Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo word je onsterfelijk in twee stappen

Pagina's maken op Wikipedia kan frustrerend zijn. Diep in- en uitademen, want het gaat om de eeuwige roem, ook voor bedrijven.

Onsterfelijkheid is een merkwaardige substantie. Denk niet dat het op eerlijke manier wordt verdeeld: dat je per se onsterfelijk wordt als je het hebt verdiend. Kijk maar naar Wikipedia. Deze bruisende informatiesite lijkt (gezien het feit dat hij elke andere bestaande encyclopedie netjes heeft weggeconcurreerd) inmiddels de enige rotsvaste methode om in de annalen der historie terecht te komen. Vroeger was het: wie schrijft die blijft. Inmiddels: wie door Wikipedia is ingelijfd, blijft.

Maar als we kijken naar wie er op staan (en wie niet), dan vallen toch dingen op. Neem bijvoorbeeld voetballer Furhgill Zeldenrust, een speler die vorig jaar één seizoen voor RKC in de eredivisie uitkwam (en meestal op de bank zat). Zeldenrust heeft een Wikipagina, net als vrijwel elke voetballer die ooit bij RKC heeft gespeeld. Maar Ben Mandemakers, die al vele jaren met zijn geld zorgt dat RKC zich in die eredivisie kan handhaven, en naar wie inmiddels het stadion van de club is vernoemd, heeft er geen. Moeten we dat een eerlijke verdeling van de substantie der onsterfelijkheid noemen?

Fans

Pardon, in mijn vorige blog heb ik deze tirade ook al afgestoken, ik val in herhaling. Het bedrijfsleven is ondervertegenwoordigd op Wikipedia, en waarom dat zo is, is de grote vraag. Misschien hebben bedrijven te weinig ‘fans’ die een pagina maken. Misschien realiseren we ons te weinig hoe bijzonder onze ondernemers en bedrijven zijn. Misschien heerst op Wikipedia een negatieve stemming tegenover zaken of zakenmensen, zodat hun pagina’s als propaganda worden opgevat, en van de site gehaald. Hoe het ook zij – hoog tijd om er verandering in te brengen. Al is het maar omdat Wikipedia een buitengewoon Google-vriendelijke site is. Hieronder het stappenplan: Wikipagina-in-een-handomdraai.

Stap 1: schrijven en klikken

Iedereen kan op elk moment een pagina aanpassen of maken. Wikipedia is volstrekt open. Probeer maar: klik in een willekeurige pagina op ‘Bewerken’ en pas de tekst aan. Geschiedenis schrijven is een fluitje van een cent. Voor het opmaken van pagina’s gebruikt Wikipedia geen HTML, maar eigen codes (b.v.: [[zo]] maak je een link naar een andere Wikipagina). Dat hoef je niet allemaal uit je hoofd te leren. Een tip om een nieuwe pagina te maken: ga naar het vak ‘Bewerken’ van een andere pagina en copy-paste alles naar jouw schrijfsel. Je hebt meteen alle codes – aanpassen maar. De volgende muisklik: Pagina opslaan. Hij staat erop! Deze 2-stapscursus is al klaar na één stap, zo lijkt het. Maar je bent er nog niet. Het echte werk moet nog komen.

Stap 2: tem de bovenmeesters

Wikipedia is zoals gezegd volstrekt open en democratisch en toegankelijk – maar niet in alle opzichten. Iedereen kan elke pagina aanpassen (dus ook jouw pagina). Maar er bestaan hogere machten die besluiten over de vraag of jouw pagina erop blijft staan of niet. Als je pagina langs deze Wikibazen komt, zit je goed. Het is alleen niet eenvoudig…

De Wikipedia-elite bewaakt de uitgangspunten van de encyclopedie. Je moet zorgen dat alles wat op jouw pagina staat, waar en controleerbaar is. Het mag geen propaganda zijn. Je moet ook een goede bronvermelding verzorgen. Als je dat allemaal doet, kan er in theorie niks misgaan. Maar dat is vooral theorie. Ik heb al verschillende berichten gehoord over bedrijfspagina’s die zonder toelichting werden verwijderd.

Misschien (ik zeg misschien; het is niet controleerbaar) is een bepaalde attitude van deze waakhonden verantwoordelijk voor het feit dat er duizend tweederangsvoetballers en nauwelijks topondernemers op de site staan. De kliek bestaat uit een relatief kleine groep vrijwilligers, mensen die veel werk hebben verricht op de site en gepromoveerd zijn tot functies zoals moderator, bureaucraat of checkuser (dit zijn ze). Zij discussiëren regelmatig in een digitale kroeg over de bijzonderheden van hun werk, over de vraag of iets E of NE is (of het wel of niet op de site mag). Vaak deelnemen aan de discussies verhoogt je Wikistatus. Als ik op het werk van deze Wikiveteranen af zou gaan, hebben ze weinig affiniteit met het bedrijfsleven – maar die bewering is moelijk controleerbaar, ze werken anoniem. Gelukkig mag ik dat hier opschrijven, dit is een blog en geen Wikipediapagina, en niemand haalt het zomaar weg.

Wat ik wel weet is dat de Wiki-elite veel uren maken om de site op niveau te houden. Het zijn mensen die hun taak ernstig opvatten. Streng of niet – dankzij deze moderators en checkusers blijft Wikipedia de unieke informatieschatkamer die hij nu is. Dus neem ze serieus. Je hebt ze nodig. Ga zonodig de discussie aan. Als jouw pagina controleerbare informatie bevat, moet je hem erdoor kunnen krijgen. Kwestie van volhouden. Om de proef op de som te nemen heb ik onlangs een pagina gemaakt voor een sympathiek tijdschrift waar ik in het verleden in dienst was. Elke ochtend kijk ik snel of hij er nog op staat. So far so good…