopen als baas van de North Asian ice-cream divisie. Daarna was hij kort de baas van de IgloMora groep. Toen dat bedrijf onderdeel werd van Unilever Nederland mocht hij de laatste vier jaar Unilever's global ice cream categorie leiden. Net toen we ons begonnen af te vragen of Ter Kulve nog eens van het ijs af zou komen, kwam dit persbericht binnen. Geen geringe promotie. Vorig jaar was de omzet van Unilever Benelux 1,7 miljard euro.
Timo Huges (43)
Directievoorzitter FloraHolland
We hebben getwijfeld of Timo Huges nog wel thuishoort op deze lijst. Is een man die de baas is van de grootste bloemenveiling ter wereld, een bedrijf dat in 2007 nog een omzet draaide van 4 miljard, niet lang en breed gearriveerd? Het was Huges zelf die ons deed besluiten om hem toch op te nemen in de lijst. Hij zei het namelijk zelf, in 2004: ‘Ik zie mezelf over 10 jaar als eindverantwoordelijke, het liefst van een beursgenoteerd bedrijf.' Welnu, FloraHolland is groot, maar niet beursgenoteerd. We geloven Huges op zijn woord en wachten nog even af.
Otto Ambagtsheer (39)
Managing Director Business Area Consumers, Schiphol Group
Jurist. Loopt al zijn hele werkende leven in verschillende hoedanigheden rond op Schiphol, met uitzondering van 5 jaar tussen 2002 en 2007, toen hij de Schiphol Group vertegenwoordigde in Brisbane, Australië. Daar was het zijn taak om de City Airport te veranderen in een AirportCity. In Nederland is hij sinds januari van dit jaar verantwoordelijk voor het hele commerciële gebeuren op Schiphol; van Schiphol Plaza tot See Buy Fly en het minicasino. Op jaarbasis wordt er in onze eigen Airportcity 300 miljoen euro omgezet. Daar neemt de ambitieuze Ambagtsheer vast geen genoegen mee.
René van Erk (39)
Director Product and Business Development WK Legal, Tax & Regulatory Europe, Wolters Kluwer
Whizzkid. Afkomstig van Microsoft, waar hij onder meer aan het hoofd stond van een grootscheepse reorganisatie van de Asia-Pacific Services & Solutions-divisie van de softwaregigant. Stampte in Bangalore en Hyderabad Microsoft-vestigingen uit de grond. In Nederland was hij actief als investeerder in internet en software start-ups. Bewees zich als turnaround manager bij het content management-bedrijf Triodon. Bij Wolters Kluwer heeft Van Erk een brede verantwoordelijkheid.