Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Team bouwen? Zo vind je je nieuwe superheld

Een vacature plaatsen is niet de meest effectieve manier om personeel te vinden. Slechts 13% van wie een baan vindt, solliciteerde op een vacature. Loopbaancoach Sylvie van den Meerendonk, auteur van ‘Nooit Meer Solliciteren’, geeft de vijf beste tips om de mensen te vinden die écht in jouw bedrijf passen.

Je leest nu: Team bouwen? Zo vind je je nieuwe superheld

1. Weet wie je zoekt

Essentieel is voor een medewerker die op zijn plek zit, is dat zijn baan aansluit op wie hij van nature is. Dan hoeft hij namelijk niet veel moeite te doen: hij hoeft alleen maar zichzelf te zijn. Dus voordat je op zoek gaat naar een nieuwe medewerker, schets je het ideale profiel.

Begin daarbij niet met opleiding of achtergrond, maar vanuit het gedrag dat iemand laat zien in de functie. Dan kun je vervolgens aangeven welke overtuigingen en drijfveren daaraan ten grondslag kunnen liggen. Tot slot zet je op een rij over welke vaardigheden en welke kennis iemand moet beschikken.

Als je het profiel van je ideale teamgenoot kunt uittekenen, kun je daarna bedenken waar dit ideale teamlid uithangt. 

Een belangrijke voorspeller of iemand het goed zal doen in jouw team is passie. Iemand met passie loopt harder en geeft meer van zichzelf. Hij doet het niet omdat hij ervoor betaald wordt, maar omdat hij is wie hij is. Ware passie laat zich makkelijk herkennen. Een opleiding of cursus die iemand volgt, hoe hij zijn vrije tijd besteedt, wat hij leest. Door hiernaar te vragen kom je er achter of iemand de bevlogenheid heeft die noodzakelijk is.

2. Wees proactief

De beste mensen oriënteren zich goed voor ze de baan kiezen die bij hen past. Zorg daarom dat je actief op zoek gaat en in contact komt met deze mensen voordat zij hun keuze hebben gemaakt. Let daarbij vooral op persoonlijkheid, en dan pas op het CV. De mensen die echt gepassioneerd zijn, zorgen wel dat ze ontbrekende skills zo snel mogelijk in huis krijgen.

Als je het profiel van je ideale werknemer helder hebt, kun je ook achterhalen waar je je ideale teamlid tegen kunt komen. Onder de bezoekers van dat congres over nieuwe ontwikkelingen in het vak bijvoorbeeld. Of onder de afstudeerders van de beste opleiding in het veld. En waarschijnlijk ook op LinkedIn. Bedenk hoe en waar je het beste met interessante mensen in contact kunt komen. 

3. Gebruik je eigen toppers als wervingskanaal

Waarschijnlijk gebruik je je medewerkers al om nieuwe mensen binnen te halen. Misschien geef je ze een beloning als de nieuwe medewerker die ze hebben aangebracht door zijn proeftijd is. Dat kan heel effectief zijn. Vooral de hoogvliegers in je bedrijf zullen in staat zijn om andere toppers te herkennen of weten waar je ze kunt vinden. Dikke kans dat ze iemand kennen die perfect binnen je team past. 

Een manier om het netwerk van je mensen nog beter uit te nutten, is om het er persoonlijk met ze over te hebben. Organiseer eens een lunch met je beste mensen, neem het ideaalplaatje voor een nieuwe medewerker met ze door en vraag waar zij zo iemand verwachten tegen te komen. En natuurlijk of ze iemand kennen die zo in het plaatje past (“Wie ken jij die net zo goed in development is als jij?”).  Vraag hen of ze hun LinkedIn-connecties samen met je willen doornemen, als hen spontaan geen naam te binnen schiet.

4. Koester open sollicitaties 

Een ander belangrijk aspect is dat de mensen die goed matchen met de waarden en doelen van je organisatie je zelf benaderen als ze je tegenkomen. De mensen die de moeite nemen om contact met je organisatie te zoeken zonder dat er een vacature is, verdienen daarom extra aandacht. 

Degene die de moeite neemt om uit te leggen waarom hij graag bij je wil werken en jou kan overtuigen waarom hij een goede fit is, die moet je hebben. Ik zie dat er meestal te weinig met deze open sollicitaties wordt gedaan als er op dat moment geen vacature is, maar dat is een gemiste kans. Mensen die echt goed matchen met zowel je bedrijfscultuur als je team en ook nog het juiste profiel hebben, zijn zeldzaam. Die moet je koesteren. 

Ga daarom zorgvuldig om met de mensen die zelf bij je aankloppen met een persoonlijke en op maat gemaakte sollicitatie. Dit zijn de pareltjes. Nodig ze uit, of je nou een vacature hebt of niet. Misschien zijn ze graag bereid om bijvoorbeeld een dag per week een project te doen of kunnen jullie elkaar op een andere manier helpen.

5. Wees echt en wees persoonlijk

Ieder huisje heeft zijn kruisje. Dat geldt ook voor bedrijven. Wees eerlijk over de nadelen van werken bij jullie. Altijd ad hoc werk? Veel overuren? Geen flexibiliteit met vakanties? Vertel het open en eerlijk. Dan weet je zeker dat de medewerker die je inhuurt echt bij je past.

Het heeft geen zin om met een mooi verhaal een topper binnen te halen als die binnen een half jaar weer weg is en je weer naar een nieuwe op zoek moet. Dus laat zien wie jullie zijn, dan heb je de match die recht doet aan je mogelijke nieuwe medewerker en aan de tijd die je in het inwerken investeert.

Superhelden zijn er. Ook voor jouw organiatie. Je moet alleen weten waar je ze moet vinden. Als je een stapje extra zet, vind je de goede mensen die je verdient. Niet alleen goed voor je bedrijf, maar ook voor je medewerker. Een klassieke win-win dus!

Sylvie van den Meerendonk is registerloopbaancoach bij NOLOC en CMI, eigenaar van het outplacement- en loopbaanadviesbureau voor hoger opgeleiden, Alightcareers en auteur van het boek ‘Nooit Meer Solliciteren’. Op 24 juni geeft zij de workshop Nooit meer solliciteren.