Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Oh, oh, Renault

Oh, oh, Renault
Je leest nu: Oh, oh, Renault

Renault-topman Carlos Ghosn zei onlangs vol emotie te vrezen voor een faillissement. Maar heeft de Braziliaan wel zoveel te klagen?

Verrassende conclusie van LeasePlan Nederland: niet de Duitse auto’s van Audi, BMW of Volkswagen zijn het populairst onder leaserijders, maar… Renault. Voor het eerst voeren de Fransen de ranglijst aan bij zowel MKB’ers als bij de gele en grijze kentekens. 

Verdwijnen

Ook in België is geen auto zo geliefd als de Renault Megane, blijkt uit recente cijfers. Het zijn aardige opstekers die het geplaagde concern wel kan gebruiken. Want ondanks dat rode cijfers nog steeds ontbreken, kan Renault “in zijn huidige vorm” wel eens verdwijnen, zei topman Carlos Ghosn recent geëmotioneerd voor de tv-camera's. “Niet binnen 3 of 6 maanden", zei hij erbij, "maar wel over 10 jaar.” 

Uithollen

De geboren Braziliaan, met Libanese ouders, zegt vooral het nieuwe Franse belastingregime te vrezen, waarbij inkomens boven de 1 miljoen euro tijdelijk 75 procent afdragen aan de staat. De Renault-ceo vindt dat de lastenverzwaringen die door de Franse regering worden opgelegd de concurrentiepositie van het Franse bedrijfsleven uithollen.

Pathetisch

Het is een verhaal dat gemeend overkomt. En toegegeven, in Frankrijk is zeker niet elke regering even ondernemingsgezind. Toch doet de klaagzang van Ghosn ook wel een beetje pathetisch aan.

7 miljoen euro

Niet alleen omdat de topman zelf een van de weinige Renault-medewerkers is die erdoor zal worden getroffen, met zijn jaarinkomen van minimaal zo’n 7 miljoen euro. En ook niet omdat de omzet van bijna 21 miljard in het eerste half jaar niet bepaald een bedrijf laat zien dat op omvallen staat. Maar wel omdat het wel heel makkelijk is zelf gemaakte fouten op het bordje van de nieuwe regering te schuiven.

Hybrides

Want waarom maakte Renault pas een paar maanden geleden bekend aan hybrides te gaan werken, nu hun eigen volledig elektrische auto zo slecht van de grond komt? En waarom werd pas zo laat de stap naar China gezet? Vorig jaar werden daar zo’n 24.000 Renaults verkocht, nog niet 1 procent van de totaalomzet. Dat moet een bedrijf met 130.000 werknemers toch beter kunnen, zou je zeggen. Of wat te denken van de innige, maar zeker ook niet makkelijke samenwerking met het Russische AvtoVAZ, de maker van de toch niet meer zo heel populaire Lada? Waarom zeur je daar eigenlijk niet over de regeringsbemoeienis, beste Carlos, terwijl Poetin daar toch ook een heel stevige vinger in de pap heeft?

Beschuldigend

En hoe kies is het eigenlijk om nu met de beschuldigende vinger naar de Franse regering te wijzen, terwijl je al die jaren juist door diezelfde overheid zo ondersteund bent, net als je rivaal PSA Peugeot Citroën? En je beseft toch zelf ook elke dag dat diezelfde Franse overheid nog steeds een belangrijke aandeelhouder bij jullie is?

Strategie

Of is je pathetiek alleen maar strategie, beste Carlos? Is het alleen bedoeld om de vakbonden onder druk te kunnen zetten, om een fikse reorganisatie voor te kunnen bereiden en om een ­politieke lobby op te bouwen? Doe je het alleen om je bijnamen als ‘Le Cost Cutter’ en ‘Icebreaker’ weer eens eer aan te kunnen doen, bijnamen die je in de jaren 90 verdiende bij de keiharde, maar uiteindelijk succesvolle redding van het bijna failliete Nissan? Is de emotie alleen bedoeld om vooruit te lopen op de verdubbeling van de aangekondigde kostenbesparingen, tot 4 miljard tot 2016, zoals Reuters recent wist op te tekenen?

Jaarsalaris

Maar Carlos, vind je zelf ook niet dat die medewerkers die voor jouw jaarsalaris zorgen, dan tenminste recht hebben om snel te weten waar ze aan toe zijn? Als je jouw Nissan-trucje bij Renault wilt herhalen, en minstens bij de vijf grootste automakers ter wereld wil blijven horen, zul je hun medewerking immers nog hard nodig hebben. Zonder medewerkers rolt er immers geen Megane meer van de band.

Driver's seat

Ondertussen kan ik niet nalaten te denken aan Sniff 'n The Tears. Je kent ze wel, van dat nummer: Driver's Seat. Beste Carlos, die zetel is voorlopig nog even voor jou. Blijf je er alsjeblieft nog even inzitten, al was het alleen maar om te laten zien dat je bedrijf nog minstens de volgende 10 jaar kan overleven? En ga dan alsjeblieft niet meer lopen zeuren over wat belastingen. Daar is je bedrijf én je reputatie te groot voor.


Meer Boermans Blues: