Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

TomTom: 17% minder omzet, meer pijn op komst

Je leest nu: TomTom: 17% minder omzet, meer pijn op komst

Omzet TomTom fors minder, Philips zoekt andere groeimarkten en Carlos Slim houdt belang in KPN waarschijnlijk op peil.

Elke dag het laatste nieuws in je mailbox? Neem een gratis abonnement op onze nieuwsbrief.

1. TomTom: 17 procent minder omzet, meer pijn op komst

De omzet van TomTom is in 2012 met 17 procent gedaald ten opzichte van het jaar ervoor, zo maakte het bedrijf vanochtend bekend in een persbericht. De omzet kwam uit op 1,057 miljard euro. Ondertussen verwacht het bedrijf nog meer pijn: het voorspelt voor 2013 een verdere daling naar een jaaromzet van 900 tot 950 miljoen euro. Vooral de consumententak loopt klappen op: TomTom denkt dat de verkoop van navigatiekastjes jaar op jaar met 15 tot 20 procent zal afnemen. Het goede nieuws? Er werd wel winst gemaakt in 2012: 70 miljoen euro, tegen een negatief resultaat van 425 miljoen euro een jaar eerder. Netto bleef er 129 miljoen euro over, na een verlies van 438 miljoen euro een jaar eerder. In het vierde kwartaal daalde de omzet van TomTom met 19 procent, naar 289 miljoen euro. 

2. Tele2 over 4G: 'Prima dat KPN eerst gaat'

Het was KPN dat begin februari als eerste in Nederland 4G live had, in Amsterdam en omstreken. Maakt niet uit, zegt Bob Bunnik, director strategic development bij Tele2, tegen MT: "Dat KPN eerst gaat, vinden wij prima. Wij doen een langzame, gecontroleerde roll-out, waarbij de snelheid afhangt van de tijd die we nodig hebben om het netwerk van goede kwaliteit te maken." Bunnik ziet een toekomst in netwerkdeling, waarbij telecombedrijven aan de achterkant samenwerken, en elkaar beconcurreren op het retailmodel – aan de voorkant dus. Lees het volledige verhaal:

3. Omzet kleding- en modewinkels in 2012 flink gedaald

Retailers hebben het onverminderd zwaar, aldus Het Parool. De modebranche zag de omzet in 2012 met 6 procent teruglopen, terwijl woonwinkels in hetzelfde jaar ruim 9 procent minder omzet draaiden. Het is het vijfde jaar op rij dat woonwinkels de omzet zien teruglopen, terwijl schoenenwinkels het – ondanks of door de Zalando's van deze wereld? – het minst slecht scoorden: ze verloren zo'n vier procent van de omzet. Woonwinkels voelen de gevolgen van de slechte woningmarkt, waardoor mensen 15 procent minder uitgaven aan een keuken. Volgens branchevereniging CBW/Mitex is het lage consumentenvertrouwen de oorzaak van de omzetval. De gevolgen? In de eerste helft van 20120 verdubbelde het aantal kleding- en schoenenwinkels dat failliet ging, aldus het CBS. ABN Amro beschrijft in een rapport hoe retailers de klant kunnen binden. Lees de samenvatting:

4. Philips gaat in groeimarkten buiten de BRIC-landen investeren

De investeringsfocus van Philips ligt de komende jaren niet alleen op de BRIC-landen, vertelde ceo Frans van Houten in een persbijeenkomst. Er liggen volgens hem bijvoorbeeld ook veel kansen in Afrika, Mexico, Saudi-Arabië en Turkije. Philips mikt op een omzetgroei van 1,5 keer de economische groei in groeimarkten. In totaal haalde het concern vorig jaar 35 procent van de omzet uit groeimarkten, ten opzichte van 30 procent in 2007. Het bedrijf probeert zich daarvoor steeds meer per land te organiseren in plaats van per regio, met als gevolg dat Philips steeds meer lokaal afgestemde producten op de markt brengt. Zo heeft Philips voor de Russische markt een keukenmachine ontworpen die voedsel in vierkantjes hakt. Voor landen in het Midden-Oosten is een friteuse ontwikkeld die grotere hoeveelheden aankan, omdat daar vaker voor grotere groepen wordt gekookt. Oja, Van Houten zei ook nog iets over EUropa. Hij is "een beetje bezorgd" en zegt dat er minder investeringen naar de volwassen markten zal gaan. Lees ook:

5. Wisselingen van de wacht: Wavin-ceo vertrekt, Imtech-ceo buitenspel gezet

Henk ten Hove, topman van buizenfabrikant Wavin, vertrekt bij per 1 mei bij het bedrijf. Hij wordt per 1 april opgevolgd door Maarten Roef, die al sinds 2010 in de Raad van Bestuur van Wavin zit en op dit moment executive vice president op zijn visitekaartje heeft staan. Ten Hove werkte sinds 1982 bij Wavin en werd in 2010 benoemd tot ceo. Ondertussen zit bij Imtech niet de huidige ceo, René van der Bruggen, maar de aankomende ceo, Gerard van der Aast, achter de knoppen bij het bedrijf. Van der Aast voert momenteel de gesprekken met kredietverschaffers om nieuwe afspraken te maken, zo meldt een woordvoerder in een mail aan Het FD. Deze gesprekken zijn essentieel voor het bedrijf, nadat vorige week 100 miljoen euro moest worden afgeschreven op een pretparkprpoject in Polen. Daardoor kon het bedrijf niet meer aan de betalingsvoorwaarden voldoen. Van der Aast zal binnenkort gezelschap krijgen van de nieuwe financieel directeur Hans Turkesteen, die deze week zijn eerste werkdag had.

6. 'Carlos Slim houdt belang in KPN op peil'

Dat is een mooie meevaller voor KPN-ceo Eelco Blok. Tenminste: als het waar is. Volgens Japanse zakenbank Nomura zal América Móvil, het bedrijf van miljardair Carlos Slim, waarschijnlijk deelnemen aan de aandelenuitgifte van KPN om zijn belang van 27,5 procent op peil te houden. KPN wil zijn financiële positie verbeteren door 4 miljard euro op te halen met een aandelenemissie. Daarvan zal América Móvil volgens Nomura 1,1 miljard euro voor zijn rekening nemen. De rest van de uit te geven aandelen zal KPN waarschijnlijk tegen een fikse korting moeten zien te slijten, aldus de zakenbank. Nomura acht de kans klein dat de Mexicanen van de lage aandelenkoers gebruik maken om KPN helemaal in te lijven, omdat zij daarmee hun eigen schuld in een klap zouden verdubbelen.

7. Ahold-dochter Bol.com breidt uit: klussen, dier en tuin

Bol.com gaat volgens de website Twinkle drie nieuwe categorieën introduceren: klussen, dier en tuin. De site baseert zich erop dat deze drie categorienamen al zijn gereserveerd door Bol.com en dat een marketingmanager van Bol.com een presentatie zal geven bij een doe-het-zelf evenement. Het is goed nieuws voor Bol.com-partner Docata, zegt Martijn den Drijver van SNS Securities, omdat de volumes snel kunnen oplopen gezien het bereik van Bol.com. Ook tonen de plannen volgens de analist aan dat Docdata belangrijk blijft als partner voor Bol.com, ondanks de recente overname door Ahold.

8. Een samenvatting van het laatste SNS Reaal-nieuws

Een korte roundup over SNS Reaal: de bonden zijn natuurlijk boos op Jeroen Dijsselbloem, die gisteren zei dat de banken-cao's op de schop moeten. Rabobank werkt al aan versobering van de lonen, het bedrijf zegt de oproep van Dijsselbloem dus niet nodig te hebben. Ondertussen stelt SNS Reaal de publicatie van de jaarcijfers uit: er is meer tijd nodig om de effecten van nationalisatie te verwerken. Beleggers in SNS Reaal maken zich boos, ze willen volgens Het FD niet alleen de onteigening aanvechten, maar ook de aankondiging van de minster dat ze geen schadeclaims wegens wanbeleid kunnen indienen. De Nederlandsche Bank (DNB) wilde al veel eerder een oplossing voor de problemen bij SNS Reaal, zo blijkt uit geheime brieven die in handen zijn van RTL Z. In mei en oktober 2012 heeft DNB aangedrongen op een snelle ingreep. "Naarmate meer tijd wordt genomen om een oplossing te bereiken, neemt het risico op een noodsituatie toe", zo schrijft directeur Jan Sijbrand onder meer. Nog eentje dan: RTL Z heeft een filmpje van Sjoerd van Keulen opgeduikeld waarop hij zegt dat het boekenonderzoek bij de overname van het Bouwfonds zeer grondig was.

9. Getal van de dag: minimaal 30 procent

Samsung wil dit jaar minimaal een derde van de Nederlandse tabletmarkt in handen hebben, zo vertelt marketingmanager mobile Geert Mol weten tegenover NU.nl. Het bedrijf verwacht dat de tabletmarkt in Nederland in 2013 door zal groeien van 1,8 naar 2,5 miljoen exemplaren. Als Samsung minimaal 30 procent van de markt wil hebben, zou het bedrijf 750.000 tablets moeten verkopen. Het bedrijf had in 2011 nog slechts 9 procent van de markt in handen. Over heel 2012 was dat al 20 procent, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.

10. De koffieautomaat: nieuws via sociale media dankzij Madonna, Rupert Murdoch en Elon Musk

Eén tweet is tegenwoordig genoeg om de headlines te halen. Zo reageerde mediamagnaat Rupert Murdoch op Twitter op ene Karen Mason, die stelde dat de Page 3-girls uit de tabloids 'so last century' zijn. De reactie van Murdoch: 'You maybe right, don't know but considering'. Waarna andere media het verhaal snel oppikten. Sociale media zijn tegelijkertijd handig om een tegengeluid te geven. Zo heeft Tesla-baas Elon Musk op zijn Twitter-account uitgehaald naar The New York Times. De krant had een recensie geplaatst van de Tesla Model S, maar dat artikel was volgens Musk 'cold fake'. Waarna andere media het verhaal snel oppikten. Niet alleen met tweets kan je nieuws maken, met een account op Instagram kom je ook een heel eind. Zo arriveerde superster Madonna gisteren waarschijnlijk op Instagram. Waarschijnlijk, want ook al werden er 7 foto's geplaatst – waaronder één wellicht niet helemaal safe for work – en ook al heeft het account al meer dan 80.000 volgers: 100% zekerheid dat de superster daadwerkelijk achter het account zit is er niet. Maar goed. Het was nieuws. Waarna andere media het verhaal uiteraard snel oppikten.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van MT, Sprout, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.