Nederland domineert al jááren de hitlijst van landen die het best voorbereid zijn op de komst van zelfrijdende auto’s. Goede infrastructuur, technologieneutrale wetgeving en veel acceptatie onder de bevolking. Nederland is dan ook het uitgelezen land om op grote schaal met zelfrijdende auto’s te testen. Dit wordt ook al tijden door het Ministerie van Infrastructuur gepromoot.
Toch blijven de Nederlandse testen nog beperkt – zeker in vergelijking met de VS en China. Waarom? Gebrek aan ruimte op het Nederlandse wegennet.
Gamechanger
Corona kan een gamechanger zijn. Het wegverkeer is met tientallen procenten gedaald – en dit zal waarschijnlijk nog lang zo blijven. Allereerst omdat de maatregelen voorlopig van kracht blijven, maar ook omdat veel Nederlanders aangeven ook ná de coronacrisis meer thuis te willen werken. Dat biedt ruimte – en dus mogelijkheden.
De rust op de wegen is nu zo groot, dat de RDW (RijksDienst Wegverkeer) al veel soepeler omgaat met exceptioneel transport. Exceptioneel transport is vervoer van goederen dat de regelgeving voor het wegvervoer niet naleeft, bijvoorbeeld vanwege afwijkende afmetingen of massa. Voor dit soort transport is een vergunning of ontheffing nodig. Normaal wordt deze vooral voor de nacht afgegeven – maar de RDW staat nu ook steeds meer overdag exceptioneel transport toe.
Ontwikkel je (software voor) autonome voertuigen? Maak gebruik van deze kans! Heb je al een vergunning op grond van de Experimenteerwet, melk het helemaal uit. Heb je zo’n vergunning nog niet, maak die dan snel in orde. Deze kans dient zich niet vaak aan.
Time to shine voor bezorgrobots
Ook bezorgrobots bieden nu grote kansen en uitkomsten. Bezorgdiensten als PostNL en UPS geven al weken aan op niveau ‘kerstdrukte’ te werken. Miljoenen bestellingen worden gedaan en alles moet aan de deur afgeleverd worden. Bezorgrobots kunnen een deel van het werk overnemen – en alles geheel contactloos.
Bezorgrobots zijn geen novum in Nederland. Pizzaketen Domino’s heeft al in Nederland geëxperimenteerd met bezorgrobots, maar is hier inmiddels mee gestopt (daar ging mijn vette pizzabezorgende speeltje!). Volgens Domino’s omdat de leverancier van de bezorgrobots Starship (foto boven) zich ‘vanwege de complexe regelgeving in Europa, volledig op de Verenigde Staten richt’.
Dezelfde problemen met wetgeving ondervindt Last Mile Logistics, het bedrijf dat samen met VDL achter de PostNL-pakketautomaten zit. Samen met Kyburz en Buddy Mobility werkt Bart Sebregts, founder en CTO van Last Mile Logistics al actief aan de uitrol van pakketrobots in Noorwegen. ‘Op korte termijn is het realistisch dat de pakketrobots gaan rijden in Noorwegen, we wachten nu op het definitieve startsein’, zegt Sebregts. ‘Zo ver zijn we nog niet in Nederland, onder meer door een andere business case en ingewikkelde wetgeving.’
Maar voor de middellange termijn ziet hij mogelijkheden: ‘Corona is zeker een katalysator. Waar eerst twijfel was over “hoe?” en “hoe snel?”, zal innovatie sneller aan de orde zijn als het helpt in de bestrijding tegen corona.’
Qua bezorgrobots blijft complexe wetgeving voorlopig een barrière, een aardappel die door de Nederlandse en Europese overheid uit het vuur gehaald moet worden. Domino’s is hierover duidelijk: ‘We hopen dat de huidige situatie omtrent het coronavirus en de toenemende vraag naar contactloos bezorgen, ook overheden wakker schudt’.
Beweging biedt kansen
‘Beweging biedt kansen, en als er in deze crisis één ding duidelijk is, is het dat er veel beweging is’, aldus Willem Vriesendorp, lobbyist en dus kenner van het wetgevingssysteem. Als oprichter van #SustainablePublicAffairs, het eerste lobbykantoor exclusief voor duurzame ondernemingen, werkt Vriesendorp dagelijks aan het creëren van “policy-driven growth for sustainable business cases” op markten waar de overheid een belangrijke rol speelt. ‘De coronacrisis leidt tot een grootschalig social experiment waarin van alles mogelijk is. Wie had gedacht dat we werk en onderwijs ineens op afstand zo goed zouden kunnen organiseren?’
Vriesendorp ziet in de coronacrisis ‘een goede testomgeving voor nieuwe voorzieningen en technologieën. Mensen kunnen er nu aan wennen om op de fiets naar het werk te gaan in plaats van met de auto, of een teleconference te organiseren in plaats van in het vliegtuig te stappen’.
Dit biedt kansen. Neem bijvoorbeeld de veelbesproken Green Deal, het plan van de Europese Commissie om Europa in 2050 klimaatneutraal te maken. Smart mobility speelt hierin een grote rol. ‘Er zijn kansen in Nederland, maar ook in Brussel’, zegt Vriesendorp. ‘We moeten daarom in deze kansen blijven denken, en niet vervallen in een achterhoedegevecht om de gevolgen van corona te bestrijden met het loslaten van milieudoelen en innovatie. We moeten de Green Deal en de strijd tegen luchtvervuiling blijven voortzetten en de overheden kunnen dat doen door beleid te maken dat “frontrunners” helpt.’
Bottom-line: stop met nieuws bingen en kom in actie. Om een van mijn cliënten te citeren: ‘De sterkste bedrijven worden geboren in een crisis.’