Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Overname als groeistrategie

Overname als groeistrategie
Je leest nu: Overname als groeistrategie

De Deloitte Technology Fast50, de lijst met snelstgroeiende techbedrijven van de Benelux, van 2011 is opgesteld. En ligt bij potentiële investeerders. De Fast50 zijn namelijk geheide overnamekandidaten.

Maandag was het de beurt aan Albumprinter. De snelgroeiende aanbieder van online fotoboeken wordt overgenomen door het Amerikaanse Vistaprint, voor 65 miljoen euro in cash, drie jaar nadat het bedrijf aan de top eindigde van de Technology Fast50. Twinfield schitterde vorig jaar nog in de Fast50. De snelgroeiende aanbieder van online boekhouden ontbreekt dit jaar: het bedrijf van André Kwakernaat en Maurice Tijhuis liet zich deze zomer overnemen door Wolters Kluwer. Niet uit zwakte, verklaart ceo Bert van der Zwan. "We wilden onze buitenlandse expansie versnellen met groeikapitaal, dus toen zijn we gaan praten met venture capitalbedrijven, private equity en wat dies meer zij."

Bewapenen

Er meldden zich echter ook strategische partijen, en met WoltersKluwer klikte het erg goed. Dan moet je als ondernemer je sommetjes maken. “We zijn er absoluut van overtuigd dat we leidend kunnen worden in West-Europa," zei Van der Zwan vlak na de overname, "daarvoor moet je je goed bewapenen. De keuze voor een financier of strategische overname is er een van logistiek, die is daaraan secundair."

Fonq, Emesa, Easytobook

Je laten overnemen om sneller te groeien, het is een strategie die je bij meer Fast50-snelleriken tegenkomt. Alleen uit de editie van 2010 lieten webwarenhuis Fonq (nummer 43), vakantieveiler Emesa (nummer 4) en hotelboeker EasytoBook (nummer 26) zich overnemen, in het geval van Fonq deels, door strategische kopers. "We gingen nadenken over een straetgie voor de komende tien jaar,"  aldus Fonq-ceo Patrick Kerssemakers bij de bekendmaking van de deal. "Daar kwam uit dat we een partner nodig hadden." Emesa gaat onder de paraplu van een Britse private equity-investeerder doorgroeien, EasytoBook koos voor het imperium van John Fentener van Vlissingen en de belangrijkste aandeelhouder in Fonq is inmiddels de groep achter Wehkamp.nl.

Emotie opzij

De rode draad: telkens behouden de oprichters belangrijke zeggenschap over hun strategie, terwijl koper en overgenomen partij er allebei groot belang bij hebben de groei te versnellen. Een bundeling van inkoopkracht, een gigantisch buitenlandse verkoopapparaat, cross selling; de voordelen van het inleveren van zelfstandigheid liggen voor de hand. Soms zó zeer, dat oprichters hun emotie even opzij zullen zetten.