Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Nu kunnen we internationaal uitrollen’

Thomas Joosten verkocht 'zijn' affiliate marketingbedrijf M4N aan het Duitse Zanox. De uitkomst van een keuze waar veel Nederlandse ondernemers voor staan: trek ik zelf het buitenland in om internationale schaal te krijgen, of sluit ik me aan bij een grotere partij?


Thomas en Klaas Joosten waren met M4N duidelijk toe aan the next step. Ze richtten in 1999 hun bedrijf op, gespecialiseerd in klassieke affiliate marketing: het exploiteert een online advertentienetwerk waarin klanten betalen voor gegenereerde leads of transacties. Na tien jaar stevig meegroeien met de ontwikkeling van het web zijn ze met 53 medewerkers en 2.700 publishers in hun netwerk goed voor een omzet van 17,9 miljoen euro, en de nummer 1 of – na Daisycon de nummer 2 van Nederland.

Internationaliseren

"We zaten met de toekomstvraag: blijven we Nederlands met onze diensten, of gaan we doorinvesteren in productontwikkeling. Als je daarmee goed wil renderen, moet je dat over een zo groot mogelijk netwerk uit kunnen rollen. Daarvoor moesten we internationaliseren." Dat had gekund op eigen kracht, geeft Joosten aan, hoewel het binnentrekken van andere Europese markten niet zo eenvoudig zal zijn; Nederland loopt voorop met het gebruik van internet, maar dat betekent niet dat de rest van het continent nog onontgonnen is. "We keken serieus naar de BRIC-landen: Brazilië, Rusland; daar zijn ook al anderen actief, maar als je het goed aanpakt, kun je daar enorme volumes bereiken."

Investeerder of strategische partner

Natuurlijk hebben Joosten en de zijnen overwogen investeringskapitaal aan te trekken voor een zelfstandige uitbouw van M4N. "We hebben met verschillende investeringsclubs daarover gesproken, dat bood zeker een aantrekkelijke optie, maar aan zo'n stap kleven ook risico's en nadelen. Zo kwamen we er toch bij uit dat een strategische part met een goed internationaal netwerk voor ons de beste optie is."

Zanox

Dat werd dus Zanox, een dochter van de Duitse uitgeverij Axel Springer die de Europese marktleider claimt te zijn in performance advertising. In Nederland is Zanox ruwweg half zo groot als M4N, wat werknemers en aangesloten affiliates betreft. Hoewel de twee bedrijven hier worden samengevoegd tot één geheel, blijft Joosten aan de knoppen, samen met zijn collega bij Zanox, Roger Kenbeek. 

Ondernemer af

Het ondernemerschap levert Joosten nu wel in voor een plek als landenmanager in een Duitse corporate. "Het zal even wennen zijn. Ik had als ondernemer ook al te maken met aandeelhouders en zal nu moeten rapporteren aan de Duitse moedermaatschappij. Maar wij zijn altijd tamelijk open geweest tegenover onze mensen en de butienwereld, dus daar verwacht ik niet zoveel problemen mee," zegt Joosten, die zijn aandelen in cash heeft afgerekend, maar helemaal niets kwijt wil over de gevolgen voor zijn banksaldo.

Technologie

Belangrijker: gaat de technologie van M4N nu werkelijk de wereld over via Zanox? "We zullen over en weer van elkaars producten gebruikmaken. Zij hebben mooie techniek om advertenties af te stemmen op de specifieke context en klantbehoeften. Wij zijn bijvoorbeeld heel ver met datafeeds; het tonen van de productencatalogus van onze klanten op sites van derden. We hebben interessante producten, die kunnen we nu over een groot internationaal netwerk uitrollen. Het mooie van Nederland is, dat het op zich maar een kleine markt is, maar wel een land dat voorop loopt met internet- en mobiele penetratie. Het is een perfecte testmarkt voor innovaties."

Consolidatie

M4N is nu met Zanox duidelijk de marktleider in Nederland. Verwacht Joosten dat zijn concurrenten nu ook in beweging komen en op zoek gaan naar fusies en overnames? "Dat is een klassieker in veel markten: zodra een fusie hout snijdt voor een partij zoals de onze, zal die ratio voor de anderen ook gelden." In elk geval is M4N als snelgroeiend techbedrijf verdwenen uit de Deloitte Technology Fast50, de lijst van mega-groeiers die de consultantsfirma jaarlijks opstelt. 'Tja, daar zul je ons dit jaar niet meer terugzien. Maar we hebben er veel plezier van gehad; Deloitte heeft ons uiteindelijk ook geadviseerd bij deze overname."

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.