Kijk uit voor collega’s die met nagemaakte merkspullen lopen. Ze belazeren je sneller dan zij die het volle pond betalen.
Producten van luxe merken zoals Louis Vuitton, Chanel en Tom Ford blijven ondanks de crisis populair. Vorige maand bleek dat de winst van LVMH, het moederbedrijf van vele luxe merken tegen de crisis in 2012 met meer dan 10% groeide. In het kielzog van de markt voor luxemerken is er een enorme markt voor goedkope kopieen van deze producten. Zeker nu, zijn er hordes mensen die bijvoorbeeld een dure Rolex om hun pols zouden willen hebben, maar niet de prijs voor het origineel kunnen of willen betalen. Schattingen over de exacte omvang van de knock-off economie lopen uiteen, maar lopen in de honderden miljarden per jaar.
Dan Ariely
Iedereen kent wel iemand – jijzelf? – met een nepperd in zijn bezit. Gezien de enorme omvang van de nepindustrie is er flink onderzoek gedaan naar de effecten van namaakproducten. Onderzoek van gedragseconoom Dan Ariely toont aan dat het kopen van een namaakproduct invloed heeft op het toekomstige gedrag van de consument in bredere zin. Hij zal de boel sneller bedonderen.
-
Lees het interview van Ben Tiggelaar met Dan Ariely
Fake zonnebril
Ariely en zijn mede-onderzoekers lieten studenten opdrachten doen waarbij ze de gelegenheid kregen om ongestraft te spieken. Op die manier konden zij hun prestaties opvijzelen. De catch zit in wat eraan vooraf ging. De studenten liepen rond met een zonnebril van een luxemerk. De ene helft in de overtuiging dat de bril echt was, de andere helft verkeerde in de veronderstelling dat ze een knock-off op de neus hadden. De groep die dacht met een nepper te lopen, spiekte een stuk vaker.
Hellend vlak
Ariely stelt in zijn boek getiteld the (honest) truth about dishonesty dat iedereen soms voor het dilemma staat om te liegen en te bedriegen om op die manier voordeel te behalen. Die neiging wordt in toom gehouden door de natuurlijke behoefte om “goed” te zijn. Om die twee tegengestelde behoeften met elkaar verenigen rekken we de regels over wat moreel juist gedrag is op wanneer, als en wanneer ons dat uitkomt. Het onderzoek met de zonnebrillen toont dat mensen die al op een ‘hellend vlak’ zitten, ook op andere vlakken veel gemakkelijker over gaan tot het bedonderen van de boel. Slecht voorbeeld doet slecht volgen.
Illegaal muziekje?
Er is bij mijn weten nog geen onderzoek gedaan over wat het effect is van het illegaal downloaden van films en muziek op het gedrag van mensen. Maar het is te verwachten dat iemand die met een illegaal gedownload muziekje op de achtergrond zit te werken, hij een wat ruimere opvatting krijgt over wat mag en wat niet.
Lees ook de andere columns van Eline Ronner:
- Charisma aan de top schaadt de organisatie
- Leading by example is grote onzin
-
Managers maken ongelukkig
- Koffie, stress en de man-vrouw verhouding