Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Vegetarische Slager stoot Tony’s Chocolonely van de troon als duurzaamste merk

Unilever-dochter De Vegetarische Slager heeft Tony's Chocolonely ingehaald als meest duurzame merk van Nederland. Dat blijkt uit de donderdag verschenen Sustainable Brand Index.

Sustainable brands nederland 2022
Je leest nu: Vegetarische Slager stoot Tony’s Chocolonely van de troon als duurzaamste merk

Arme Tony’s Chocolonely: dat verloor onlangs Henk-Jan Beltman, de man die het chocolademerk groot maakte maar verkocht aan een Belgische collega. En nu is het ook zijn koppositie kwijt als meest duurzame merk van Nederland. 

Na 4 jaar Tony’s voorbij als sustainable brand

Na 4 jaar Tony’s vinden Nederlandse consumenten De Vegetarische Slager dit jaar toch het meest duurzame merk. En inderdaad, ook hier heeft oprichter Jaap Korteweg (op de foto) al een tijdje geleden zijn aandelen verzilverd, zodat de koppositie goed beschouw voor Unilever is. 

Vegetarische Slager: klimaatimpact, humor en smaak

Maar belangrijker voor de jaarlijkse Sustainable Brand Index zijn natuurlijk de prachtmerken die de ondernemers hebben gebouwd – en in duurzaamheidskracht ontlopen die elkaar maar nauwelijks. Consumenten waarderen de manier waarop De Vegetarische Slager het verhaal uitlegt over vlees en de uitdagingen die daarbij komen kijken, zegt Annemarije Tillema, Country Director van de Sustainable Brand Index in Nederland, in een toelichting. Door de ernst van de klimaatimpact van vleesconsumptie in evenwicht te brengen met humor en smakelijke producten, slaagt De Vegetarische Slager erin een breed publiek aan te trekken en te boeien, niet alleen old-school vegetariërs.

Energieboer Greenchoice eindigt na de vleesvervangers en chocola op de derde plaats, gevolgd door Zonnatura en de ANWB.

Duurzaamste merken per categorie


Sustainable Brand index Nederland 2022

Omdat we dol zijn op lijstjes, hier maar even de winnaars in verschillende categorieën:

(tekst gaat verder na de lijst)

Categorie Merk

Automotive

Tesla

Banken

ASN Bank

Beauty

The Body Shop

Beverages

Bar-le-Duc

Digital

Google

E-commerce

Bol.com

Energie

Greenchoice

Food

De Vegetarische Slager

Hotels

Van der Valk

Mobiliteit

ANWB

Retail

Ikea
Restaurants La Place

Supermarkten

Albert Heijn

Telecom

KPN

Travel

ANWB Reizen

Zorgverzekeraars

CZ

 

Valess wint, Vandebron verliest

Zo heel consequent blijken consumenten overigens niet als je ze vraagt de duurzaamste merken aan te wijzen: Bar-le-Duc nam in de drankensector het stokje over van Spa, binnen de branche ‘Travel & toerisme’ kreeg ANWB Reizen na jaren ineens hogere duurzaamheidsscores dan Landal Greenparks.

Volgens de opstellers van het onderzoek boekten een paar merken grote winst ten opzichte van 2021: vleesvervanger Valess, aardappelmerk Aviko en sapmerk CoolBest (eveneens 9 procent). Gedaald in de duurzaamheidsperceptie zijn Vandebron en Eneco.  

Meer aandacht voor klimaat

Corona heeft al vanaf 2020 ervoor gezorgd dat Nederlanders nog meer interesse in duurzaamheid hebben gekregen, en meer beseffen dat ze hun eigen gewoonten kunnen veranderen om duurzamer te leven. Voor consumenten zijn voedselverspilling (66 procent), het beter scheiden van afval (60 procent) en energie besparen (56 procent) de belangrijkste manieren om zich duurzamer te gedragen.

4 typen duurzame consumenten

Maar natuurlijk is de ‘duurzame’ consument er in soorten en maten. Interessant daarom is dat het onderzoek ze opdeelt in 4 typen:

  • Ego: De consument die zich wel iets aantrekt van duurzaamheid, maar dat niet met name noemt
  • Moderate: Een volgzame consument die het onderwerp wel interessant vindt, maar vooral als het trendy is
  • Smart: Nieuwsgierig en geïnteresseerd in duurzaamheid, maar wel altijd met de insteek: heb ik er wat aan?
  • Dedicated: Gepassioneerd bezig met en goed geïnformeerd over duurzaamheidSustainable brand index duurzame merken

Ego’s in Nederland in de minderheid

Gekeken naar die vierdeling vallen ineens verschillen op tussen de landen waarin de Sustainable Brand Index wordt opgesteld. Het betreft een Europees onderzoek dat vanuit Zweden is opgezet en wordt verricht in Scandinavië en de Baltische staten. Wat toch verrast: de een beetje ongeïnteresseerde ‘ego’s’ zijn juist in Nederland al jaren veruit in de minderheid (17 procent) terwijl ze in Noorwegen een tijd terug 35 procent van het totaal uitmaakten en ook dit jaar nog meer dan een kwart van de Noren vertegenwoordigen. 

duurzame merken nederland consumenten

‘Moderate’ consumenten vind je het meest

En aan de andere kant van het spectrum scoort Nederland met de meest fanatieke duurzaamheidsfans onder de consumenten ook het beste: 14 procent mag ertoe worden gerekend, en daarmee laten we heel (elektrisch rijdend?, wollen truien dragend? houten meubels timmerend?) Skandinavië achter ons. Om het plaatje compleet te maken: 41 procent van de Nederlandse consumenten is van het type ‘moderate’ als het om duurzaamheid gaat, en 28 procent staat als ‘smart’ te boek.