Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Michel van den Akker (nieuwe directeur De Hypotheker)

De Hypotheker heeft zijn nieuwe directeur weggeplukt bij zusterbedrijf Conneqt. Michel van den Akker moet het bedrijf naar een volgende fase begeleiden.

michel van den akker nieuwe directeur de hypotheker
Je leest nu: Michel van den Akker (nieuwe directeur De Hypotheker)

Van den Akker is de opvolger van Wytzejan de Jong die zegt toe te zijn aan ‘een nieuwe uitdaging’, nadat hij de hypotheekadviseur toekomstbestendig heeft gemaakt. Onder De Jongs leiding werd een nieuw ICT-platform gelanceerd en een omni-channeltransitie doorgevoerd. Aan Van den Akker de schone taak om de groeiambities van De Hypotheker de komende jaren vorm te geven.

Achtergrond in verzekeringswereld

Hiertoe kan de nieuwe directeur bogen op een ruime ervaring in de hypotheekwereld. Begin jaren negentig start Van den Akker zijn loopbaan als financieel adviseur bij AB&P Financieel Adviseurs. Na twee jaar stapt hij over naar Axa. Bij de Franse verzekeraar beklimt Van den Akker gestaag de carrièreladder en is hij uiteindelijk Directeur Marketing & Sales. Eenzelfde rol zal hij, na vijftien dienstjaren bij Axa, kortstondig vervullen bij levensverzekeraar Paerel Leven.

Een gebrek aan nieuwe commerciële activiteiten is voor Van den Akker reden om de verzekeraar in 2010 de rug toe te keren. Op zoek naar een nieuwe uitdaging beland hij begin 2011 in de hypotheekwereld, als directeur van Hypotrust. De hypotheekverstrekker trekt hem aan met de ambitie om haar positie in de hypothecaire wereld te verstevigen. Iets waar zijn sales- en marketingervaring goed van pas komt. De laatste jaren ziet de regiepartij zowel het aantal klanten als het marktaandeel stijgen.

Veranderende hypotheekmarkt

Het succes verklaarde Van den Akker tegenover vakwebsite AMweb als volgt: ‘We bieden investeerders professioneel distributiemanagement en dat is meer dan toegang tot distributie alleen. Aan de hand van ons 7P-model (perspectief, potentieel, product, prijs, proces, plaats en performance) ontwikkelen en introduceren wij succesvolle hypotheekproducten.’ In de hypotheekmarkt zijn er volgens hem drie manieren waarop een aanbieder zich kan onderscheiden. ‘Prijs, product en proces’.

Over de toekomst van de hypotheekmarkt was de nieuwe voorman van De Hypotheker tweeënhalf jaar geleden voorzichtig. Strengere leeneisen zorgen ervoor dat huizenkopers steeds meer eigen geld moeten inbrengen, al zag hij in deze ontwikkeling ook kansen. ‘Dat kan met eigen middelen, maar ook gefinancierd middels consumptief krediet of via de crowd. Ik denk dat crowdfunding een serieuze optie kan zijn om dat laatste deel van de hypotheek bij elkaar te krijgen.’

Blauwtrust Groep

Eind 2017 wordt Van den Akker aangesteld als algemeen directeur van Conneqt. In die rol is hij verantwoordelijk voor de hypotheekmerken Hypotrust, Iqwoon en Robuust Hypotheken. Conneqt is net als De Hypotheker onderdeel van Blauwtrust Groep. Deze holdingmaatschappij probeert buitenlandse beleggers middels diverse merken aan te sluiten op de Nederlandse hypotheekmarkt.

Van den Akker zegt zich vereerd te voelen om bij het merk achter de karakteristieke galmreclames aan de slag te gaan. ‘De Hypotheker is al decennia een begrip in Nederland. Ik zie het in deze dynamische hypotheekmarkt als uitdaging en mijn persoonlijke ambitie om de positie van De Hypotheker als marktleider verder te bestendigen’.