Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo pakt u lastige werknemers aan

Lastpakken op de werkplek. Helaas heeft elk bedrijf er wel eens mee te maken. Ze bederven niet alleen uw humeur, maar ook de werksfeer en de productiviteit. Zo pakt u de bedrijfsgribus aan.

"Zet als management de eerste stap", vertelt een manager van een adviesbureau in ondernemersblad Bizz. "Als je als leidinggevenden de eerste stappen zet, sijpelt dat op den duur vanzelf door naar beneden."

De beste aanpak
Ook u kunt ermee te maken krijgen. Een op de twaalf medewerkers wordt als 'lastig' ervaren, schrijft Bizz. Tijd om ze aan te pakken, want: hoe langer u wacht, hoe groter de schade voor de werksfeer en de productiviteit. De moeilijke figuren laten zich niet allemaal op dezelfde manier in het gareel houden. Daarvoor schetst trainer en coach Jaap Bron in het blad zes typen en de beste aanpak.

Type 1: de kleine dictator
Een autoritair, intimiderend, licht ontvlambaar type, die anderen verbaal vernedert en kleineert. Hoe pakt u deze personen aan? "Vat de over u gezegde zaken niet persoonlijk op. Voorkom dat u op agressieve wijze met de dictator in de clinch komt. Erken hun ego en vermijd discussie. Spreek in ik-zinnen en niet in u-zinnen", adviseert Bron.

Type 2: de sluipmoordenaar
Dit type líjkt aardig, maar probeert u uit te spelen bij anderen met kleine sarcastische opmerkingen. De aanpak? "Geef niet toe aan de intrigant. Vraag: 'wat bedoelt u met deze opmerking?' Anticipeer op een ontkenning en ga geen welles-nietes spel aan. Verneder de sluipmoordenaar niet publiekelijk. Ga een gesprek onder vier ogen aan."

Type 3: de zwijger
Deze persoon reageert niet of nauwelijks op voorstellen of plannen, geeft geen mening en houdt kennis voor zich. Hij kan zich plotseling tegen u keren. Zo pakt u de zwijger aan: "Ga geen monoloog met de zwijger aan of zwijg niet terug. Bekritiseer het gedrag van de zwijger niet. Stel open vragen, zodat de zwijger wel moet reageren. Gebruik positieve lichaamstaal en heb geduld." Ga eventueel een gesprek onder vier ogen aan.

Type 4: de alweter
Deze medewerkers voelt zich superieur, meent overal verstand van te hebben en heeft de neiging u voor schut te zetten. De aanpak: "Probeer zelf niet de alweter uit te hangen en maak de alweter niet zwart. Treed de alweter nooit onvoorbereid tegemoet. Toon respect voor zijn ideeën en breng tegenargumenten in de vorm van vragen."

Type 5: de uitsteller
Hij zegt ja, maar doet nee. Hij vertraagt de boel en neemt moeilijk beslissingen. Hij houdt u aan het lijntje met een heel arsenaal aan smoesjes. Zo pakt u hem aan: "maak het voor de uitsteller makkelijk om een andere mening naar voren te brengen. Help hem bij het nemen van de juiste beslissing, bijvoorbeeld met behulp van een pro en contra lijstje. Vraag naar de problemen en vragen die de uitsteller voor zich houdt. Onderstreep het genomen besluit van de uitsteller."

Type 6: de muggenzifter
Deze persoon moppert over elk detail en belemmert de vooruitgang. Hij schuift de schuld op anderen af, want hij is perfect. Hoe gaat u met hem om? "Wees niet te vriendelijk tegen de muggenzifter als hij weer eens zeurt. Zeg of doe niets dat als instemming wordt opgevat. Kap het gesprek af met opmerkingen over uw beperkte tijd. Breng de muggenzifter ertoe om met oplossingen te komen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zes gouden, algemene adviezen:
1. Accepteer dat moeilijke medewerkers niet willen en kunnen communiceren en alleen aan zichzelf denken;
2. Probeer ze te begrijpen, blijf professioneel en organisatiegericht. Vermijd persoonlijke wraakacties;
3. Stel u flexibel op. Moeilijke werknemers willen niet veranderen, u kunt alleen uzelf veranderen;
4. Relativeer het gedrag van de lastpakken. Denk aan uw langetermijndoelen.
5. Probeer de humor van sommige situaties in te zien. Dat verdrijft de spanning.
6. Laat de lastpakken niet doordringen tot uw persoonlijke welzijn. Bouw een barrière op.