Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succes maakt niet gelukkig (het is juist andersom)

Het concept dat succes gelukkig maakt is achterhaald. Het is andersom: geluk is de nieuwe productiviteit – eerste voorwaarde voor manifestatie!

Vishen Lakhiani is de oprichter van Mindvalley. Hij startte in 2003, op 27-jarige leeftijd met zijn bedrijf, gevestigd in Maleisië, dat educatieve programma’s ontwikkelt gericht op transformatie. De ambitieuze doelstelling is om voor 2050 één miljard mensen te bereiken. Mindvalley werd 7 jaar achtereen uitgeroepen tot WorldBlu’s Most Democratic Workplace. In Lakhiani’s visie staan geluk, creativiteit en productiviteit centraal. Zijn motto luidt: 'Geluk is de nieuwe productiviteit.'

Nieuwe generaties accepteren niet langer dat ze werken om gelukkig te worden. Geluk als resultaat van succes is achterhaald. Het tegenovergestelde is waar. Manifestatie volgt een omgekeerd proces: geluk, gezondheid en welzijn zijn voorwaarden geworden om te werken, om doelen te kunnen behalen. Daar ligt de prioriteit, niet bij geld of positie. Lakhiani ontdekte dat veel van zijn nieuwe medewerkers de helft van hun salaris bij hun vorige werkgever opgaven om bij Mindvalley te kunnen werken. De geluksfactor gaf de doorslag.

Ieder een plek

De nieuwe trend is dus 'manifesteren vanuit geluk’. Geluk hangt nauw samen met verbinding, openheid, veiligheid, vertrouwen, waardering, ruimte voor fouten en creativiteit. Geluk is relationeel; het gaat over een gevoel van erbij horen, van gezamenlijkheid, waarin ieder individu een plek heeft. Maar bovenal komt geluk voort uit het gevoel dat je werk ertoe doet, dat je van betekenis bent; dat je bijdraagt aan een groter geheel.

Bron van energie

Geluk is niet alleen een gevoel, het is een bron van energie. De creatiekracht die schuilt in succesvolle organisaties als Mindvalley wordt erdoor bepaald. Wanneer geluk zich kan verspreiden binnen een organisatie, dan gaan grenzen open tussen mensen, afdelingen, en met de buitenwereld; energie beweegt. Waar het stroomt, komen resultaten. Je gaat als organisatie iets ‘uitstralen’. En wat je uitstraalt trek je aan. Het grote geluk komt naar toe, wanneer je het zelf bent. Manifestatie, ofwel het gezamenlijk verwezenlijken van je dromen, gaat dus in essentie over het in beweging houden van energie.

Blokkades

Maar hoe houdt je die stroom op gang? Paradoxaal genoeg door bewust aandacht te schenken aan blokkades. Zo wordt er in organisaties vaak nadruk gelegd op communicatie, maar niet op contact. Ze laten zich leiden door inhoud, terwijl daaronder altijd relationele processen spelen waarbij vastzittende gevoelens een rol spelen. Het is de kunst om het emotionele en het mentale congruent te krijgen; een brug te slaan tussen persoonlijk en bedrijfsniveau. Als de congruentie er niet is, kan het gezamenlijke potentieel zich niet manifesteren.

Erfenis

In de doelstelling van Lakhiani – een miljard mensen bereiken voor 2050 – is succes wel degelijk belangrijk, maar vanuit een ander perspectief. Het gaat over de erfenis van de onderneming: wat hij nalaat aan toekomstige generaties en het levensgeluk dat hij overdraagt. Dat is het duurzame effect van transformatie (stap 9).

Foto via Flickr.com

Meer van Ralph Freelink?

Deze column komt uit een eerdere printeditie van Management Team. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.