Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Ondernemen 2.0

Internet zorgt opnieuw voor een revolutie in het bedrijfsleven. Bedrijven als Hyves, Iens en Makelaarsland zijn onder de meest succesvolle van Nederland. Wat maakt deze bedrijven zo speciaal?

Je leest nu: Ondernemen 2.0

Wie tegenwoordig onderneemt op internet werkt totaal anders dan zeven jaar terug ten tijde van de internetbubble. Toen ging het om burn-rate, nu gaat het om met relatief weinig mensen en beperkte investeringen een bedrijf uit de grond te stampen dat in no time op een omzetniveau zit waar menig mkb-ondernemer jaloers op is.

De massale omschakeling naar draadloos internet en de vergroting van de snelheid en capaciteit van verbindingen zal deze ontwikkeling alleen maar versterken.

 

Open BC
Bob Stumpel van online community Open BC (Xing): “Bij ons staat zakendoen op één. Bij Hyves gaat het vooral om vriendschappen, ook prima.” In Nederland telt Open BC zo’n 35.000 leden. “Ons ledenbestand is een afspiegeling van het economische leven. Gemiddeld doet men 3,25 deals per jaar via Open BC”, aldus Stumpel. “Netwerken betekent gul zijn in kennis en kennissen, in de hoop dat je er vroeg of laat iets voor terug krijgt. Het gaat om gunnen.” Xing is inmiddels zo ver dat ze volgende week naar de beurs gaat.

AMS
AMS kan ook niet zonder internet. Het bedrijf outsourced productie naar China. Het bedrijf maakt producten op bestelling. Medeoprichter Robert Schliekelmann: “We maken wat de klant wil.” AMS werkt vanaf verschillende locaties (Amsterdam, Guangzhou en Shanghai). Daarnaast heeft het bedrijf een netwerk van leveranciers. “Tien jaar geleden was deze manier van werken echt niet mogelijk geweest. Zonder internet zijn we dood, kunnen we helemaal niets.”

Kieskeurig.nl
Het lijkt zo mooi: een website bouwen, achterover leunen en maar afwachten tot je bezoekers de website vullen… gratis.
User generated content is een populair thema op internet. Henri Hoetink van Kieskeurig.nl: “Het klinkt prachtig, maar je kunt user generated content niet één-op-één vermarkten. Aan de inhoud kun je zelden direct geld verdienen, vaak alleen indirect.” Bij Kieskeurig wordt verdiend aan doorkliks naar bedrijven, user generated content kost het bedrijf geld. Tien van de dertig medewerkers zijn in dienst als contentspecialist, zij screenen de recensies van bezoekers.

Hippo
Arjé Cahn is een van de mensen achter Hippo – een open source content management systeem. Cahn hamert op het belang van kennis delen. Neem de browser Firefox. Deze wordt beheerd door een stichting met programmeurs van over de wereld. Zij hebben maar één doel, de beste browser maken. Cahn: “Door deze manier van werken is Firefox veel meer geëvolueerd dan Internet Explorer.”

Meer weten over Ondernemen 2.0? Lees de laatste Sprout.