De weg naar een leidinggevende functie loopt doorgaans via min of meer via dezelfde route. Succesvolle vakspecialisten krijgen gaandeweg meer taken en op een dag krijgt men officieel de leiding over een team of afdeling. Vervolgens kan men in- of extern verder de carrièreladder beklimmen. Voor de 35-jarige Seema Sharma, onlangs aangesteld als creatief directeur bij Edelman Amsterdam, verliep de weg anders.
Creativiteit als middel
Ze start haar carrière als copywriter. Na een paar jaar in loondienst te hebben gewerkt kiest ze voor het bestaan als freelancer. ‘Ik was te onrustig om op een plek te zitten’, zegt Sharma. Ze werkt in Nederland en Londen. Aan de andere kant van de Noordzee was het wel even wennen. ‘Het tempo ligt daar wat lager. In Londen moet een slecht plan eerst door allerlei sociale conventies heen. Hier zeggen mensen het direct als een idee slecht is’
Toch is de Nederlandse creatieve industrie ook niet zaligmakend. Ze meten zich volgens Sharma soms iets te veel trots aan. ’Bij veel bureaus is het creativiteit om de creativiteit. Ik miste het zakelijke aspect. Men denkt niet in business-oplossingen voor de klant. Ik vind dat je pas trots kunt zijn als je de business van een klant hebt verschoven of hen in staat hebt gesteld om talenten aan te treken’, stelt Sharma. Daarom voelt de Brabantse zich bij Edelman op haar plek. ‘Hier denkt men in zakelijke oplossingen en is creativiteit een van de middelen daartoe.’
Aanvankelijk kwam Sharma bij Edelman binnen als freelancer. “Wel was er direct het plan om door te groeien naar de functie waar ik nu zit.’ De stap van freelancer naar leidinggevende binnen een middelgrote organisatie was volgens haar minder gecompliceerd dan men misschien zou denken. ‘Als freelancer ben je ook een ondernemer. Vaak ben je de noodoplossing; men zit in tijdsnood of er is iemand ziek. Dat leidt ertoe dat je leert snel beslissingen te maken. Dat ondernemerschap vind ik hier ook.’
Leiderschap is uitdagen
‘Bovendien ben ik als freelancer regelmatig ergens lang blijven pakken en heb ik mee mogen bouwen aan de creative units’, zegt Sharma. Als leidinggevende heeft ze een duidelijk doel voor zichzelf. ‘Leiderschap is talent benutten en uitdagen. Daarnaast moet je een visie hebben van hoe je dingen wil inrichten’. Van de talenten bij Edelman wordt verwacht dat ze nieuwsgierig zijn en openstaan voor andere vakgebieden. ‘Wil je als DTP’er de hele dag logo’s ontwerpen dan ben je beter op je plek bij een boutique of designbureau hier moet je ogen ook de wereld gericht zijn,.’
Volgens Sharma biedt Edelman creatievelingen een unieke kans om veel te leren. Ze kunnen in haar ogen profiteren van het uiteenlopende klantenbestand, de samenwerking met diverse disciplines en de onderzoeken die het communicatiebureau wereldwijd uitvoert. ’Mensen worden vaak in hokjes gestopt. Regelmatig kreeg ik vroeger de vraag: ‘ben je nou strateeg of creatief?’. Wat een onzin!’, zegt Sharma. ‘Alle goede strategen waarmee ik heb gewerkt waren ook creatief. En de beste creatievelingen waren goede strategen, anders krijgen ze hun ideeën niet gesleten.’
Corporate creativiteit
Een van haar grote voorbeelden is dan ook Steve Jobs. ‘Iemand die vanuit creativiteit een business kan aandrijven en waarbij creativiteit altijd in dienst staat van een business of oplossing die je leven makkelijker maakt. Hij heeft zo’n beetje iedere designer in de wereld geïnspireerd.’ Die combinatie van zakelijkheid en creativiteit heeft volgens haar een grote toekomst. ‘Deze corporate creativiteit wil ik groot maken in Nederland en Europa. Ik denk dat daar een grote markt voor is’, zegt Sharma. ‘Creatievelingen gruwen vaak van deze term. Zij willen creativiteit beschermen, zodat creativiteit voor de creatieven blijft. Bij een creatief bureau worden de creatievelingen op handen gedragen’ bij ons word je onderdeel van iets groters, zegt de Creative Director.
‘Hier ben ik niet altijd de expert is. Zo hebben we afgelopen week van een collega een college gehad over financiële communicatie. Welk creatief bureau zorgt ervoor dat je je ook op andere vlakken kunt verdiepen? ’Ik geloof echter dat iedereen toegevoegde waarde kan leveren aan creativiteit. Het gaat niet alleen om een mooie campagne kunnen maken. Je moet bedrijven die uitgedaagd worden door de maatschappij verder kunnen helpen. Dan moet je ook een board kunnen meenemen of een CEO overtuigen.’