Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De tijd heeft stilgestaan als het gaat om mobiliteit

De auto van de zaak zal plaatsmaken voor een mobility concept en zo gaat alles rond mobiliteit schuiven, schrijft MT-hoofdredacteur Thijs Peters.

*** VIDEO AVAILABLE *** UNSPECIFIED - UNDATED: The TF-X could spark a revolution in everyday travel. A HIGH-flying company is hoping that futuristic airborne cars will soon become a reality. Massachusetts-based Terrafugia, which was founded in 2006 by a team of MIT graduates, plans to start selling its flying car, named the TF-X, in as little as eight years. And the manufacturer expects to have developed full-size unmanned prototypes of the TF-X by 2018. The innovative vehicle wouldn't look out of place in the iconic film franchise Back to the Future. The TF-X is still in the early stages of development but Terrafugia, which is derived from the Latin for escape the earth, predicts production in the next 8-12 years. PHOTOGRAPH BY Terrafugia / Barcroft Cars UK Office, London. T +44 845 370 2233 W www.barcroftmedia.com USA Office, New York City. T +1 212 796 2458 W www.barcroftusa.com Indian Office, Delhi. T +91 11 4053 2429 W www.barcroftindia.com (Photo credit should read Terrafugia / Barcroft Cars / Barcroft Media via Getty Images) Foto: Getty

MT bestaat dit jaar 40 jaar. Gedurende 2018 zullen we daarom in het blad met regelmaat terugkijken. Wat is er veranderd op het gebied van management en leiderschap? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen de afdelingsmanager uit 1978 en de vice-president of sales in 2018?

De omgeving waarin we onze ondernemingen en organisaties leiden, die is ontegenzeggelijk wel veranderd. Hoezeer, dat merk je pas als je door een MT uit de jaren tachtig bladert. Vooral de advertenties laten een heel andere wereld zien. Een wereld waarin er nog getikt werd op typemachines, je alle e-mail nog in een envelop moest stoppen en de schaarse mobiele telefoons zo groot waren als boodschappenkratjes.

Gitzwarte Afrikanen

Het was ook een wereld waarin een kopieermachinefabrikant zonder gêne in een advertentie onder een plaatje van een groepje gitzwarte Afrikanen in rieten rokjes kon beweren dat geen machine zo zwart printte als de zijne.

Aan de andere kant zijn er zaken die helemaal niet veranderd zijn. Veel van de nieuwe ideeën van nu lijken verdacht veel op trends uit de jaren zeventig. Hebben zelfverklaarde agile-goeroe’s het nu over de zegeningen van zelfsturende teams, veertigjaar gelden schreven bevlogen linkse sociologen over de positieve effecten van arbeiderszelfbestuur. Dezelfde kwesties, andere termen.

Het nieuwe werken

En soms lijkt de tijd wel stil te hebben gestaan. Dat geldt zeker wat betreft het thema van dit nummer: mobiliteit. Want ondanks al het geouwehoer over het nieuwe werken, agility en spits mijden gaat de overgrote meerderheid van ons nog gewoon van negen tot vijf naar zijn werk. En zelfs de manier waarop we naar ons werk gaan, is niet wezenlijk veranderd.

Neem de trein. De grootste veranderingen die de spoorwegen hebben ondergaan, zijn de vervanging van het papieren kaartje door een ov-chipkaart en de introductie van de naadloze las tussen de spoorstaven. Nooit meer kedenkedenk, maar om dat nu een revolutie te noemen…

Evolutie geen revolutie

Ook de auto is in veertig jaar hoegenaamd niet veranderd. Auto’s rijden, als de bestuurder de maximumsnelheid respecteert, niet sneller dan hun voorgangers in de jaren zeventig. Sterker nog, de kans is groot dat de reis anno 2018 een stuk langer duurt vanwege het feit dat de bredere wegen de groei van het wegverkeer niet hebben kunnen bijbenen. En qua techniek is het automobiel hoogstens geëvolueerd. Weliswaar hebben we airbags, ABS en parkeersensoren, maar we rijden voor het grootste deel in auto’swaarin we nog steeds alles zelf moeten doen, zelfs schakelen.

De komende jaren gaat alles rond mobiliteit evenwel schuiven. De lease-auto, dat statussymbool uit de jaren negentig, zal gaan verdwijnen.

Zelfrijdende auto

De auto van de zaak maakt plaats voor een mobility concept, waarbij –als het reizen dan echt moet – een zelfrijdende auto je op afroep komt oppikken.

MT01 Mobiliteit

De discussie over het al dan niet thuiswerken van werknemers wordt een non-issue, alleen al omdat veel meer mensen als zelfstandige zijn gaan werken. En zelfs loonslaven hoeven alleen maar op kantoor te komen als dat wenselijk of noodzakelijk is. Virtual reality laat de grens tussen fysieke aanwezigheid en inbellen vervagen. We vergaderen straks met hologrammen en komen alleen nog bijeen als we daar zelf het nut van inzien.

Lees meer over mobiliteitsconcepten, de toekomst van de zelfrijdende auto en een interview met Audi-marketingman Bram Schot in het nieuwe nummer van MT. Klik hier voor een abonnement.