In het bedrijf van Kristel Groenenboom heerste een muizenplaag. Een bestrijdingsabonnement ontzorgde haar niet…
We hebben een muizenplaag op de zaak. Je hoort de ettertjes gewoon over de plafondplaten in ons kantoor lopen. Waarschijnlijk hebben we een hele muizenfamilie in het pand. Alleen lusten onze muizen geen ordinaire boerenkaas. We moeten een andere manier vinden om de beestjes te vangen. Een collega stelt voor om een plakplaatje mee te nemen van thuis, maar je daar van de Arbeidsinspectie een boete voor krijgen die kan oplopen tot meer dan tweeduizend euro. We besluiten om een bestrijdingsbedrijf in te huren. Nogal prijzig. Hopelijk helpen deze professionele muizenvangers ons vlug af van de plaag.
Bedrijfskantine
Al snel krijgen we een contract onder onze neus geschoven om ons permanent van de muizenfamilie te verlossen. De vertegenwoordiger voegt er nog aan toe, dat het echt niet wenselijk is om in een bedrijfskantine muizen te hebben. Tja, als iedereen zijn brood laat slingeren in de kantine, dan maak je het die muizen wel heel makkelijk. Aangezien muizen ook niet mijn favoriete huisdieren zijn, teken ik het contract. De expert zal het wel weten en het probleem is vast snel opgelost…
Beestenboel
Na het contract gemaild te hebben, komt de bestrijdingsdienst dezelfde week nog langs. We krijgen speciale kit om de naden te dichten. Lokdozen worden op de plafondplaten geplaatst met nette stickertjes erbij. Na de rondgang ontvangen we een mail met aanbevelingen. Enkel een paar logische dingen, dat je het aanrecht moet schoonmaken enzo. Dat wisten wij ook al. Na het derde bezoek komt de inspecteur erachter dat dit geen gewone muizen zijn. Het beest heeft niet van het vergif gegeten.
Mijn collega grapt: ‘ haha, die beesten lusten ook al geen kaas’. De volgende dag zien we het ettertje lopen. Mijn collega springt op en gaat het beest achterna. Hij is in de kast gekropen. Met twee man jagen ze het beest naar buiten met een hoop boegeroep. Gelukkig hadden we geen bezoek van klanten … die zullen wel gedacht hebben: ‘wat is dat een beestenboel bij Groenenboom’.
Zakjes suiker
De volgende dag zien we het volgende slachtoffer lopen. Mijn hond wordt nu ingezet, die ik af en toe meeneem naar de zaak. Buiten een gepikte boterham uit de rugzak van een lasser, maakt mijn hond niet veel buit. Deze strategie werkt ook al niet. We besluiten om preventieve maatregelen te nemen. In grote letters hangen we aan de kantine deur ‘laat u brood niet slingeren, anders gaan de muizen ermee vandoor.’ Onze schoonmaakster plaatst overal plastic bakjes om het brood in op te bergen en voortaan kopen we zakjes suiker in plaats van klontjes. Maar het werkt…
Aangetekende brief
Al snel zeggen we ons dure bestrijdingsabonnement op. Het is een hele klus om ervan af te komen, net als die muizen trouwens. We sturen een nette aangetekende brief en nog een extra bevestiging van opzegging per mail. We krijgen een bevestiging terug dat ons abonnement wordt opgezegd, na de betaling van de laatste termijn. We moeten de contractperiode immers uitzitten. Op de een of andere manier loopt er toch iets mis in de communicatie. De bestrijdingsdienst staat ineens voor de deur voor een rondgang. Mijn collega maakt duidelijk dat we het contract hebben opgezegd.
Het is een hele klus om van een bestrijdingsabonnement af te komen
Muizenlokdozen
Voortaan zetten we zelf muizenlokdozen neer van de Boerenbond. Veel goedkoper en net zo effectief. Hardnekkig als de dienst is, ontvangen we nog een factuur. Na twee maanden is het toch gelukt om ervan af te komen. Zowel van de muizen als het contract van de bestrijdingsdienst. Plots haalt mijn collega zijn vliegenmepper boven en slaat bijna zijn hele telefoon aan gort. Vliegen… snel een muggenmachinetje kopen, dan zijn we daar ook vanaf.
Meer over Kristel Groenenboom:
- Kristel Groenenboom: 'Wil je oorlog? Dan moet je het logo veranderen'
- Waarom voorlichters bij Kristel Groenenboom tegen een stootje moeten kunnen
- Container-ondernemer Kristel Groenenboom over apen die leren klimmen
Foto boven: Flickr.com